کشته‌شدن ۷۷۱ نفر بر اثر حوادث غیرمترقبه در ۳۱ استان
 معاون وزیر کشور گفت: در سال ۱۳۹۶، ۳۱ استان کشور تحت تأثیر وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، طوفان و... قرار گرفتند که منجر به فوت ۷۷۱ نفر ازهموطنان عزیزمان شد.

۷۲ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند

اسماعیل نجار (معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران) از پیگیری‌ها برای مصوب شدن "لایحه بیمه همگانی مخاطرات طبیعی" خبر داد و گفت: در همین زمینه نماینده‌ای به منظور تهیه پیش نویس و تامین بار مالی آن در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته ۱۷ مرکز کنترل و مدیریت مخاطرات طبیعی در استانهای کشور به بهره برداری رسیده و ۱۰ پروژه نیز در مراحل اجرای عملیات ساختمانی هستند، افزود: از سوی دیگر نیز پیگیری‌های لازم از سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تأمین اعتبار بمنظور احداث، تکمیل و تجهیز پایگاه‌های چند منظوره مدیریت بحران در مناطق شهری کشور صورت گرفته که البته تاکنون محقق نشده است.

معاون وزیر کشور با اعلام اینکه در سنوات گذشته ۱۴۸ پایگاه مدیریت بحران احداث شده و به بهره برداری رسیده است و ۱۱۸ پایگاه چند منظوره مدیریت بحران نیز در مراحل مختلف عملیات اجرایی هستند، گفت: با پیگیری های انجام شده توسط دفتر فنی سازمان، زمین مناسبی در محدوده شهر آفتاب به مساحت حدود ۸ هکتار جهت احداث مرکز کنترل و مدیریت مخاطرات طبیعی کشور اختصاص یافته و مشاور طرح و پیمانکار دیوار و احداث سوله انتخاب شده است.           

وی با اشاره به بررسی عملکرد مقاوم سازی مدارس از سال ۸۴ تا سال ۹۵، گفت: از ابتدای شروع طرح (سال ۱۳۸۴)، در مجموع ۳۶ درصد از کلاس های نامقاوم مدارس کشور (۹۳۴۲۷ کلاس) با اعتباری بالغ بر ۵۶۲۶۰ میلیارد ریال، مقاوم سازی وایمن سازی شده است.

نجار در ادامه به آخرین گزارش بنیاد مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر ۵ میلیون و ۳۷۳ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که بمنظور مقاوم سازی اماکن غیرمقاوم، تعداد ۱میلیون و ۷۹۷ هزار و ۱۹۴ واحد عقد قرارداد شده و عملیات احداث و نوسازی ۱ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۷۹۹ واحد به پایان رسیده است.

رییس سازمان مدیریت بحران نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی از طریق تعامل با سازمان ملی استاندارد ایران و انجام پیگیری های لازم از ادارات کل مدیریت بحران استان ها را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و ادامه داد:  به منظور کنترل سیلاب و مدیریت خشکسالی اجرای پروژه های آبخیزداری پیگیری شد؛ در این رابطه پس از اخذ مطالعات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی ، ۱۰ استان به عنوان استان های اولویت دار شناسایی شدند و پیشنهاد اعتبار به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۶، ۳۱ استان کشور تحت تأثیر وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، طوفان و ... قرار گرفتند که منجر به فوت ۷۷۱ نفر ازهموطنان عزیزمان شد، عنوان کرد: تعداد ۷۲۷۳۹ واحد مسکونی شهری و روستایی دچار آسیب کلی شده و به ۸۸۸۲۳ واحد مسکونی آسیب جزیی وارد شده است؛ با پیشنهاد اختصاص اعتبارات بازسازی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پیگیری های انجام شده روند بازسازی مناطق آسیب دیده در حال انجام است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir