جنجال پیشنهاد تازه حاج آقا قرائتی!
حاج آقا قرائتی پیش از این نیز از طرح تفکیک جنسیتی حمایت و ایده جداسازی دختران و پسران را مطرح کرده است.

 «اگر قراره پسرها صبح برن، پس ما شیفت عصریم!»

«خنده‌دار است که در دبستان دختر و پسرها جدا هستند ولی در دانشگاه مختلط.» این آخرین اظهار نظر سخنران در سلسله مباحث درس‌هایی از قرآن است که باعث شد حجت‌الاسلام قرائتی و اظهار نظرش بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی در مرکز توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی از چهارم فروردین ٥٩ تاکنون به شکل مستمر شب‌های جمعه در برنامه درس‌هایی از قرآن سخنرانی دارد و شاید بتوان گفت بیشترین سخنرانی‌های پیوسته را در میان کارشناسان، مسئولان و مجریان تلویزیون داشته است اما چند اظهار نظر او در سال‌های اخیر بیشترین واکنش‌ها و بازخوردها را در پی داشته مانند اخراج آقای دوربینی، توصیه به زنان برای این‌ که چادر مشکی را در خیابان به سر کنند و در کلاس درس از لباس‌های رنگ شاد استفاده کنند و همچنین اظهار نظر درباره جداسازی دختران و پسران در دانشگاه.

قرائتی در دوهزار و چهارصد و نود و یکمین سخنرانی‌اش در درس‌هایی از قرآن گفته است: «خنده‌دار است که در دبستان دختر و پسرها جدا هستند ولی در دانشگاه مختلط. راهنمایی‌ها که هنوز شهوت ندارند، از هم جدا هستند؛ دبیرستانی‌ها که شهوت‌شان شکوفا می‌شود، آنها هم از هم جدا هستند، دانشجو که شهوتش ‌گُر می‌کشد، مختلط است. آن وقت خنده‌دار این است که یک مشت دکتر در یک اتاق نشستند، من از این دکترها خنده‌ام می‌گیرد. اسمش را اسلامی کردن دانشگاه می‌گذارند. دختر و پسر را قاطی هم کردند، در اتاق نشستند موز می‌خورند.»

کاربران توییتر، اینستاگرام و همچنین کانال‌های تلگرامی نسبت به این موضوع واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. از نظرهای صریح گرفته تا شوخی. برخی از کاربران از صراحت او تعریف کرد‌ه‌اند و تایید. بعضی از زنان به طنز نوشته‌اند: «اگر قراره پسرها صبح برن، پس ما شیفت عصریم!» و یکی هم مثل مینا که نوشته: «ولی گفته باشم من نمی‌خوام شیفت صبح باشم و به آقای قرائتی بگین دخترا عصرا برن و پسرا صبح‌ها!» و بعضی‌ها هم به زبان طنز ایده‌های دیگری را طبق همین فرمول بازتولید کردند. ماجرای جداسازی زنان در ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین واگن‌های مترو، موضوع دیگری بود که در ادامه نقد و نظرهای روزهای اخیر مورد توجه مردم قرار گرفت، نکته‌ای که حاج آقا قرائتی هم در بخشی از حرف‌هایش به آن اشاره کرده بود اما منتقدان در پاسخ به او این نکته را پیش کشیدند که اگر قرار بود جداسازی جنسیتی در ایران این چنین گسترش پیدا کند، چطور در نخستین سال‌های پس از انقلاب ٥٧ امام خمینی(ره) شخصا مجوز فعالیت دانشگاه‌ها را به صورت مختلط صادر کرده بود؟

برخی دانشگاهیان هم به این موضوع توجه کردند که اساسا در محیط‌های دانشگاهی نباید برخوردهای ایدئولوژیکی از این دست را دنبال کرد: «تمام سخن این است که جای این پروسه دانشگاه نیست و محیط علمی قربانی این موضوع می‌شه.»

حجت‌الاسلام قرائتی در سخنان اخیرش نسبت به طرح اسلامی‌ شدن دانشگاه ابراز تردید کرده: «می‌خواهند دانشگاه را اسلامی کنند. راست می‌گویید یا دروغ؟ آخر زشت است که آدم خودش را سر کار بگذارد. آدم مردم را سر کار بگذارد بد نیست. این آقایان خودشان، خودشان را سر کار گذاشتند. صبح دخترها بیایند و عصر پسرها بیایند. چه می‌شود؟ مگر یک جاهایی که واقعا استادش نایاب است، اضطرار است. چه اشکالی دارد. آن‌ وقت دخترها اگر خودشان باشند، می‌توانند چادرشان را هم بردارند، روسری‌شان را هم بردارند. لباس مشکی هم لازم نیست بپوشند. لباس سفید بپوشند راحت‌ راحت هم باشند. همه خانم هستند دیگر. چه اشکالی دارد؟»

برخورد با آقای دوربینی

پاییز‌ سال گذشته حضور حسین نمازی که به آقای دوربینی معروف است، در جلسه سخنرانی محسن قرائتی حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. قرائتی در میان سخنرانی خود با این جمله‌ها، آقای دوربینی را از جلسه بیرون کرد: «اومده دوربین‌بازی کنه! پاشو برو بیرون، برو بیرون من صد دفعه تو تلویزیون دیدمت!» چند ساعت بعد، تمام صفحات اجتماعی پر شد از این ویدیوی تحقیرآمیز و البته واکنش‌های تند کاربران ایرانی. برخورد قرائتی با حسین نمازی برای کاربران ایرانی عجیب بود. خیلی‌ها هم گفتند که رفتار او خلاف آموزش‌هایی است که بیشتر از ٤٠‌سال آنها را تدریس کرده است.

عزت‌الله ضرغامی که در سال‌های قبل ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده داشت، این‌طور به ماجرا واکنش نشان داد: «با آقای قرائتی تماس گرفتم و در این مورد با ایشان صحبت کردم. کاملا معلوم بود که خود ایشان از این مسأله بسیار ناراحت هستند. دلیل عصبانیت‌شان را در آن برنامه برای من توضیح دادند ولی تصریح کردند که از رفتار خود پشیمان هستند.»

بعد از آن البته محسن قرائتی در توییتر خود از نحوه برخوردش عذرخواهی کرد: «ما فقط چهارده معصوم داریم و همه ممکن است خطا و اشتباه کنند. آقای قرائتی از خدا و جناب آقای نمازی و هر کس دیگری که به هر دلیلی از ایشان ناراحتی به دل دارد، عذرخواهی می‌کند.» در ادامه اما، این ماجرا باعث شد خیلی از رسانه‌ها به سراغ آقای دوربینی بروند. او به یکی از رسانه‌ها گفته بود که ماجرای دیده شدن در تلویزیون برای او از مراسم عزاداری روز تاسوعای‌ سال ۵۴ در مسجد ارگ شروع شده بود؛ ماجرایی که همچنان هم برای او ادامه دارد.

باید خاک آموزش‌ و پرورش را عوض کرد

حاج آقا قرائتی پیش از این نیز از طرح تفکیک جنسیتی حمایت و ایده جداسازی دختران و پسران را مطرح کرده است. لباس مشکی برای خیابان است و برای کلاس باید با رنگ‌‌های روشن چون رنگ کرم، سبز کم‌رنگ و... حضور یابند؛ چرا که رنگ‌ها در روح اثر دارند. دختران و پسران در دانشگاه جدا از هم باشند.

او در مهرماه ٩١ و در جمع دانشجویان پیام نور گفت: «دختران و پسران باید در دانشگاه از هم جدا شوند، به‌ عنوان نمونه آقایان صبح‌ها و خانم‌ها بعدازظهر‌ها سر کلاس‌ درس حاضر شوند.»

قرائتی زمانی هم در جمع فرهنگیان چالوس به مناسبت روز معلم گفت: «معلم باید بی‌تکلف باشد، بند خودمان نباشیم و وقتی همه چیز اساتید و دانشجویان جدا می‌باشد حتی دستشویی آنها، آنگاه دیگر شاگرد به استاد احترام نمی‌گذارد و برای استادش ارزشی قایل نیست. این‌ که استاد باید حتما کلاس جدا داشته باشد، کلاس استاد باید خنک باشد و مواردی از این دست و همه بهانه‌هایی که وجود دارد به این خاطر است که ما گیر خودمان هستیم.»

او که از ‌سال ۱۳۶۱ به «نمایندگی ولی فقیه» در سازمان نهضت سوادآموزی منصوب شد و بعد ریاست این سازمان را تا پایان‌ سال ۱۳۸۹ بر عهده داشت، آموزش‌ و‌ پرورش را یک نهاد شکست‌خورده می‌داند. «خاک آموزش‌ و‌ پرورش را باید عوض کرد. دیگر محفوظات نمره ندارد، باید یک کاری بکنیم تا مدرک بگیریم.»




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: shahrvand-newspaper.ir/ khabaronline.ir