پوزه كاملا مسطح.موها كاملا بلند. وارداتی با پاسپورت و برگه تاييد سلامت و فروش يك عدد گربه خانگی ‪ ۵‬ماهه واكسينه شده شيطون و بازيگوش چون به خاطر شروع دانشگاه قادر به نگهداری آن نيستم.
 

به گزارش ایرنا، دایرشدن مغازه‌های تازه فروش حیوانات خانگی كه به كار فروش گربه نیز می‌پردازند و انبوهی از آگهی‌های اینترنتی، موید روشد روزافزون این پدیده در كلانشهرهای ایران به ویژه تهران است.

اگرچه از میزان دقیق فروش گربه در تهران به دلیل فقدان مرجع رسمی در این زمینه خبری در دست نیست اما وجود فروشگاههایی كه آشكارا از تامین گربه دلخواه شما در كوتاهترین زمان ممكن سخن می‌گویند و سایتهای ویژه اینترنتی كه به كار تبلیغ فروش گربه مشغولند، به روشنی حكایت از رواج پدیده ای تازه در جامعه ایران دارد.

چرا یك ایرانی باید گربه ایرانی را با قیمت نجومی خریداری كند؟! پرشین های اصیل با بهترین قیمت. تعداد ‪ ۱۰قلاده گربه پرشین اصیل پشمالو آماده فروش است. تصاویر آنها را می‌توانید همینجا مشاهده فرمایید. واقعا دوست داشتنی و زیبا، این گربه‌ها در رنگهای سفید، طوسی و طلایی موجود می‌باشند.

... عدد بچه گربه پرشین در نهایت زیبایی و اصالت از پدر و مادر وارداتی در رنگ‌های سفید، خاكستری و طلایی به فروش می‌رسد. همه بچه گربه ها واكسینه و دارای شناسنامه بهداشتی هستند..فروش استثنایی گربه پرشین اصل.

پوزه كاملا مسطح.موها كاملا بلند.گوش‌ها كوچك و با فاصله. وارداتی با پاسپورت و برگه تایید سلامت و فروش یك عدد گربه خانگی ‪ ۵ماهه واكسینه شده شیطون و بازیگوش چون به خاطر شروع دانشگاه قادر به نگهداری آن نیستم.

اینها نمونه‌هایی از دههاهزار تبلیغ اینترنتی برای فروش گربه در ایران است و همانطور كه نشان می‌دهد گربه ایرانی یا همان پرشین كت مهمترین نوع بازاری آن است كه برای هر یك از آنها قیمتی از ‪ ۳۰۰هزار تومان گرفته تا دو میلیون تومان تعیین می‌شود.

اما، گربه فروشی تنها از طریق اینترنت نیست. كافی است سری به خیابان بزنید و از اولین مركز فروش حیوانات خانگی كه در مسیرتان قرار دارد، بخواهید شما را برای خرید گربه راهنمایی كند.

خبرنگار ایرنا دوشنبه شب به همین منظور به یكی از مغازه‌های فروش حیوانات خانگی در خیابان ولی عصر(عج) تهران مراجعه كرد و در آنجا دید آنچه بیش از سایر حیوانات در این فروشگاه جلب توجه می‌كند، گربه سفید پشمالویی است كه در جایگاه خود با حالتی خاصی لم داده و به مشتریان به چشم خریدار هم نگاه می‌كند!.

سهیل فروشنده مغازه، این گربه را متعلق به نژاد پرشین كت یا همان گربه پارسی معرفی كرد و گفت: این گونه، به دلیل پشمالو بودن و زیبایی خاصی كه دارد، مورد توجه برخی افراد جامعه است و رفتار اشرافی این نوع گربه خانگی در همان برخوردهای اولیه كاملا جلب نظر می‌كند.

او كه یك گربه شناس نیز به شمار می‌رود، درباره تاریخچه فروش گربه‌های ایرانی اظهارداشت: این نوع گربه‌ها زمانی معروف شدند كه تعدادی از آنها را به خارج از كشور بردند. این اتفاق شاید حدود ‪ ۷۰یا ‪ ۸۰سال پیش روی داد اما شهرت گربه‌های ایرانی نزد مشتریان پر و پا قرص خارجی و اهمیت فوق العاده‌ای كه به آنها دادند باعث شد از چندسال پیش این جانوران وطنی در داخل كشور نیز طرفدار پیدا كنند.

گربه ایرانی یا همان پرشین كت كه سازنده كارتون گارفیلد شخصیت اشرافی آن را به خوبی به نمایش گذاشته است، آنقدر در دنیا طرفدار دارد كه گفته می شود بعضی‌ها برای خرید برخی از انواع آن، میلیونها دلار می‌پردازند.

در كشورهای غربی كه مردم آن اغلب به جای داشتن فرزند به كار نگهداری سگ و گربه در خانه مشغولند، به نظافت و لباس این نوع گربه‌ها اهمیت زیادی می دهند. این گربه‌ها غذای مخصوص و بعضا وارداتی دارند اما جوجه و بال مرغ نیز از وعده‌های غذایی آنها است. گربه‌ها آرایشگاه مخصوص به خود را دارند و نیز دارای دكتر ویژه، گذرنامه و جای خاص در هواپیما هستند. مسابقاتی هم مختص این گربه‌ها برگزار می‌شود كه مراسم و تشریفات بخصوصی دارد.

در همین زمینه، نژاد گربه ایرانی سال گذشته به مقام اول نمایشگاه بین المللی گربه‌ها در بلاروس دست یافت. بنا به گزارشها، در این نمایشگاه كه با حضور ؟؟ كشور جهان در مینسك برگزار شد، بیش از ؟؟؟ گربه برگزیده از نژادهای مختلف شركت كرده بودند.

در نمایشگاهی نیز كه اخیرا در بلغارستان با حضور ؟؟؟ قلاده گربه برگزار شده بود، باز هم گربه ایرانی توانست مقام نخست را به خود اختصاص دهد.

گربه نژاد ایرانی امروزه یكی از زیباترین و گرانقیمت‌ترین نژاد گربه خانگی در اروپا محسوب می‌شود و قیمت هر قلاده آن در بازارهای اروپا بطور معمول بیش از ؟؟؟؟ یورو است.

سهیل درباره انواع گربه ایرانی گفت: گونه‌های مختلف پرشین كت با انواع رنگهای سفید، مشكی، طوسی و مدل ببری وجود دارد كه هر نوع از آنها از رنگ چشم خاصی نیز برخوردارند. خاستگاه این نژاد، مناطق مركزی ایران است و نوع اصیل آن متعلق به شهریزد می‌باشد اما گربه اصفهان پشمالوتر است.

وی توضیح داد: این گربه‌ها كاملا اهلی هستند و از آنها در منازل نگهداری می شود. میانگین سن شان از ‪ ۱۳تا ‪ ۱۷سال است. هم اكنون تعدادشان در ایران خیلی كم است اما در بسیاری از كشورها آنها را پرورش می‌دهند و از آنجا به مناطق دیگر و حتی به خود ایران صادر می‌كنند.


* خریداران گربه ایرانی
زمانی، اطراف چهارراه مولوی مركز فروش حیوانات اهلی مختلفی در تهران بود ولی فعلا جای خاصی به عنوان مركز فروش این حیوانات وجود ندارد و فروشندگان در سطح شهر پراكنده هستند. سهیل با گفتن این مطلب، افزود: در ‪ ۴ -۵سال اخیر و به دلیل اطلاع رسانی بیشتر از طریق اینترنت و منابع خارجی، اقشار با قدرت خرید بالا در مناطق شمال شهر تهران از پرشین كت استقبال كرده اند و مغازه‌های خاص فروش حیوانات خانگی در این مناطق بیشتر شده است.

وی درباره تیپ‌های گوناگون خریداران این حیوان گفت: خانمها به این گربه های زیبا و لوس بیشتر علاقه دارند اما گرایش آقایان اغلب به سوی داشتن سگ است. خریداران از۱۶تا ‪ ۵۰ساله هستند اما نوع نگرش آنها به گربه‌ها فرق می‌كند.

به عقیده این فروشنده حیوانات خانگی، گربه برای خریداران سنین پایین حكم یك سرگرمی را دارد اما مسن ترها به آنها به چشم یك همدم و مونس نگاه می كنند و وقت بیشتری را با گربه‌ها می‌گذرانند.

وی افزود:حدود نیمی از مشتریان به نوع سفیدرنگ پرشین كت علاقه بیشتری دارند. بعد از آن، نوع مشكی و سپس، طوسی طرفدار دارد. رنگ چشم گربه ها نیز در جلب نظر مشتری موثر است. قیمت گربه‌ها از ‪ ۴۵۰هزار تومان به بالاست و برخی از آنها مثلا نوع سفید با چشم آبی آن تا ‪ ۲۰میلیون تومان نیز فروش رفته است.


* ریشه‌های گرایش به خرید گربه
گرایش به نگهداری از حیوانات خانگی در منازل مسكونی بیشتر خاص غربی هاست و كارشناسان عقیده دارند از نظر جامعه شناسی، عمده‌ترین دلیل گرایش به آن در سالهای اخیر در ایران بویژه كلانشهرها ناشی از رواج زندگی به شیوه غربی در میان برخی خانواده هااست.

برخی نیز چشم و هم چشمی جوانان در نمایش تجدد را عامل نگهداری از حیوانات برای بسیاری از افراد می‌دانند و می‌گویند اغلب انسان‌هایی كه به نگهداری و مراقبت از حیواناتی نظیر سگ و گربه می‌پردازند از شرایط روحی و روانی خاصی برخوردارند و می‌توان گفت خلق و خویی متفاوت از دیگران دارند به عقیده برخی كارشناسان، یكی از مهمترین عواملی كه باعث می‌شود برخی افراد گاه حیوانات را از بچه‌های خود بیشتر دوست بدارند، غلبه حس تنهایی در وجود آنهاست .

علی حشمت روانشناس در این‌باره اعتقاد دارد: گریز از تنهایی ، شاید اولین و آخرین گزینه‌ای باشد كه در ذهن افراد برای نگهداری حیوان شكل می‌گیرد.

اگرچه هنوز بسیاری از علل نگهداری حیوانات در خانواده‌های ایرانی مشخص نیست اما از نگاه كارشناسان، اكثر خانواده‌ها بخاطر رقابت و چشم و هم چشمی، تقلید از زندگی غربی و یا برای گریز از نوعی تنهایی به نگهداری حیوان رو می‌آورند.

خانواده‌هایی كه از حیواناتی نظیر سگ یا گربه در خانه مسكونی خود نگهداری می‌كنند اغلب فرزندی ندارند بطوری كه امروزه این روند در كشورهایی كه مردم تمایلی به ازدواج كردن ندارند، روبه افزایش است .

به عقیده كارشناسان، این افراد به این دلیل به نگهداری سگ و گربه روی می آورند تا شاید گوشه‌ای از تنهایی خود را پر كنند. در واقع این افراد جایی برای ابراز محبت ندارند و به این طریق سعی می‌كنند مشكل خویش را برطرف سازند.

اما در كشور ما خانواده‌ها تحت تاثیر اعتقادات فرهنگی و مذهبی جامعه و نگرانی از بروز بیماری و آلوده شدن محیط زندگی، كمتر برای رفع مشكل نداشتن فرزند به چنین كاری روی می‌آورند.

پس، چرا نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه در ایران رو به افزایش است؟ دكتر حشمت برای پاسخ به این سوال می‌گوید: اگر دقت كرده باشید اكثر كسانی كه حیوان نگهداری می‌كنند جوانانی هستند كه بیشتر از آنچه ماهیت اصلی نگهداری و ارتباط با حیوان است، نمایش دادن حیوان و نشان دادن تجدد و یك كلاس فرهنگی مدنظر آنهاست .

به عقیده وی، بسیاری داشتن سگ و گربه‌های پشمالو را یك كلاس و تجدد می دانند و برای نشان دادن آنها هر روز دقایقی با حیوانشان به بیرون می‌آیند . در صورتی كه نمی‌دانند بسیاری از بیماری‌ها به واسطه همین بیرون آمدن حیوان خانگی به وجود می‌آید.

برخی كارشناسان اعتقاد دارند تعداد بسیاری از جوانان جامعه ما بی‌آنكه حداقل اطلاعاتی از نگهداری یك حیوان، مشكلات و بیماری‌های آن و شناخت شخصیتی حیوان داشته باشند مبادرت به این كار می‌كنند.

یك خبرنگار در این‌باره گفت: این چشم و هم چشمی به وجود آمده در بین جوانان آنقدر پیش رفته است كه حتی من چند نفری را می‌شناسم كه گربه‌های خیابانی را با هدف نگهداری به خانه می‌آورند و با یك بار شستن آن حیوان و شانه كردن موهایش فكر می‌كنند دارای كلاس و متجدد شده اند.

این وضعیت اگرچه برای برخی افراد جاذبه دارد اما در عین حال گاه موجبات نارضایتی شهروندان جامعه و یا همسایگان دارای اینگونه حیوانات شده و حتی زمینه بروز اختلافات خانوادگی را فراهم می‌كند.

دكتر فرامرز پایا، جامعه شناس در این‌باره گفت: تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی انسان از حیوان نكته‌ای است كه نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. گرچه به ناچار در دنیای كنونی زندگی انسانها تحت تاثیر مصنوعات ساخته دست خویش قرار گرفته است اما تاثیرپذیری از حیوان چندان قابل توجیه نیست زیرا این وابستگی می‌تواند باعث ارضای ظاهری نیاز انسان به همدم و در نهایت جدایی انسان از جمع و جامعه شود.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir