هشتمین روز پس از سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج/به روز رسانی می شود
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از توقف عملیات جستجو و انتقال اجساد جانباختگان پرواز "تهران- یاسوج" در هشتمین روز خبر داد.

عملیات جستجوی اجساد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج باز هم متوقف شد

سید علی وفایی مقدم افزود: بارش شدید باران در شهرستان بویراحمد و بارش برف در ارتفاعات دنا عملیات صعود کوهنوردان به محل سقوط هواپیمای تهران- یاسوج را متوقف کرده است.

وی اظهارکرد: با این شرایط جوی و با توجه به اینکه منطقه صعب العبور و سخت گذر است امکان صعود به محل حادثه وجود ندارد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت ۸:۰۵ صبح روز یکشنبه گذشته تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد در ۹ مایلی این فرودگاه و پس از حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه پرواز ارتباطش با برج مراقبت قطع شد و سقوط این هواپیما پس از چند ساعت بررسی نهایی اعلام شد.


هشدار پلیس پیرامون انتشار تصاویر جانباختگان حادثه سقوط هواپیما

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهروندان نسبت به انتشار تصاویر و فیلم‌های اجساد جانباختگان که برابر قانون جرم محسوب می‌گردد، خودداری کنند.

به نقل از پایگاه خبری پلیس سرگرد روح الله شهبازی‌پور افزود: با توجه به حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و پیدا شدن برخی از اجساد قربانیان ممکن است برخی افراد در فضای مجازی نسبت به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی گرفته شده از اجساد این عزیزان اقدام کنند.

وی اظهارکرد: کاربران باید هوشیار باشند و در فضای مجازی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، هر عکس و فیلمی که در این خصوص دریافت می‌کنند، انتشار ندهند زیرا این اقدام علاوه بر اینکه کاری غیراخلاقی می‌باشد، غیر قانونی و طبق قانون جرم تلقی می‌گردد.

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کاربران باید به آن دقت کنند، احترام به حقوق متوفی است، هشدار داد: در صورت مشاهده مواردی از این قبیل در فضای مجازی، مراحل قانونی جهت شناسایی افراد متخلف انجام و طبق قانون با متخلفین برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

سرگرد شهبازی پور از شهروندان خواست در صورت برخورد با موارد مشکوک در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyber police.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

توضیح رییس پزشکی قانونی درباره شناسایی اجساد حادثه سقوط هواپیما

احمد شجاعی در حاشیه نشست منطقه ای روسای پزشکی قانونی در جمع خبرنگاران درباره اقدامات پزشکی قانونی در خصوص حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: به محض اینکه حادثه اتفاق افتاد از همان روز اول به خانواده ها گفتیم که مراجعه کنند تا از آنها نمونه بگیریم که این کار انجام شد و تمام خانواده ها مراجعه کردند و نمونه هم اخذ شد.

وی افزود: فعلا اجساد به صورت قطعات است که باید آن قطعات را نمونه برداری کنیم تا شناسایی شوند؛ چرا که اجساد سالم نماندند و قطعات باید شناسایی و تجمیع و در پایان هویت به خانواده ها اعلام شود.

شجاعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا 35 جسد شناسایی شده است؟ گفت: در چنین حوادثی نظر پرشکی قانونی مهم است، چگونه است که مطرح می‌شود 35 جسد تحویل داده شده، زیرا فعلا تعدادی قطعات است که ما کار شناسایی آن‌ها را انجام دادیم.

شجاعی در ادامه گفت: منطقه ما حادثه خیز است که از جمله آن اتفاقات می توان به حوادث تروریستی که در منطقه رخ می‌دهد اشاره کرد و در این حوادث پزشکی قانونی نقش موثری دارد.

وی افزود: برای همکاری بین المللی نیاز است از پتانسیل های موجود استفاده کنیم. برای افزایش همکاری بین المللی از کشورهای مختلفی چون  افریقا، مصر و اندونزی و ... در این نشست دعوت کردیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: پزشکی قانونی توانسته در اکثر حوادث موفق باشد. تشکیل بانک ژنتیک از اقدامات ارزنده این سازمان است. وزیر بهداشت بیشترین تعامل را با پزشکی قانونی داشتند.

پرونده کاملی درباره سانحه هوایی اخیر در قوه قضاییه تشکیل شده است

از محسنی اژه‌ای پرسیده شد که آیا امکان انتشار بخشی از اسناد کشف شده درباره سید امامی وجود دارد؟ آیا کسی در این باره از دولت قبلی یا فعلی مورد سوال قرار گرفته است؟ که وی در پاسخ گفت: در مورد انتشار اسناد منع قانونی وجود دارد، چون هنوز تحقیقات کامل نشده و حکم صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اظهار کرد: این پرونده در حال تحقیق است. نمی‌توان گفت همه کسانی که تحت این عنوان کار می‌کردند مجرم هستند. به هیچ وجه چنین چیزی نیست. از آن طرف ثابت شده که تعدادی از اینها به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند و با سرویس وصل بودند و بحث نفوذ و جاسوسی مطرح است اما درباره چگونگی و کمیت آن اجازه دهید که تحقیقات به پایان برسد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد ورود معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و سازمان بازرسی برای پیشگیری از سوانح هوایی و اقدامات قوه قضاییه در این باره، گفت: معاونت پیشگیری نمی‌تواند در این باره کار عمده‌ای انجام دهد که مثلا به تعبیر شما بگوید ناوگان هوایی فرسوده یا قدیمی است البته ممکن است در این باره کلیاتی را با مدیران و مسئولان ذیربط در میان بگذارند ولی به طور کلی در این باره کار معاونت پیشگیری میدانی ندارد.

وی ادامه داد: بازرسی کل کشور در مقاطع مختلف اگر به این موضوع برسد که هر دستگاهی از جمله هواپیمایی ایراد و اشکالاتی در خرید و سایر قوانین و مقررات مربوط به پرواز و استانداردها دارد، به آن ورود پیدا می‌کند. دانستن این نکته نیز ضروری است که بازرسی کل کشور دو مدل بازرسی دارد؛ یکی بازرسی برنامه سالیانه که البته نمی‌رسد همه دستگاه‌های اجرایی کشور را همه ساله بازرسی کند به همین دلیل برنامه سالانه تعیین می‌کند که مثلا به میزان 20 مورد از فلان دستگاه اجرایی و عمومی انتخاب می‌کند تا به صورت سالیانه بازرسی نماید.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: ‌در مواردی گزارشاتی به صورت مردمی، حراست‌ها و یا سازمان‌ها و نهادها دیگر ارجاع می‌شود که به صورت موردی به آن رسیدگی می‌کند. درباره هواپیمایی نیز سازمان بازرسی کل کشور در طول سنوات مختلف مکرر گزارشاتی درباره نحوه خریدها، نگهداری‌ها، استاندارد و برخی مسائل مربوط به پرواز داده است. اگر کاری خلاف قانون صورت گرفته باشد سازمان بازرسی گزارشی به مقام مافوق ارائه می‌دهد و در عین حال پیشنهادات و توصیه‌هایی برای بهبود کار ارائه می‌کند. از طرف دیگر اگر جرمی اتفاق افتاده باشد نیز به قوه قضاییه منعکس می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در این باره موردی را ندیدم که بازرسی کل کشور در سال‌های اخیر موضوعی را به عنوان جرم منعکس کرده باشد اما به عنوان تخلف و توصیه موارد عدیده‌ای را به دستگاه‌های ذیربط عنوان کرده است.

محسنی اژه‌ای در مورد نحوه ورود دستگاه قضایی به سوانح هوایی بعد از وقوع آن، گفت: وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور وارد می‌شوند. الان پرونده کاملی درباره سانحه هوایی در قوه قضاییه تشکیل شده و همه ابعاد قضیه در حال بررسی است. در همان روزهای اول نیز رییس قوه قضاییه دستور داد و دادستان کل کشور علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع وارد شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir