عربستان به دنبال سلاح هسته ای است
به گفته یک مقام دفاعی سابق آمریکایی، عربستان سعودی براساس یک «تصمیم راهبردی» به دنبال خرید یک سلاح هسته‌ای از پاکستان است.

 ساندی‌تایمز گزارش داد:  یک مقام سابق دفاعی آمریکایی عنوان داشت در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، عربستان سعودی با اتخاذ یک «تصمیم راهبردی» به دنبال خرید یک سلاح هسته‌ای از پاکستان است.به نوشته ساندی‌تایمز، این مقام دفاعی سابق آمریکایی گفته است: «یک توافق تاریخی با پاکستانی‌ها وجود دارد و خاندان سعودی هم‌اکنون یک تصمیم راهبردی برای اقدام در این راستا اتخاذ کرده است». در شرایطی که این مقام سعودی باور ندارد که «تاکنون هیچ سلاح واقعی منتقل نشده است» اما واضح است که پس از اعلام چارچوب توافق هسته‌ای در ماه گذشته «سعودی می‌دانند که چه گفته و آنچه را که گفته‌اند عملی خواهند کرد».

وی در پاسخ به اینکه آیا سعودی به دنبال تبدیل به یک قدرت هسته‌ای هستند، عنوان داشت: «این امر را باید فرض گرفت».

به گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکایی، «صدها» تن از نیروهای سازمان سیا تلاش دارند تا مشخص کنند که آیا پاکستان تاکنون فناوری هسته‌ای را در اختیار عربستان سعودی قرار داده است یا خیر.

نشریه نیویورک‌تایمز هفته گذشته گزارش داد که ترکی الفیصل، یکی از شاهزادگان سعودی عنوان کرده است که توافق در حال شکل‌گیری بین غرب و ایران می‌تواند «درهای اشاعه هسته‌ای را بازکند».

تعدادی دیگر از کارشناسان ار جمله دو وزیر خارجه سابق آمریکا، یک مقام سابق در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیر مجله مشهور فارن‌پالیسی اخیرا هشدار داده‌اند که توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری با ایران می‌تواند به اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه منجر شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com