چند درصد ایرانیان به اختلالات روانی مبتلا هستند؟
طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 22 تا 30 درصد افراد جامعه (از هر 10 نفر سه نفر) به درجاتی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

در تهران آمار وضعیت بدتری دارد و 30 تا 36 درصد مردم به اختلالات روانی گرفتار هستند

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 22 تا 30 درصد افراد جامعه (از هر 10 نفر سه نفر) به درجاتی از اختلالات روانی مبتلا هستند که بر این اساس باید یک سوم بیمارستان های کشور به بیماری های روانی اختصاص یابد.

دکتر ایرج خسرونیا در نشست خبری به مناسب برگزاری بیست و نهمین کنگره جامعه متخصصان داخلی ایران از 21 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی، اظهار کرد: در تهران آمار وضعیت بدتری دارد؛ به گونه ای که 30 تا 36 درصد به اختلالات روانی گرفتار هستند و در این بین زنان سهم 36 درصدی دارند.

وی با انتقاد از توجه اندک به بیماری های روانی و اختصاص ناچیز مراکز درمانی نسبت به شمار مبتلایان به این بیماری ها، گفت: ارایه این آمارها برای آگاهی مردم عادی نیست بلکه هشداری برای مسئولان و سیاستگذاران است که توجه بیشتری به این موارد داشته باشند؛ وقتی 30 درصد افراد جامعه بیماری روانی دارند باید 30 درصد از بیمارستان ها نیز به درمان این بیماران اختصاص یابد.

خسرونیا به تاثیر زیاد این قبیل اختلالات در زندگی روزمره افراد جامعه اشاره کرد و افزود: چند درصد از این افراد شاید بتوانند اختلالات روانی خود را پنهان یا کنترل کنند اما روزانه در سطح شهر شاهد هستیم که افراد به خاطر یک تصادف ساده با یکدیگر گلاویز شده و حتی در مواردی به قتل منجر می شود.

در مطب ها شاهد هستیم که شمار زیادی از بیماران که از مشکلات جسمانی مانند ناراحتی های گوارشی یا قلبی گلایه می کنند، هیچ مشکل جسمی ندارند؛ پس از بررسی ها و آزمایش های پزشکی مشخص می شود که مشکل این افراد روانی است و باید تحت درمان های روانپزشکی قرار گیرند.

خسرونیا نبود فرهنگ مراجعه به روانپزشکان را از دیگر معضلات جامعه دانست و گفت: بسیاری از این بیماران زمانی که به آنها گفته می شود باید به روانپزشک مراجعه کنید برآشفته می شوند و ترجیح می دهند به جای مراجعه به متخصصان این رشته، درمان بیماری را از پزشک معالج خود دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید این ترس از مراجعه به روانپزشکان با ارتقای آگاهی مردم نسبت به بیماری های روانی برطرف شود، گفت: یکی از دلایل ترس از مراجعه به روانپزشکان، در واقع ترس از انگ بیمار روانی بودن از سوی جامعه، خانواده و اطرافیان است که مانع از مراجعه بیماران به متخصصان این رشته می شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir