سن اعتیاد مشخص شد
‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نگاه فرهنگی محور برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر خواهد بود، گفت: ویژه برنامه‌های این روز از یکم تیرماه آغاز و تا پنجم تیرماه ادامه خواهد داشت.

سن اعتیاد 14 سال است

محمدرضا ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سه شنبه ٢٩ خرداد در یک کنفرانس خبری با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده و اهمیت رسانه در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر از برگزاری ویژه برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر مصادف با ۵ تیرماه خبر داد.

وی ضمن تشریح برنامه‌های قابل اجرا در این روز‌ خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها علاوه بر شیراز در ۲۹ شهرستان استان فارس، به ویژه در مناطق حاشیه و محلات پرآسیب نیز اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ائمه جمعه و جماعات در روز یکم تیر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن را مبنای خطبه‌های خود قرار داده و فرمانداران نیز پیش از خطبه‌ها به سخنرانی در این زمینه می‌پردارند.

‌ابراهیمی با بیان اینکه علاوه بر صیانت از بهبودیافتگان و درمان آنها مهم‌ترین کار، فعالیت پیشگیرانه و کاهش تقاضا است، تاکید کرد: ضربه زدن به شبکه‌های اقتصادی قاچاقچیان سرلوحه کار امسال است؛ چرا که به دلیل حجم تحویل، گردش مالی در حوزه موادمخدر با خرید و فروش نفت برابری می‌کند و باید به این اقتصاد ضربه وارد کرد.

آیین غبارروبی مزار شهدای مبارزه با مواد مخدر، حضور در رسانه ملی با همراهی مدیرکل بهزیستی، پیاده‌روی عمومی، برپایی غرفه‌های پیشگیری در خانه‌های بهداشت و ‌راه‌اندازی کارناوال‌ها در پارک‌ها توسط سمن‌ها و ...‌ از برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پل ارتباطی بودن سمن‌ها بین دولت و مردم، متذکر شد: ما معتقد بر اجتماعی بودن هستیم و این امر مستلزم همراهی و همکاری مردم است. اگر پیشگیری انجام نگیرد، شاهد تولید معتاد خواهیم بودیم.

ابراهیمی در ادامه برپایی نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد در اماکن عمومی، مترو، فرودگاه، پایانه‌‌ها و...اجرای طرح هر شهروند یک منجی با همکاری رسانه‌ها را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در فارس اجرایی خواهد شد.

وی‌ اجرای نمادین زنگ سلامت در‌ ۵ تیر ماه، برگزاری همایش بزرگ شمیم پاکی با همکاری دانشگاه علوم‌ پزشکی، برگزاری همایش بزرگ زائران حج تمتع در شیراز، برپایی نمایشگاه بزرگ پیشگیری از مواد مخدر، تئاترهای خیابانی، پخش انیمیشن در تلویزیون‌های شهری، استقرار مشاوران در فرهنگسرا و خانه محلات، حضور سمن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری کارگروه‌های آموزشی و آرایشگاه‌های زنانه و تست رایگان در محلات پرخطر برای شناسایی افراد معتاد را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با این پدیده، مجری اجرای آنها خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که معتقد است کاهش تقاضا دو بال دارد و نخستین آن حساسیت‌زایی است، خاطرنشان کرد: این مهم به ویژه در خانواده و نظارت آنها بر فرزندان و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در مورد مواد مخدر مانند یک بیماری باید در اولویت باشد.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد مواد مخدر در جهان اشاره و با بیان اینکه سالانه رقمی معادل سه هزار میلیارد دلار گردش مالی حاصل از این پدیده برآورد شده است، گفت: بیش از ۵۳ هزار نفر بر اثر سوء مواد مخدر از ابتدای انقلاب تاکنون جان خود را در ایران از دست داده‌اند.

در ایام نوروز امسال حدود یکهزار و  ٥٠ معتاد پرخطر جمع‌آوری شدند که ٣١ نفر از این تعداد زن بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس یادآور شد: براساس آمار نیروی انتظامی استان فارس، با جمع‌آوری این تعداد معتاد شاهد کاهش ٣١ درصدی جرائم به ویژه سرقت در ایام نوروز بودیم.

ابراهیمی همچنین با بیان اینکه مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر در برنامه ششم توسعه در قالب کتابی تحت عنوان طرح ملی از سال 96 در دستور کار قرار گرفته، گفت: وظایف هر دستگاه در حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی و صیانت از بهبودیافتگان در این طرح مشخص شده است.

وی با تصریح بر اینکه طبق این طرح مقرر شده سالانه 5 درصد از میزان اعتیاد در کشور کاسته شود، ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف تکلیفی خود برای تحقق این مهم، اهتمام ورزند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس همچنین میانگین سن اعتیاد را 14 سال اعلام و اضافه کرد: براساس بند 3 ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و بهزیستی ملکف به نگهداری معتادین پرخطر هستند، حال آنکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از زمان ساخت مرکز ماده 16 بیش از 9 میلیارد تومان را تنها صرف نگهداری معتادین کرده است!

ابراهیمی به وضعیت اعتیاد در برخی از نقاط آسیب‌خیز شیراز از جمله محله سنگ سیاه اشاره و عنوان کرد: این منطقه نسبت به سال 90 به وضعیت مطلوب‌تری رسیده و قابل مقایسه با اواخر سال 89 نیست.

شهرداری شیرار در سال‌های گذشته تعدادی از خانه‌های موجود در این منطقه را که به مکانی برای تجمع معتادین تبدیل شده بود تخریب کرد که امروز نیازمند تلاش مجدد این مجموعه هستیم تا دیگر خانه‌هایی که میراثی نیستند و محل تجمع معتادین شده را تخریب کند.

به گفته دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخد فارس تریاک، هروئین، شیشه و گل به ترتیب در صدر استعمال و استفاده معتادین در استان فارس قرار دارند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir