قیمت نفت ارزان شد ،مبل نخرید!
پادشاه عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ در یمن، ارتقای مقام، انتصابات تازه، سفرهای کاری، خرید خودرو و مبلمان جدید را که پیش از این امری عادی برای مقامات این کشور بود تحت مقررات جدید ممنوع کرده است.

دستور محرمانه پادشاه عربستان

روزنامه گاردین به نقل از اسناد محرمانه ای که به تازگی فاش شده گزارش داد: توقف پروژه های جدید، توقف پرداخت خسارات مالی، توقف تمام ارتقاهای شغلی و انتصابات جدید و حتی توقف خرید خودرو و مبلمان و دیگر تجهیزات برای مقامات سعودی به نظر غیرممکن می‌رسد اما اینها مفاد حکم سلطنتی محرمانه سلمان پادشاه عربستان به وزیر دارایی این کشور است که با طبق بندی "خیلی محرمانه و فوری" در تاریخ 28 سپتامبر امسال ارسال شده است.

داراییهای عمومی عربستان امسال به دلیل کاهش قیمت نفت که اقتصاد عربستان به شدت به آن وابسته است لطمه شدیدی خورده است. براساس آمار سال 2014 حدود 12 درصد نیروی کار عربستان در بخش دولتی کار می‌کنند.

بیش از 90 درصد درآمد عربستان از فروش نفت تامین میشود و با کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت در سال گذشته دولت این کشور در تلاش برای مقابله با فشارهای مالی است. دیگر عوامل موثر در ضعیف شدن اقتصاد عربستان شامل جنگ در یمن و افزایش هزینه های داخلی این کشور است.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول انتظار می‌رود عربستان امسال را به یک کسری بودجه 20 درصدی تولید ناخالص داخلی به اتمام برساند.

صندوق بین المللی پول گزارش داده که رشد اقتصادی عربستان انتظار میرود در چند سال آینده کند شود چرا که دولت این کشور مجبور به کاهش بودجه خواهد شد.

منبع:ایسنا