پیشنهاد تبدیل شدم قم به یک کشور عجب پیشنهاد خطرناکی بود!
آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع اعظام تقلید در قم نسبت به سخن یکی از مدیران حوزوی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به عنوان یک کشور واکنش نشان داد.

قم واتیکان نیست

آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به ابراز عقیده‌ای از سوی یکی از مدیران حوزوی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به عنوان یک کشور مستقل، گفت: مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و می‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند؛ مرجعیت مرز خاصی ندارد؛ مقلدین ما در تمام کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانی‌های آنها نگران باشیم؛ این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامی که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع می‌گذاریم و آن را به رسمیت می‌شناسیم؛ برای خود مجلس قانون‌گذاری داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهای جهان بفرستد.

هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلی منزوی کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.

اگر چنین چیزی صورت می‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظری بدهند، زیرا به منزله دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است؛ آنها نمی‌توانند از افراد خود کسی را به مجلس بفرستند یا علمای قم در خبرگان و شورای نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسی عقیدتی و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمی‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند.

 اگر مردم قم می‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمی‌توانستند از آب و برق و گاز سراسری استفاده کنند چون یک کشور بیگانه‌اند؛ عجب پیشنهاد خطرناکی بود.

متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوی بعضی شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمی‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهی بوده است ولی در فضای مجازی به آن دامن زده‌اند.

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها می‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و می‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند؛ هنگامی که به ما می‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت می‌کنید می‌گفتیم مرجعیت مرز خاصی ندارد؛ مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانی‌های آنها نگران باشیم؛ این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!

ما به همین دلیل بارها به مسئولین محترم تذکر داده‌ایم که به قم به عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروی آن آبروی جهان تشیع است؛ در سال پانزده میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران می‌آیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهای داخل کشور و مناطق زیادی از خارج کشور عالم و مبلّغ می‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بی‌نظیر است؛ باید به این امور توجه داشت و إن شاء الله این مرکز اسلامی و شیعی همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir