واکنش محسنی اژه‌ای به موضوع بی‌حجابی چند نفر در خیابان
سخنگوی قوه قضاییه طی نشست خبری توضیحاتی را در خصوص مسائل مختلف از جمله تعداد افرادی که بی حجاب در خیابان حضور پیدا کرده بودند، ارایه کرد

 نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا مجلس لایحه الحاق ایران به پالرمو را تایید کرد که لازمه آن ارسال برخی از پرونده‌ها به نهادهای بین‌المللی است، آیا نظر قوه قضاییه در این باره گرفته شده بود،  گفت: در ابتدا نظر قوه قضاییه گرفته نشد و اگر مصوبه حقوقی باشد، چون نظر قوه قضاییه گرفته نشده ممکن است شورای نگهبان به آن ایراد بگیرد، البته بعدا معاون حقوقی در مجلس حاضر شد. این مصوبه هنوز نهایی نشده و بعید است نمایندگان مجلس هم به این موارد توجه نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در ابتدا قرار بود دادگاه رسیدگی به پرونده بقایی علنی برگزار شود، آیا این موضوع صحت دارد و یا فقط ادعایی از طرف بقایی بوده است؟ گفت: از ناحیه قاضی این موضوع اعلام نشده بود و اگر حرفی هم از طرف دیگران مطرح شود به ما مربوط نیست، البته در رابطه با دادگاه‌های تجدیدنظر سوال است که آیا می‌شود این دادگاه‎ها را علنی برگزار کرد و یا نه؟ زیرا دادگاه‌های تجدیدنظر لزومی به برگزاری علنی بودن ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در ناآرامی‌های دی ماه افرادی در دولت سابق نقش داشتند، آیا پرونده‌ای برای این افراد تشکیل می‌شود؟ گفت: در دی ماه افرادی دستگیر شدند، این موضوع به این معنی نیست که همه مرتبط با اغتشاشات باشند و حتی ممکن است افرادی بعد از دی ماه دستگیر شوند که مرتبط با اغتشاشات هستند که بعدا شناسایی شدند و دستگاه‌های اطلاعاتی برای شناسایی افراد دیگر، آن‌ها را بعدا دستگیر کردند. دستگیری افرادی که مربوط به یک جریان بوده‌اند الزاما به این معنی نیست که مرتبط با اغتشاشات باشد و حتی ممکن است فردی منتسب به جریانی باشد و در جریان اغتشاشات دستگیر شده باشد که به این معنی نیست که این فرد مستقیما از آن جریان دستور گرفته باشد و ممکن است انفرادی دست به اغتشاش زده باشد.

وی با بیان اینکه افرادی دستگیر شدند که عمدتا با قرار آزاد شدند، گفت: در حال حاضر 245 یا 246 نفر در بازداشت هستند و در تهران برای 120 نفر کیفرخواست صادر شده و اکنون سه یا چهار نفر آزاد نشدند.

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تعداد افرادی که به دلیل بی حجابی در خیابان بازداشت شده اند و نوع جرم و مجازات‌شان گفت: این افراد هم چند گروه هستند. افرادی فریب خورده بودند که بعد از بازداشت بیان کردند که از جریان خبر نداشتند و نسبت به این افراد سختگیری نمی‌شود و با یک تعهد آزاد می‌شوند، زیرا افرادی که مجرد هستند و می‌خواهند ازدواج کنند و در آینده ادامه تحصیل دهند و در جایی مشغول به کار شوند به آن‌ها سخت گرفته نمی‌شود و پرونده و سابقه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. اما افرادی هستند که با استعمال مواد صنعتی و با یک کار تشکیلاتی و نوعا برنامه ریزی شده از بیرون دست به این کار می‌زنند که اگر ثابت شود که با تشکیلات خاصی ارتباط دارند برای آن‌ها پرونده سنگین تشکیل می‌شود و برای خودشان و خانواده‌های آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که مراقب باشند که فرزندان‌شان با مصرف مواد صنعتی و ارتباط با جریان‌های خاص دست به این اقدامات نزنند، البته این افراد زیاد در بازداشت نمی‌مانند به همین دلیل آماری از تعداد بازداشتی‌ها ندارم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir