شناسنامه های جدید با طراحی جدید، اندازه کوچکتر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ، چاپ عکس روی شناسنامه و داشتن بارکد شماره ملی، عمر و قابلیت‌ های امنیتی بیشتری دارد.
 
 

 رییس سازمان ثبت احوال کشور از سراسری شدن صدور شناسنامه‌های جدید از اوایل اردیبهشت ماه امسال خبر داد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور به هدف ساماندهی ثبت اسناد و تهیه اسناد سجعلی، استقرار نظام جامع ایرانیان و نیز استقرار سازمان الکترونیک و ارتقای کیفیت خدمات سازمان اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که برنامه مدونی برای ارزیابی عملکرد سال 88 وجود نداشت، فعلا ارزیابی به صورت کلی و جامع ارائه شده است و برخی اهداف را به صورت کلی اعلام می‌کنیم.
ناظمی اردکانی همچنین در توضیحی در رابطه با کارت هوشمند ملی نیز، خاطر نشان کرد: مطالعات کارت هوشمند اوایل خرداد ماه تمام می‌شود و تلاش می‌کنیم بلافاصله اسناد مناقصه را برای برخی از نرم‌افزاری این طرح آماده کنیم و در نهایت تا دهه فجر سال جاری و پس از پایان برنامه پایلوت این طرح در استان قم طرح کارت هوشمند ملی را کاملا اجرایی کنیم.
رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان این که در حال حاضر طرح پیش پایلوت کارت هوشمند ملی در استان قم به اتمام رسیده است، اضافه کرد: برنامه زمان‌بندی سازمان برای اجرای کارت هوشمند ملی سه تا پنج سال است، اما اجرای این طرح بستگی به اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرا دارد.
وی همچنین از سراسری شدن صدور شناسنامه‌های جدید در اوایل اردیبهشت ماه در کل کشور خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر شناسنامه‌های جدید برای ایرانیان خارج از کشور و برخی از مناطق جنوبی شهر تهران برای همه گروه‌های سنی صادر شده و تلاش می‌کنیم از اوایل اردیبهشت ماه و پس از توزیع دستگاه‌های خریداری شده به دفاتر مربوطه، تعویض شناسنامه‌ها را آغاز کنیم.
رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: برای تعویض شناسنامه‌ها به صورت عمومی هیچ فراخوانی صورت نمی‌گیرد و تنها شناسنامه‌های مفقودی، تعویضی و شناسنامه‌های جدید فرزندان و موارد خاص دیگر انجام می‌شود، لذا تا زمان صدور شناسنامه‌های جدید برای همه ایرانیان، شناسنامه‌های قبلی با همان مشخصات کارایی دارند.
ویژگی های شناسنامه های جدید 
 شناسنامه های جدید با طراحی جدید، اندازه کوچکتر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ، چاپ عکس روی شناسنامه و داشتن بارکد شماره ملی، عمر و قابلیت‌ های امنیتی بیشتری دارد.
شکل و اندازه شناسنامه ‌های جدید که به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، همزمان با دهه فجر امسال صادر می ‌شود؛ همانند گذرنامه های کنونی و رنگ جلد آن قهوه ای است.
به گفته ناظمی اردکانی، این شناسنامه ها در حال حاضر فقط برای افراد بالای 15 سال و در مراجعات عادی مردم مانند مراجعه برای تعویض و یا رفع نقص صادر می شود، اما تا پایان سال 89 همه مردم این شناسنامه جدید را دریافت می کنند.
صدور این شناسنامه ها، هم اکنون در اداره کل امور خارجه، برای ایرانیان خارج از کشور به صورت آزمایشی در حال انجام است.
در صفحه نخست شناسنامه جدید مشخصات فردی مانند شماره ملی شخص و پدر و مادر وی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، نام پدر و مادر و محل تنظیم سند درج شده است.
در صفحه دوم شناسنامه جدید محل تنظیم سند شامل حوزه، شهر و شهرستان و بخش و محل امضاء و مهر مامور تنظیم سند درج شده است.
درصفحه سوم و چهارم نیز اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق درج می شود و درصفحه پنجم اطلاعات فرزندان و در صفحه ششم اطلاعات و مهر انتخابات درج می شود.
صفحه هفتم مربوط به درج مهرهای اضطراری و صفحه بعد از آن مربوط به وفات و مشخصات فرد متوفی است.
 
 
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:javanonline.ir