شورای همکاری خلیج فارس: حملات به یمن ادامه دارد
شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد تا زمانی که گروه انصارالله قطعنامه شورای امنیت را نپذیرد و آن را اجرا نکنند، به عملیات خود در یمن ادامه خواهد داد.

به نقل از شبکه العربیه، هیاتی از شورای همکاری خلیج فارس شامل سفرای تعدادی از این کشورها در سازمان ملل روز دوشنبه در نشستی در نیویورک با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حدود 40 دقیقه درباره وضعیت کنونی یمن و تعیین فرستاده جدید این سازمان به یمن به جای جمال بن عمر که هفته گذشته از پست خود استعفا کرد، گفت‌ وگو کردند.

اعضای این شورا در نشست خود با بن کی مون تاکید کردند تا زمانی که انصارالله قطعنامه شورای امنیت را اجرا نکنند، امکان توقف حملات ائتلاف و آتش‌ بس در یمن وجود ندارد.

عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل در پایان نشست به خبرگزاری فرانسه گفت‌: بان کی مون پایان فوری عملیات جنگی در یمن را می‌ خواهد و ما هم همین را می‌خواهیم اما برای رسیدن به این هدف، شروطی وجود دارد که شورای امنیت در قطعنامه هفته گذشته خود به آنها اشاره کرده است.المعلمی افزود: ما و آقای دبیرکل بر این باوریم که این قطعنامه باید به شکل کامل اجرایی شود.

شورای امنیت سه‌ شنبه گذشته با صدور قطعنامه‌ ای گروه انصارالله یمن (شیعیان حوثی) را به عقب‌ نشینی از مناطق تحت کنترل خود فراخواند و از آنها خواست سلاح‌های خود را تحویل دهند. این شورا همچنین تحریم‌هایی را از جمله ممنوعیت ارسال سلاح برای حوثی‌ها اعمال کرد.همچنین در این قطعنامه از همه طرف‌های درگیر دعوت شده در اسرع‌ وقت با یکدیگر وارد گفت‌ وگو شوند تا به سرعت آتش‌ بس برقرار شود. این درحالی است که قطعنامه مذکور هیچ اشاره‌ ای به ضرورت توقف حملات کشورهای ائتلاف عربی به یمن نکرده است.

سفیر عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره موضوع تعیین جانشین جمال بن عمر گفت: این مساله را به پایتخت‌ های خود منتقل خواهیم کرد و آنجا تصمیم گیری می‌ کنند. کشورهای عضو شورا به زودی پاسخ خود را درباره این مساله اعلام خواهند کرد.

یک مسوول در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: بان کی مون در نشست نیویورک، اسماعیل ولد الشیخ احمد، دیپلمات موریتانیایی را به عنوان جانشین بن عمر پیشنهاد داده است و سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز در مقابل اعلام کرده‌اند این پیشنهاد را در پایتخت‌ها مورد بررسی قرار خواهند داد و به زودی پاسخ خود را اعلام خواهند کرد.

براساس اظهارات دیپلمات‌های حاضر در این نشست، فرستاده جدید سازمان ملل به یمن تا پایان هفته تعیین خواهد شد.اسماعیل ولد الشیخ احمد در حال حاضر به عنوان رئیس هیات مقابله با ابولا وابسته به سازمان ملل فعالیت می‌کند.جمال بن عمر، دیپلمات مراکشی هفته گذشته استعفایش را از پست خود به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اعلام کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir