شکارفروشی به اتباع آمریکایی، مسئولیت جدید اداره کل محیط زیست
 اداره کل محیط زیست مشهد پروانه شکار هر قوچ را به بهای1 میلیون تومان در اختیار صندوق ملی محیط زیست گذاشته است. در حالی که صندوق ملی محیط زیست هر یک از این پروانه‌ها را به قیمت ۱۰ هزار دلار یعنی دستکم ۷۰ میلیون تومان به اتباع خارجی می‌فروشد.

سهم هر زیستگاه، تنها یک هفتادم خونبهای قوچ؟ / در حاشیه شکارفروشی‌ به اتباع آمریکایی

در پی حواشی شکارفروشی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به اتباع خارجی و در حالی که به گفته مسئولان این سازمان، بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست، علاوه بر واریز حقوق دولتی مربوط به تعرفه پروانه های صادره به خزانه دولت 90 درصد از بهای دریافتی بابت هر پروانه باید جهت مصارف حفاظتی و محلی در همان منطقه در اختیار اداره کل استان مربوطه قرار گیرد، دقایقی پیش تصویری از پروانه شکار 5 قوچ در منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی به تسنیم رسید که می‌تواند نشانه‌ای از پنهان شدن سودجویی تمام عیار، پشت پرده صدور پروانه شکار چارپایان باشد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،  پروانه شکار هر قوچ را  به بهای یک میلیون تومان در اختیار صندوق ملی محیط زیست گذاشته است. در حالی که صندوق ملی محیط زیست هر یک از این پروانه‌ها را به قیمت 10 هزار دلار یعنی دستکم 70 میلیون تومان به اتباع خارجی می‌فروشد.
 
اینکه صندوق ملی محیط زیست با دستکم 69 میلیون تومان به ازای هر پروانه شکار چه خواهد کرد و اینکه حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی را چه انگیزه‌ای بر آن داشته که بابت پروانه‌ای که 10 هزار دلار فروخته می‌شود تنها به سهمی معادل یک میلیون تومان برای اداره کل متبوعش قانع شود پرسش‌هایی است که انتظار می‌رود مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست برای آن پاسخی قانع‌کننده داشته باشند.

در استان خراسان رضوی تا کنون برای شکار 7 قوچ در پناهگاه حیات وحش حیدری، 5 آهو در منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور و 5 قوچ در منطقه شکارممنوع سیدمرتضی کاشمر یعنی در مجموع 17 چارپا پروانه صادر شده است.

پایگاه خبری دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران چهارشنبه با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار 105 آهو، کل و قوچ در مناطق تحت مدیریت و آزاد پروانه صادر کرده است نوشت: سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی عجیب اقدام به صدور پروانه ویژه شکار چهارپا برای شکارچیان خارجی و داخلی در داخل مناطق تحت مدیریت (مناطق چهارگانه) و مناطق آزاد و همزمان با فصل زاد و ولد حیات وحش کرده که مبلغ دریافتی از شکارچیان خارجی بابت شکار هر یک چهارپا بر اساس نوع گونه، طول شاخ و غیره حدود 70 میلیون تومان بوده است.

در حالی که فعالان محیط زیست به صدور مجوز شکار چارپایان در فصل زادآوری به شدت معترض شده و برخی مسئولان محیط زیست این روزها به دلیل واقع شدن در فصل زادآوری حیات وحش مردم را اکیداً از ورود به زیستگاه‌های حیات وحش منع می‌کنند روز گذشته حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست رسانه‌های منتقد را به غرض‌ورزی متهم کرد و گفت: خبرسازی درباره شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش نه از سر ناآگاهی، بلکه آگاهانه و با هدف انحراف افکار عمومی صورت می گیرد. هر کس که کوچکترین اطلاعاتی از رفتار شناسی حیات وحش داشته باشد، می داند که خرداد  عموماً نه فصل جفتگیری حیات وحش است و نه فصل زایمان! کم اطلاع‌ترین افراد در امور حیات وحش هم می‌دانند که در خرداد‌ نرهای گله از ماده‌ها و بره‌ها جدا می‌شوند. بنابراین افرادی که به این موضوعات می‌پردازند، تعمداً این مسائل را مطرح می‌کنند و هدفشان نیز تخریب و زیر سوال بردن موفقیت‌ها‌ست.

جمعه 4 خرداد، شکارچیان آمریکایی در پناهگاه حیات وحش حیدری و در حضور مسئولان ارشد محیط زیست خراسان رضوی، 2 قوچ را شکار کردند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com