جزئیات حمله به پاسگاه نیروی انتظامی در دلگان
روزنامه اعتماد به دنبال حوادث رخ داده پیرامون حمله به پاسگاه انتظامی دلیگان و به هلاکت رسیدن عاملان آن اتفاقات جزئیاتی را تشریح کرد.

مسئولان سیستان و بلوچستان تکلیف ماجرای مرگ مسلم بامری را روشن کنند

روزنامه اعتماد نوشت: اگر مسوولان استانی در سیستان و بلوچستان ماجرای مرگ مسلم بامری و همراهانش را بررسی و روشن نكنند حرف و حدیث و التهاب تداوم می‌یابد. معاون امنیتی استانداری می‌گوید كه در جریان اتفاق پنجشنبه گذشته عوامل حمله به پاسگاه انتظامی به هلاكت رسیده‌اند اما در جریان درگیری مورد اشاره او، متاسفانه سه جوان و یك كودك ٣ ساله نیز كشته شده‌اند.

 محمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر و دلگان می‌گوید كه برای تصمیم‌گیری در این باره منتظر توضیحات استاندار و شورای تامین استان هستند.

فرماندار و مقامات استانی تایید كرده‌اند كه ماموران امنیتی پنجشنبه گذشته در شهرستان دلگان به سوی یك خودرو تیراندازی كرده‌اند كه طی این اتفاق چهار سرنشین خودرو كه یكی از آنها كودك سه ساله بوده است كشته شده‌اند. روایت‌های متناقض و متفاوتی از این حادثه شنیده می‌شود. شما به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان بفرمایید كه ماجرا از چه قرار است؟

ما نیز مثل شما هر دو روایت را شنیده‌ایم. مساله این است كه اخیرا بی‌‌مبالاتی‌هایی در استان مشاهده می‌شود. شكی نیست كه نیروی انتظامی برای تامین امنیت منطقه زحمت بسیاری می‌كشد و شهدایی را نیز تقدیم كرده است اما مسائل مختلفی در استان وجود دارد. بیكاری گسترده و وسیع، فقر شدیدی كه در مناطق مركزی و جنوبی بلوچستان حاكم است، تردد باندهای سازمان‌یافته مواد مخدر و مضاف بر همه اینها درگیری‌های قومی و طایفه‌ای كار تامین امنیت را برای دولت و نیروی انتظامی خیلی سخت می‌كند. به نظر من اگر به این موئلفه‌ها توجه جدی نشود در آینده از این نوع مشكلات بیشتر خواهیم داشت.

جرم مسلم بامری كه عملیات برای دستگیری او انجام شد، چه بوده است؟

جرم او اثبات نشده و اتهام وارد است. جرم وقتی ثابت می‌شود كه متهم به دادگاه صالحه فرستاده شود. او متهم بوده است و نیروی انتظامی باید با درایت بیشتری عمل می‌كرد. به هر حال دلگان یك شهر مرزی نیست. شهری است كه در منتهی علیه غربی استان و در مجاورت كرمان قرار گرفته است. به نظر من می‌شد با درایت بیشتری عملیات تعقیب و مراقبت را انجام داد.

اتهام او چه بوده است؟ در اخباری كه از قول فرماندار و معاون امنیتی استان منتشر شده او را شرور خوانده‌اند.

متهم به حمله به یك پایگاه پلیس. ظاهرا دو ماه قبل یك درگیری میان ساكنین روستا و پاسگاه انتظامی صورت گرفته و او نیز در این جریان متهم بوده است.

بامری در این حمله مسلح بوده است؟

مردم می‌گویند كه با سنگ حمله شده است.

در این حمله كسی هم آسیب دیده است؟

بله، آسیب‌هایی به پاسگاه وارد شده است.

مجروح یا كشته چطور؟

یكی از ماموران نیروی انتظامی زخمی شده است.

توسط مسلم؟

توسط همان گروهی كه به پاسگاه حمله كرده بودند.

الان وضعیت سلامتی مامور انتظامی چطور است؟ جراحت جدی بود؟

اطلاعی ندارم اما مطمئنم كه منجر به فوت نشده است.

بامری و همراهانش از آن حمله به بعد متواری بودند؟

ظاهرا متواری بودند. این را من از فرمانداری استفسار كردم. من نیز در منطقه نبوده و بر اساس گزارشات تلفنی مردم پاسخ می‌دهم لذا ممكن است كه درجاتی از غلو داشته باشد.

شما به عنوان نماینده ایرانشهر، دلگان و رییس مجمع نمایندگان استان برای پیگیری این ماجرا و روشن شدن مساله چه اقداماتی انجام داده اید؟

از استاندار و معاون امنیتی او توضیح خواسته‌ایم. در مجمع نمایندگان نیز بحث شده و منتظر ارایه توضیحات شورای تامین استان هستیم. تلاش می‌كنیم مساله را از شورای امنیت كشور و فرماندهی محترم ناجا پیگیری كرده و بعد از روشن شدن موضوع، تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشیم. اكنون با وجود فداكاری‌هایی كه نیروی انتظامی برای تامین امنیت منطقه انجام می‌دهد یك جو روانی منفی علیه نیروی انتظامی ایجاد شده لذا باید در این باره روشنگری شود.

فرماندار دلگان می‌گوید كه فرد شرور بوده است...

مساله شرور بودن را كه باید مقامات قضایی مشخص كنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت كه گروهی را مامور پیگیری موضوع می‌كنند. آیا این گروه كار خود را شروع كرده است؟ از تركیب آن خبر دارید؟

من از ایشان خواستم كه یك تیم حقیقت یاب را به منطقه بفرستند و نتیجه را به ما اعلام كنند. تركیب تیم حقیقت یاب به عهده استاندار است. ما فقط تاكید كردیم كه با معتمدین و مردم منطقه دیدار داشته باشند.

تصویری از پاسخ پیامكی شما به مردم موجود است كه گفته‌اید مردم خودشان نامه بنویسند و موضوع را پیگیری كنند. این تصویر را تایید می‌كنید؟ راهكار شما این است؟

من در تماس‌های تلفنی گفتم كه از مراجع قانونی موضوع را پیگیری كنید. گفتم اگر واقعا بر این باور هستید كه ظلمی در كار است یا سوءرفتاری شده به مراجع قانونی مثل دادگستری و دادسراهای انتظامی كه وظیفه رسیدگی به این موضوعات را دارند مراجعه كنید.

به نظر شما چطور باید مانع از تكرار این اتفاقات تلخ شد؟

وضعیت امنیت در استان به‌طور كلی مناسب است و ناامنی‌های صورت گرفته نیز چند دلیل دارد. ما در آنجا ناامنی سیاسی نداریم. ناامنی‌های اجتماعی است. برخی از مشكلات را ابتدای صحبت ذكر كردم اما نكته دیگر این است كه ما در نیروهای پلیس با كمبود آموزش مواجه هستیم. در واقع اگر میزان مهارت‌های ادراكی و مدیریتی آنها افزایش یابد و بهینه شود می‌توان موارد اینچنینی را راحت‌تر و بدون تحمیل هزینه به دولت و نظام مدیریت كرد. مساله دیگر عدم به‌كارگیری نیروهای بومی در نیروهای انتظامی منطقه است.

پس در این حادثه نیز ماموران بومی نبودند؟

نه در این عملیات، بلكه بطور كلی ماموران بومی نیستند. رویه غالب این است و تنها در یكی دو سال اخیر بعد از تذكرات بسیار درصد كمی تغییر ایجاد شده است. قطعا اگر از نیروهای بومی استفاده شود ضریب خطا پایین می‌آید. ارتباط‌گیری موثر با مردم لازمه كار است و درصد موفقیت را افزایش می‌دهد. مجموعا باید یك بررسی همه‌جانبه انجام شود زیرا این اولین حادثه از این نوع نبوده است و در صورت ادامه رویه موجود امكان تكرار آن نیز وجود دارد.

ماجرایی كه گفته می‌شد ماموران به خانه‌ای تیراندازی كرده‌اند كه یك بچه چهار ساله در آن بوده است را تایید می‌كنید؟ كی اتفاق افتاده است؟

مهر ماه سال گذشته این حادثه در ایرانشهر اتفاق افتاد. در آن مورد نیز ماموران حكم قضایی داشتند. توجه داشته باشید كه حكم قضایی به تنهایی كافی نیست و هم قاضی حكم‌دهنده و هم نیروی عملیاتی باید نوعی از مهارت‌های پلیسی داشته باشند و بتوانند صدماتی كه موجب ایجاد جو روانی شدید و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی است را كاهش دهند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir