معاون صدام کشته شد/ جنازه به سفارت آمریکا منتقل شد
"عزت ابراهیم الدوری" معاون صدام کشته شد. /استاندار صلاح الدین: عزت الدوری مغز متفکر داعش بود و مرگ او ضربه سختی به داعش است.

تلویزیون رسمی عراق به نقل از استاندار صلاح الدین اعلام کرد: عزت ابراهیم الدوری معاون صدام امروز جمعه کشته شد.رائد الجبوری استاندار صلاح الدین اضافه کرد: عزت ابراهیم در عملیات ارتش عراق و نیروهای داوطلب شیعه در منطقه حمرین کشته شد. در این عملیات، از پیش مشخص نبود که الدوری در این درگیری حضور دارد.وی افزود: امروز صبح امروز در عملیات نیروهای امنیتی و ارتش عراق کشته شد. جنازه وی برای انجام ازمایشات "دی ان ای" به بغداد منتقل شده و در محل سفارت آمریکا نگهداری می شود.گفته می شود نمونه ای از دی ان ای الدوری در سفارت آمریکا موجود است.

همزمان حزب منحله بعث عراق خبر کشته شدن الدوری را تکذیب کرد.

sadam1.jpg

استاندار صلاح الدین اضافه کرد: عزت الدوری مغز متفکر داعش بود و مرگ او ضربه سختی به داعش و گروه های ترویستی است.به نوشته رسانه ها، عزت الدوری در کاروانی متشکل از سه خودرو در حال حرکت به سمت شهر "علم" در شمال بغداد بود که با حمله نیروهای عراقی روبه رو شد و در  درگیری مسلحانه، کشته شد.این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی، خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری را اعلام می کند.عزت ابراهیم الدوری تنها مقام ارشد حکومت صدام بود که پس از سقوط بغداد در سال 2003 ، از سرنوشت او خبری منتشر نشد و معلوم نبود کجاست.

عکس منتشر شده توسط رسانه ها از عزت ابراهیم الدوری پس از کشته شدن

sadam2.jpg

sadam3.jpg

وی از سال 2003 تاکنون بارها با انتشار پیام هایی صوتی یا تصویری ضمن اعلام زنده بودنش،‌ از حملات علیه دولت بغداد و نظامیان خارجی در عراق اعلام حمایت کرده بود.

"عزت ابراهیم الدوری" معاون صدام در یکی از پیام های تصویری پس از سقوط بغداد

sadam4.jpg

عزت ابراهیم الدوری

عزت ابراهیم بعد از صدام قوی ترین مقام حکومت بعثی عراق بود. نائب رئیس شورای رهبری انقلاب آخرین سمت الدوری قبل از سقوط بغداد در حمله نظامی امریکا در سال 2003 بود. او قبل از این هم سمت هایی چون وزیر کشاورزی و وزیر کشور را برعهده داشت.

الدوی همچنین از سال 1991 تا 2003 در همه کنفرانس های خارجی به عنوان جایگزین صدام مشارکت می کرد.

 

 پس از سقوط بغداد در سال 2003، وی فراری بود و گفته می شد بعد از اعدام صدام، به عنوان رهبر جدید حزب بعث انتخاب شده است.گفته می شد عزت ابراهیم فرماندهی عملیات های مسلحانه علیه دولت بغداد و نظامیان خارجی را برعهده داشت.با اینکه حزب بعث، سکولار بود اما عزت ابراهیم به عضویت در مجموعه مذهبی "طریقت صوفیه نقشبندیه" و داشتن افکار شبه سلفی و افراط گرایانه اسلامی معروف بود.بارها خبرهای غیررسمی از همکاری نزدیک او با جنگجویان افراط گرای اسلامی در عراق حکایت می کرد.


آزمایش DNA تکلیف الدوری را مشخص می‌کند

در پی تکذیب خبر هلاکت عزت الدوری در جریان درگیری میان نیروهای عراقی و تروریست‌ها در استان صلاح الدین توسط حزب بعث عراق مقامات این کشور جسدی که گفته شده متعلق به عزت الدوری است را جهت انجام آزمایش دی ان ای به بغداد منتقل کردند.خضیر المرشدی، سخنگوی حزب بعث عراق ضمن تکذیب خبر هلاکت عزت الدوری، معاون صدام، دیکتاتور مخلوع عراق اعلام کرد: حال وی خوب است و فردی که در درگیری‌ها کشته شده عزت الدوری نیست.

وی افزود: عزت الدوری در عراق است اما نه من و نه هیچ کس دیگری مکان وی را نمی‌دانیم. همچنین آنچه که در رسانه‌ها در خصوص کشته شدن عزت الدوری منتشر شده است کذب محض می‌باشد.در همین راستا مقامات عراقی اعلام کردند که تصمیم دارند تا آزمایش دی ان ای را روی جسدی که گفته شده متعلق به عزت الدوری است انجام دهند تا بتوانند به طور دقیق هویت آن را مشخص کنند.عبدالامیر الزیدی، یکی از مسئولان نظامی عراقی اعلام کرد جسدی که گفته شده متعلق به عزت الدوری است به بغداد منتقل شده تا آزمایش دی ان ای بر روی آن انجام شود.رائد الجبوری، استاندار صلاح الدین نیز اعلام کرد که نمونه‌های آزمایش دی ان ای هویت دقیق جسد مذکور را مشخص می‌کند و نتایج به زودی اعلام خواهد شد.رائد الجبوری پیشتر خبر هلاکت عزت الدوری طی عملیاتی در نزدیکی چاه‌های نفتی "علاس" در شرق تکریت را اعلام کرد.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir/asriran.ir