به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحدمرکزی خبر، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره حل موضوعات هسته ای گفت: ایران برای حل موضوعات از طریق مذاکره تلاش کرده است اما در برابر زیاده خواهی های برخی کشورهای غربی نیز ایستادگی می کند و باید با کمک کشورهای علاقه مند به نتیجه مناسب و مطلوب ، در برابر این زیاده خواهی ها مقاومت کرد.

دکتر ولایتی روز چهارشنبه در دیدار با رییس و مسوولان مرکز مطالعات استراتژیک چین وابسته به ارتش ضمن تشکر از برنامه ریزی به عمل آمده به منظور انجام این ملاقات ، در خصوص تنوع فعالیت ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مطالبی را ارائه کرد و گفت : حوزه تکنولوژی و علمی و فناوری در مرکز با اهتمام جدی در حال پیگیری است و می توان بستر های لازم همکاری را در حوزه های مورد علاقه طراحی و عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه همگرایی کشورهای آسیا در حوزه اقتصادی مناسب است اما کافی نیست ، گفت: باید ایران و چین به عنوان کشورهای تاثیرگذار در این منطقه همکاری های خود را در دیگر زمینه ها به ویژه تامین امنیت و صلح گسترش دهند.
ژنرال «سین خو» رییس مرکز مطالعات استراتژیک چین (وابسته به ارتش) نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر ولایتی ، گزارشی از فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی مرکز ارائه و برای همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام آمادگی و ابراز علاقه کرد و از مشاور مقام معظم رهبری برای شرکت در اجلاس توسعه امنیتی در آسیا که این مرکز در آینده ای نزدیک برگزار خواهد کرد دعوت نمود.
وی همچنین تلاش و همکاری ها و مشورت دو طرف را درخصوص مسایل منطقه ای خواستار شد و ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند زمینه های مناسب و فراگیرتری را برنامه ریزی و اجرا کنند.
دکتر ولایتی همچنین در دیدار جداگانه با رییس و مسوولان آکادمی علوم اجتماعی چین به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مجموعه های مطالعاتی و پژوهشی که مشورت های لازم را به دولت ارائه می کند دیدار و درباره احیا جاده ابریشم توضیحاتی ارائه کرد.
در این دیدار قرار شد تا اتاق های فکر دو طرف تشکیل و برای اجرای برنامه ها و طرح های مختلف اقدامات مورد نظر طراحی و عملیاتی شود.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با مسوولان موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین(کیکر) که زیر نظر نخست وزیر و شورای دولتی این کشور اداره می شود درباره موضوعات منطقه ای و خاورمیانه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
دکتر ولایتی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و ضرورت همکاری دو طرف یادآور شد: ایران در برابر گروه های افراطی ، تکفیری و تروریسم در منطقه ایستادگی کرده است و به این مسیر ادامه خواهد داد.
وی گفت: با توجه به جایگاه دو کشور و مسایل و مصیبت هایی که برخی کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای آسیایی در این حوزه ایجاد کرده اند ، ضرورت همکاری بیشتر وجود خواهد داشت و مراکز مطالعاتی در این زمینه با ارائه راهکارهای راهبردی می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

4949