سردار مؤیدی: جمعیت معتادان کشور رو به کاهش است
علی مؤیدی امروز (26 بهمن) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون رویکردهای متفاوتی در قبال اعتیاد و مقابله با آن اتخاذ شده است، گفت: در حال حاضر رویکرد کشور در قبال این پدیده و معضل رویکرد اجتماعی است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش میل و گرایش به اعتیاد در کشور خبر داد

وی افزود: رویکرد اجتماعی در قبال معضل اعتیاد مبتنی بر کارهای علمی و تحقیقاتی است که در بسیاری از کشورهای جهان نتایج خوب و مثبتی داشته است.

مؤیدی تصریح کرد: برای شکل‌گیری و تحقق یک پدیده اجتماعی باید به مولفه های متعددی پرداخت و همین که در گام اول، کشور این رویکرد را در قبال اعتیاد اتخاذ کرده گام بلند و مهمی است.

وی به افزایش سمن های فعال در حوزه مقابله با اعتیاد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 2365 سمن در این زمینه فعال هستند و پیش بینی ما این است که این تعداد تا پایان سال به 2500 سمن برسد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چشم انداز روشنی در راستای اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد در کشور وجود دارد، گفت: گام ها و مراحل ما در این زمینه کاملا روشن و مشخص است.

وی آموزش را گام اول این حرکت عنوان کرد و افز ود: برای اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد در گام اول نیاز به آموزش داریم. با آموزش است که افکار و ایده‌ها شکل گرفته و در گام بعد تبدیل به برنامه و فعالیت می شود.

مؤیدی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای سمن های فعال در حوزه مقابله با اعتیاد گفت: در گام بعدی ما باید این آموزش را به درون خانواده، مدرسه و دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی ببریم که این کار تا حدی شروع شده و آموزش هایی را در سطح مدارس و دانشگاه‌ها داریم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتقدم از رویکرد خشک دولتی و تک محور تقریبا خارج شده و وارد حوزه "اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد" شده‌ایم.

مؤیدی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی در حوزه مقابله با مواد مخدر نیز اتخاذ شده است، گفت: باید مرزنشینان را نسبت به خطرات ورود موادمخدر آگاه کنیم تا آنها ناخواسته وارد زمین مافیای مواد مخدر نشوند و این گامی در جهت اجتماعی کردن مقابله با مواد مخدر است.

وی به اتخاذ رویکرد اجتماعی در حوزه درمان مخدر نیز اشاره کرد و افزود: درمان دولتی پاسخگوی حجم آسیب ها در حوزه مواد مخدر نیست و باید در این زمینه از ظرفیت‌های سمن‌ها و نهادهای اجتماعی استفاده شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آثار اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد در سالهای اخیر آثار خود را بر جامعه گذاشته است، گفت: اثرات این رویکرد به مرور در حال افزایش بوده و هم اکنون در جامعه بصورت ملموس قابل مشاهده است.

وی از کاهش تعداد معتادان در کشور خبر داد و اظهار کرد: طی سالهای گذشته رویکرد اجتماعی در مقابله با آن، آثار خود را در زمینه تعداد معتادان و میزان گرایش به مواد مخدر نشان داده است.

مؤیدی افزود: در شیوع شناسی سال 1390 بیش از سه میلیون معتاد در کشور شناسایی شد که این تعداد بعد از گذشته پنج سال و انجام اقدامات بسیار فرهنگی و اجتماعی در حوزه مقابله با اعتیاد و مواد مخدر به دو میلیون و 800 هزار نفر رسیده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد تعداد معتادان کشور دارد کم می‌شود و ما باید تا به حداقل رساندن تعداد آنها تلاش کرده و این تلاش خود را مضاعف کنیم.

وی افزود: حتی اگر تعداد معتادان به انگشتان دست هم برسد باز هم نباید از تلاش دست برداریم، چون حتی میل یک نفر هم به مواد مخدر خطرناک است و باید از آن پیشگیری شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir