محمد مرسی محکوم به اعدام شد
محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر که در سال 2013 توسط نظامیان از قدرت خلع شده و از آن زمان در بازداشت به سر می برد، امروز از سوی دادگاهی در قاهره به اعدام محکوم شد.

رئیس‌جمهور پیشین مصر به اعدام محکوم شد. محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر که در سال 2013 توسط نظامیان از قدرت خلع شده و از آن زمان در بازداشت به سر می برد، امروز از سوی دادگاهی در قاهره به اعدام محکوم شد. این در حالی است که حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق این کشور به تازگی با یک حکم خفیف سه ساله مواجه شده و گمانه ها درباره آزادی وی نیز قوت گرفته است.

دادگاه جنایی قاهره، محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور را به اتهام فرار از زندان در سال 2011 به اعدام محکوم کرد. این در حالی است که وی پیشتر به اتهام بازداشت و شکنجه معترضان در دوره ریاست جمهوری اش به 20 سال زندان محکوم شده بود. این حکم برای تأیید نهایی به مفتی مصر ارجاع داده شده است.

در دادگاه امروز، به جز مرسی، حکم 150 تن از دیگر اعضای اخوان المسلمین نیز در پرونده جاسوسی برای حماس و فرار از زندان قرائت شد. در این میان، حکم اعدام محمد مرسی، یوسف القرضاوی و 104 تن از رهبران اخوان المسلیمن در قضیه فرار از زندان وادی نطرون برای اعلام حکم نهایی به مفتی مصر ارجاع داده شده است.

دادگاه جنایی قاهره همچنین از بین 35 متهم اسامی 16 تن از آنها را در قضیه جاسوسی برای حماس برای حکم اعدام به مفتی ارجاع داد که اسم محمد مرسی در بین این افراد نبود و در بین این افراد اسامی خیرت الشاطر، محمد البلتاجی، و صلاح الدین مقصود دیده می‌شود. عبد المنعم المقصود رئیس هئیت دفاع از متهمان در این دو پرونده در این خصوص گفت که آنچه که امروز دادگاه در مورد این متهمان صادر کرد حکم قطعی نیست. منابع قضایی مصر اعلام کردند که این حکم اولیه است و می توان به آن در برابر دادگاه تجدید نظر اعتراض کرد.

در پرونده نخست مرسی، محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، خیرت الشاطر معاون وی و 33 نفر دیگر از معاونان مرسی در کاخ ریاست جمهوری و اعضای اخوان المسلمین به اتهام جاسوسی برای نهادهای بیگانه با هدف برهم زدن امنیت داخلی، تخریب دولت مصر و افشای اسرار دولت محاکمه شدند. در پرونده دوم نیز مرسی، محمد بدیع و 131 نفر دیگر از اعضای دفتر ارشاد اخوان المسلمین و نیز تعدادی از اعضای جنبش های حماس و حزب الله لبنان با اتهاماتی از قبیل یورش به زندان های مصر، ربودن و قتل افسران و نیروهای پلیس و نیز وارد آوردن خسارت به تاسیسات عمومی در اوایل انقلاب 25 ژانویه مواجه بودند.

گفتنی است محمد مرسی که در پی انقلاب سال 2011 مصر به قدرت رسیده بود، در ژوئیه 2013 و پس از وقوع اعتراضات خیابانی، توسط ارتش از قدرت خلع شد. از آن زمان تاکنون، جنبش اخوان المسلمین که وی در آن عضویت داشته در مصر غیرقانونی اعلام شده و هزاران نفر از هواداران وی نیز بازداشت شده اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir