پی گیری پرونده مرگ کودک 8 ساله در نور
پسر بچه هشت ساله ای که به خاطر سرما خوردگی به بیمارستان شهرستان نور استان مازندران منتقل شده بود، ساعتی بعد در حالی جان داد که به گفته پدرش تیم درمانی بیمارستان هیچ کاری برایش نکردند.

حاشیه‌های مرگ کودک ۸ ساله در بیمارستان نور

پسر بچه هشت ساله ای که به خاطر سرما خوردگی به بیمارستان شهرستان نور استان مازندران منتقل شده بود، ساعتی بعد در حالی جان داد که به گفته پدرش تیم درمانی بیمارستان هیچ کاری برایش نکردند. این واقعه، جنجال زیادی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی به پا کرد تا اینکه دانشگاه علوم پزشکی وادار به واکنش شد و اطلاعیه‌ای را جهت تنویر افکار عمومی صادر کرد.

دانشگاه علوم پزشکی ماندران، در متن اطلاعیه خود ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده آرتین صالحی، تصریح کرد:نظام سلامت کشور و استان، همواره تمامی تلاش خود را برای ارائه بهترین و ایمن ترین خدمات بهداشتی و درمانی به هم میهنان عزیز به کار گرفته و می‌گیرد، در همین راستا از دست رفتن حتی یک نفر از آحاد مردم برای مسئولین و کارکنان نظام سلامت بسیار دردناک و تاسف انگیز است.

در خصوص حادثه ناگوار از دست رفتن کودک 8 ساله آرتین صالحی، در ماه گذشته در شهرستان نور، به اطلاع مردم شریف استان می‌رساند، بیمار توسط والدین بامداد روز شنبه‌ 96/10/9 با علائم بیماری دستگاه تنفسی به بیمارستان امام خمینی (ره) نور مراجعه و بلافاصله توسط پزشک اورژانس این بیمارستان ویزیت شده و درمان‌های اولیه انجام و مرخص شد. با توجه به عدم بهبودی بیمار مجدداً توسط والدین به بیمارستان منتقل و توسط پزشک اورژانس ویزیت و پزشک آنکال کودکان به بیمارستان فراخوانده شد و وی پس از حدود 20 دقیقه (در مهلت قانونی مقرر) در بیمارستان حاضر و بر بالین کودک حضور یافت. پس از ویزیت کودک توسط پزشک متخصص کودکان، دستور بستری در بخش کودکان صادر و طبق دستور وی بلافاصله اقدامات درمانی در بخش انجام گردید. متاسفانه پس از مدتی کودک بطور ناگهانی دچار ایست تنفسی شد و بلافاصله اقدامات احیا توسط تیم کد احیاء بیمارستان آغاز شد، اما اقدامات احیاء موثر واقع نشد و بیمار علیرغم تلاش تیم احیا فوت کرد.

شایان ذکر است پرونده‌های پزشکی بیمارستانی از دو منظر اصول فنی تخصصی پزشکی و ضوابط مدیریتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در خصوص این حادثه نیز از همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش، با توجه به نقش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به دستور رئیس دانشگاه، تیم مدیریتی متشکل ازمعاونت‌های درمان، بهداشتی و مدیریت بازرسی این دانشگاه، جهت پیگیری و بررسی این مورد به شهرستان نور اعزام شدند و ضمن بررسی موضوع در محل حادثه، پرونده در کمیته مرگ دانشگاه مطرح و همچنین جهت بررسی های فنی تخصصی به کمیسیون‌های مرتبط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارسال شد که در حال حاضر نیز در دست بررسی است. همچنین علت فوت، توسط مراجع ذی‌صلاح از جمله پزشکی قانونی و نظام پزشکی در دست بررسی است.

شایان ذکر است، از آنجایی که در روند درمانی این کودک از فرآورده‌های تزریقی نیز استفاده شد، بلافاصله مراتب جهت انجام اقدامات پیشگیرانه بعدی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به سازمان غذا و دارو کشور نیز اعلام شد.

در پایان یادآور می‌شود، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عزمی جدی همه تلاش خود را تا روشن شدن علل این حادثه به کار خواهند بست و به طور قطع با متخلفین احتمالی این حادثه تلخ، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir