جاده مرگ را در ایران بشناسید
جاده ای باریک و کم عرض در محور ازنا-شازند که در جنوب غربی استان مرکزی است و محوری مواصلاتی استان لرستان محسوب می شود به جاده مرگ مشهور است.

جاده ای که همچنان جان می گیرد

جاده باریک و کم‌عرض ازنا - شازند در جنوب غربی استان مرکزی وجود دارد و محور اتصال این استان به لرستان است، متاسفانه شاهدیم این محور هر ساله شماری از مسافران را به کام مرگ می‌کشاند، این جاده در بین اهالی منطقه به جاده مرگ مشهور است و متاسفانه در اکثر ماه‎های سال شاهد تصادفات مرگبار در آن هستیم.

سال‌هاست جاده "ازنا ــ شازند" ناایمن ترین و مرگبارترین محورهای مواصلاتی در  لرستان است که بخاطر مرگ و میر ناشی از تصادفات در آن و استاندارد نبودن، سال 91 در دستور کار قرار گرفت تا چهار خطه شود اما متاسفانه به دلایلی نامشخص عملیات اجرایی تعریض این محور متوقف شد و بصورت مصوبه‎ای روی کاغذ باقی ماند.

ایمنی محور ازنا – شازند مطلوب نیست

در این باره عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای لرستان گفت: حجم تردد در این محور زیاد است.

ایمنی  این مسیر مطلوب نیست و پلیس راهور مصر است که تردد از این محور انجام نشود اما ما موافقیم که تردد داشته باشد.

سخنان مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای لرستان در حالی مطرح می‎شود که علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای وقت گفته بود: در زمان احداث این محور برای حجم ترافیک سبک ایجاد شد و انتظار نمی‌رفت این چنین مورد رغبت رانندگان قرار گیرد.

 این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست، علاوه بر این حجم تردد وسایل نقلیه سنگین در محور بالاست و به دلیل سرعت متفاوت وسایل نقلیه سبک و سنگین و سبقت خودروهای سواری تصادفات جاده‌ای در این محور بسیار است و این امر مرگ و میر را بیشتر کرده است.

  این مسئول گفته بود: 30 درصد تردد این محور مربوط به وسایل نقلیه سنگین است و این درحالیست که سرعت متوسط محور شازند-ازنا 80 کیلومتر بر ساعت است اما 20 درصد وسایل نقلیه بیش از سرعت مجاز تردد می‌کنند که در وقوع تصادفات منجر به فوت موثر است.

باند دوم جاده ازنا شازند در ردیف بودجه 97 قرار گرفته است

علی علیخانی مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز با بیان اینکه سؤال این است که پلیس‌راه ایمنی برایش مهم است یا مسافت، افزود: مشخصات ازنا-شازند راه اصلی است و چنانچه مشکلی دارد نیاز است اداره کل راهداری استان آن‌ها را اصلاح و ساماندهی کند.

وی ادامه داد: باند دوم جاده ازنا شازند تا دو ماه پیش شناسنامه نداشت که با پیگیری‌های استاندار و نماینده مردم دورود و ازنا خوشبختانه در ردیف بودجه ۹۷ قرار گرفت و شناسنامه‌دار شد.

در هفته دولت سه‌راهی ازنا تا مؤمن‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

وعده مدیر کل راه و شهرسازی استان بر شروع عملیات اجرایی فازدوم این محور در حالیست که در مهرماه 1395 نمایندگان استان مرکزی و لرستان خطاب به رئیس جمهوری نامه‌ای ارسال کردند و نوشتند که نبود اعتبارات و ردیف مناسب عملیات تعریض و بهسازی و رفع نقاط خطرساز محور همچنان پس از گذشت 10 سال(از سال 1384) باقیست و تلفات جانی بسیاری می‌گیرد و خواستار ملزم کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت تامین اعتبار و ملزم شدن وزارت راه و شهرسازی جهت برنامه‌ریزی برای این محور شدند و امید می‌رود این وعده اجرایی شود و تنها در حد شعاری دل خوش کنک باقی نماند.

محور ازنا شازند رهاشده و تهدیدی جاده‌ای است

در این باره نیز سرهنگ مرتضی چغلوند رییس پلیس راهور لرستان بیان کرد: محور ازنا شازند به شکل جاده‌ای کارگاهی تبدیل و رهاشده و به تهدیدی تبدیل‌شده است.

وی با بیان اینکه دغدغه پلیس حفظ  امنیت جان مردم است، تصریح کرد: فاصله شهرستان دورود تا جاده اصلی ۱۲کیلومتر است و باید این مسیر تا مؤمن آباد هرچه سریع‌تر بهسازی و ساماندهی شوند هرچندمحور ازنا شازند شانه راه ندارد و باید تدبیری برای آن اندیشید.

ضرورتی ندارد ناوگان اتوبوسی دورود از محور ازنا- شازند عبور کند

در این خصوص نیزاحمد مرادپور معاون امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به مشکلات محور جاده ازنا- شازند اظهار کرد: ضرورتی ندارد ناوگان مسافربری شهرستان دورود از این محور تردد کند و بخاطر چند مسافر جان بقیه مسافران را به خطر بیندازد.

لازم است که ضرورت تردد کردن یا تردد نکردن اتوبوس‌های شهرستان دورود توسط یک تیم کارشناسی بررسی شود تا بتوان برای تردد آنها تصمیم‌گیری کنیم.

احداث جاده ازنا شازند مطالبه مردم لرستان است

در این باره مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با  بیان اینکه جاده ازنا شازند مطالبه مردم لرستان بوده و همه دولتمردان در دستگاه ‎ های مربوطه پیگیر اجرای آن هستند، اظهار کرد: بیش از 7000 وسیله نقلیه سنگین و سبک در این جاده تردد می‌کنن و آغاز عملیات اجرایی این پروژه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و احداث باند دوم به بالا رفتن ایمنی جاده کمک می‌کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درخواست داریم همه کسانی که در این محور تردد می‌کنند به مقوله ایمنی در این محور، رعایت قوانین و سرعت مطمئنه بیش از پیش توجه داشته باشند.

علیرغم تمام وعده‌هایی که تابه‌حال از سوی وزارت راه و شهرسازی برای بهره‌برداری نهایی از این پروژه داده شده اما متأسفانه اراده چندانی برای تسریع در روند تکمیل جاده ازنا به شازند به چشم نمی‌آید و این رفتار اصلاً قابل توجیه نیست.

این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت توجه ویژه دولت به پروژه مذکور گفت: جاده ازنا به شازند به معنای واقعی کلمه جاده مرگ است و تابه‌حال جان تعداد زیادی از هم استانی‌ها و هم‌وطنان ما را گرفته و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

این نشان می‌دهد جاده از زاویه دید دولت خارج شده است و باید برای تکمیل آن یک تدبیر ویژه اندیشیده شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس اظهار کرد: وزارت راه برای سال ۱۳۹۷ برنامه ویژه‌ای برای سرعت بخشی به تکمیل این پروژه دارد که قطعاً تا پایان سال جاری بخش قابل توجهی از آن آماده بهره‌برداری خواهد شد.

سخنان این نماینده در حالیست که آبان ماه سال گذشته  مجمع نمایندگان و استاندارلرستان با جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری جلسه‌ای برای رفع مشکلات این محور داشتند و معاون اول رئیس جمهور برای رفع مشکل محور ازنا- شازند قول مساعد داده بود، سوال اینجاست پس از گذشت تقریبا شش ماه از این وعده چرا باز این محور رها و فراموش شده و چرا پیگیری‌های نمایندگان و استاندار وقت و مسئولین استان راه به جایی نبرده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir