این کار فقط در یک روز سال که موکلین خورشید به زمین می آیند امکان پذیر است عملی است تقریبا مشکل و به قولی یکبار مصرف این روز را در اکثر کتابها 19 فروردین ذکر کرده اند و ساعت خاصی در روز میباشد
 
شامل 5 اسم اعظم خداوند است. که به شکل های مختلفی دیده شده اند. و حتی گاهی 5 نام خداوند را بجای اشکال قرار میدهند و از آنجائیکه این کار فقط در یک روز سال که موکلین خورشید به زمین می آیند امکان پذیر است عملی است تقریبا مشکل و به قولی یکبار مصرف این روز را در اکثر کتابها 19 فروردین ذکر کرده اند و ساعت خاصی در روز میباشد.
نقش شرف شمس شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آنها را کلمات مبارکه الله جمیل رحمن مومن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.این نقش را علاوه بر عقیق زرد بر روی پارچه یا کاغذ زرد رنگ نیزمی توان نوشت.
اهل این گونه فنون می‌گویند كه اگر یك بار شرف الشمس به طریق مخصوص نوشته شود، دیگر احتیاجی به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقی است .
حضرت آیت الله شیخ خلیل مبشر كاشانی با اشاره به نكات جالب و ناگفته ای در این باره ، مبحث شرف الشمس را جزء علوم غریبه دانست و مرقوم كرد: "شرف الشمس از علوم غریبه است، لكن دركتب متقدمین اعم از روایی وادعیه و اذكار اثری نیافتم، فقط متاخرین در چند قرن اخیر معتبر می دانند و بیاناتی درباره شرف الشمس وطریقه تكسیر آن به صورت مربع یا مسبع وغیره و نیز آثار و بركات آن مطالبی متذكر شده اند و بعضی آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقی كرده اند و در كتاب جواهر مكنونه كه از كتب خطی اذكار است و همچنین در كتاب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و كتب دیگر، آثاری از جمله دفع فقر و بیماری ها و حفظ از گزند جانوران و ایمنی از بلایا وكسب عزت و بزرگی متذكر شده اند."
 معظم له در ادامه افزود: "كفعمی هم در كتاب جنت الواقیه آورده اند كه این حروف شكل، اسم اعظم است و در بعض كتب علمای شیعه دیدم كه این شكل از امیرالمؤمنین علیه السلام می‌باشد ولی سندی برای ادعای خود ذكر نكرده اند.
مرحوم شیخ بهائی نیز در كتاب سرالمستتر، در رابطه با این شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبی بیان فرموده است."
علامه مبشر كاشانی در پایان، به زمان و آداب و كیفیت شرف الشمس نیز اشاره و یادآور شد: "می گویند كه شرف الشمس باید در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردین است از طلوع آفتاب تا ظهر برعقیق زرد ودر صورت عدم امكان بر كاغذ زردی نوشته شود و با خود حمل نماید ولی در تجدید آن در روز مذكور در سال های بعد شرط نشده است ولازم نیست." 
همچنین حضرت آیت الله سید صادق روحانی نیز ابعاد خواندنی دیگری از شرف الشمس را بیان و مكتوب كرد: "اهل این گونه فنون می‌گویند كه اگر یك بار شرف الشمس به طریق مخصوص نوشته شود، دیگر احتیاجی به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقی است – ولی چون در طرز نوشتن آن اختلاف است، مثل شكل ستاره آن یا حرف میم آن، بعضی به همه وجوه آن می‌نویسند ، مثلا یك بار با ستاره پنج گوشه و یك بار با ستاره شش گوشه."
معظم له در پایان جوابیه خود به پرسش خبرنگار ما تكرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانست و مرقوم كرد: "به هر حال جدید تهیه كردن آن در هر سال لازم نیست." 
در این حال، حضرت آیت الله شیخ حسین مظاهری در پاسخی كوتاه و گویا، با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس، افزود: "شرف الشمس مورد اعتماد است و اگر كسی داشته باشد تجدید لازم نیست."
 
احادیث معتبردر فضیلت انواع انگشتر
 
امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست كنید كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیكی باشد.
پیامبر (ص): هر كه انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
امام صادق (ع): انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .
امام صادق(ع): هر كه انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت كارش البته نیكو باشد .
پیامبر اكرم( ص):انگشتر عقیق در دست كنید مادامی كه آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.
امام علی (ع): دو ركعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد .
امام موسی كاظم(ع): انگشتر زرد در دست كنید كه موجب آسانی است و درآن هیچ دشواری نباشد
پیامبر (ص) : خداوند عالمیان می فرماید كه من شرم دارم از دستی كه بسوی من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فیروزه باشد پس او را نا امید بر گردانم .
امام صادق (ع): بد نمی دانم در دست كردن انگشتر حدید را وقتی كه به دیدن كسی رود كه از او ترسد از اهل شر برای آنكه شر او ساكن می شود و انگشتر حدید شیاطین را دور می كند و بدرستیكه هر كسی كه انگشتر " در " در دست كند با نظر كردن به آن خداوند زیارت یا حج یا عمره در نامه عمل او بنویسد كه ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد .

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
اختصاصی سیمرغ