درخواست بی‌سابقه امام جمعه زاهدان از زنان اهل سنت
 مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار حضور زنان در نماز جمعه شده است. رخدادی كه تاكنون در میان اهل سنت سابقه نداشته است.

حضور زنان در نماز جمعه به عنوان عملی بی سابقه

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار حضور زنان در نماز جمعه شده است. رخدادی كه تاكنون در میان اهل سنت سابقه نداشته است.

اگرچه پیش از این محمود ترابی، امام جمعه گنبدكاووس، هم از ائمه جمعه اهل تسنن و بزرگان آنها خواسته بود كه پای بانوان را به نماز جمعه باز کنند. او گفته بود كه با این كار موجب شوند تا بانوان نیز از خطبه‌های سیاسی و عبادی به‌روز‌شده و از وقایع کشور و منطقه مطلع شوند و در اجتماع معنوی و همدل‌کننده نماز جمعه حضور داشته باشند.

حالا مولوی عبدالحمید هم در نماز عید فطر گفته است شرایط باید برای حضور زنان در نماز عید فراهم شود. او گفته كه در حیات طبیه آن حضرت (پیامبر اسلام) نیز خواهران برای نماز عید فطر حاضر می‌شدند. در زمان آن حضرت حتی زنانی که معذور بودند و نمی‌توانستند نماز بخوانند، برای دعای عید فطر شرکت می‌کردند و احادیث مختلفی در این زمینه موجود است. باید خواهران را نیز در مسائل دینی و حضور در صحنه‌های اجتماعی همراه بدانیم. همه در عرصه‌های کاری، اجتماعی و دینی باید خواهران را در نظر داشته باشند، چراکه نصف جمعیت ما را این قشر تشکیل می‌دهند. امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان تصریح کرد: تا زمانی که زنان اصلاح نشوند و مسائل پیرامون خود را نشناسند، جامعه ساخته نخواهد شد.

گام‌های تازه زیان سیستان‌و‌بلوچستان
سخنان مولوی عبدالحمید در شرایطی عنوان می‌شود كه استان سیستان‌و‌بلوچستان در سال‌های اخیر شاهد حضور بیشتر زنان در سمت‌های مدیریتی بوده است. تعداد زنانی كه در پست‌های بخشدار، فرماندار، معاون استاندار و شهردار در استان سیستان‌و‌بلوچستان منصوب شدند، بالاتر از میانگین كشوری بوده است؛ تا جایی كه علی‌اوسط هاشمی، استاندار وقت این استان، در سال 94 گفته بود من تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا بتوانیم 56 مدیر زن در سطح استان را داشته باشیم. برای نمونه برای اولین‌بار است که زنان در پست‌های معاون و قائم‌مقام استاندار، ناظر گمرک یا مدیر بنیاد شهید قرار گرفته‌اند. باوجود اینها، در یك ماه اخیر سه زن مدیر در این استان بركنار شدند.

سکینه اشرفی درباره این بركناری گفته بود آن چیزی که در دولت مبنی‌بر اشتغال 30 درصدی زنان در حوزه‌های مدیریتی مطرح شد، به‌مرور کمرنگ شده است. حضور خانم‌ها مانند من به مرور زمان به مذاق بسیاری از مدیران مرد در سطح استان‌هایی مانند سیستان‌و‌بلوچستان خوش نیامده و همین موضوع باعث تمدیدنشدن دوران مأموریتم شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق