خزانه‌داری آمریکا ایرلاین عراق را به خاطر ایران تحریم کرد
خزانه‌داری آمریکا یک شرکت عراقی را که 9 فروند هواپیمای ایرباس را به ماهان ایر فروخته بود، در لیست سیاه تحریم قرار داد.

خزانه داری آمریکا اعلام کرد الناصر ایرلاینز که در عراق مستقر است به عنوان واسطه برای تامین هشت فروند ایرباس A340 و یک فروند ایرباس A320 برای ماهان ایر که از سال 2011 تحت تحریم آمریکا قرار دارد، مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: الناصر این 9 هواپیما را از فروشندگان اروپایی که اطلاعی از مقصد اصلی این فروش نداشتند، خریداری کرده است.

آمریکا همچنین یک بازرگان سوری به نام ایسام شاموت و شرکتش به نام "اسکای بلو برد اویشن" را برای کمک به ماهان ایر برای خرید هواپیما و قطعات تحریم کرد.

تحریم‌های جدید شرکتها و شهروندان آمریکایی را از انجام معامله با شرکتها و افراد قرار گرفته در لیست سیاه منع کرده و داراییها و منافع آنها را در حوزه‌های قضایی آمریکا بلوکه می‌کند.

آدام زوبین، معاون موقت خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در بیانیه ای اظهار کرد: ما همچنان با جدیت به مقابله با نقض تحریمهای ایران می‌پردازیم و در تحریم کسانی که به فرار از تحریمها کمک می‌کنند، تردید نخواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، صنعت هواپیمایی ایران از سال 1995 که تحت تحریم قرار گرفته است، برای دریافت هواپیما و قطعات با مشکل روبرو بوده زیرا این تحریمها مانع فروش تجهیزات و قطعات یدکی از سوی تولیدکنندگان غربی به ایران شده است.

محدودیتهای مذکور تحت توافق هسته ای موقتی که میان ایران و گروه 1+5 امضا شد و در ژانویه سال 2014 به اجرا درآمد، تا حدودی تسهیل شد و فروش قطعات یدکی به صنعت هواپیمایی ایران را امکان پذیر کرد با اینهمه فروش مستقیم هواپیما ممنوع مانده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:fararu.com