پرونده فساد مالی علیه پوتین
 خزانه داری امریکا پرونده فساد مالی علیه پوتین گشود/گزارشی که ثروت مخفی پوتین را 40 میلیارد دلار معرفی می کند.

 جنگ خبری لندن علیه رهبر کرملین وارد مرحله تازه ای شد 

بعد از یک جنگ خبری گسترده که در رسانه های انگلیس علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به راه افتاد اکنون محافل امریکایی به افشاگری علیه رئیس کرملین پرداخته اند. در یکی از جنجالی ترین گزارش ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت این وزارت خانه پرونده حاوی فساد مالی از رئیس جمهور روسیه در درست دارد .

دولت آمریکا قبلا تحریم هایی را بر دستیاران آقای پوتین اعمال کرده است، اما اولین بار باشد که مستقیما رهبر روسیه را به فساد متهم می کند. با این حال سخنگوی آقای پوتین به بی‌بی‌سی گفت که "هیچ یک از این اتهامات یا مسائل نیازمند پاسخگویی نیست، چون موضوع تخیل محض است."

پرونده فساد مالی برای مرد شماره یک کرملین در حالی گشوده می شود که هفته پیش یک هیات تحقیق عمومی در بریتانیا نتیجه گیری کرد که پوتین "احتمالا" حکم قتل الکساندر لیتویننکو جاسوس سابق روس را تصویب کرده بود.آدام زوبین، که بر تحریم های وزارت خزانه‌داری نظارت دارد، که با برنامه پانورامای بی‌بی‌سی مصاحبه می کرد مدعی شد که  رئیس جمهور روسیه فاسد است و دولت آمریکا "سال های سال است" که به این موضوع واقف است.

وارد کردن اتهام سنگین فساد مالی به رهبر روسیه نشان از آغاز یک جنگ روانی – سیاسی جدید میان امریکا و انگلیس با طرف روسی دارد .

آدام زوبین در ادامه ادعاهایش گفته است:‌ "ما شاهد بوده ایم که او با استفاده از دارایی های دولتی دوستان و متحدان نزدیکش را ثروتمند می کند، و آنهایی را که دوست خود نمی داند به حاشیه می راند. چه با استفاده از ثروت انرژی روسیه، چه با سایر قراردادهای دولتی، اینها را در اختیار کسانی می گذارد که فکر می کند در خدمت او هستند و کسانی که فکر نمی کند با او باشند را محروم می کند."

با این حال زوبین در مورد یک گزارش محرمانه سال ۲۰۰۷ سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، که میزان ثروت آقای پوتین را حدود ۴۰ میلیارد دلار رقم می زد اظهار نظر نکرد. اما او گفت که رئیس جمهور روسیه به طور مخفیانه درحال ثروت اندوزی بوده است.زوبین گفت:‌ "او ظاهرا سالانه چیزی حدود ۱۱۰ هزار دلار از دولت حقوق می گیرد. اما این به دقت ثروت او را منعکس نمی کند، و او سابقه طولانی در آموزش و ممارست در زمینه چگونگی پنهان کردن ثروت واقعی خود دارد."

کرملین این ادعاها را رد کرده است. در سال ۲۰۰۸، پوتین شخصا به این ادعا که او ثروتمندترین مرد اروپاست چنین پاسخ داد: "این ادعایی مزخرف است. این حرف ها را از دماغ کسی درآورده اند و روی کاغذ پاره هایشان مالیده اند."دیمیتری اسکارگا، که زمانی مدیر شرکت کشتیرانی دولتی سووکامفلات بود، می گوید او ناظر بر انتقال یک قایق تفریحی ۳۵ میلیون دلاری به آقای پوتین بوده است.

 

منبع: ایران آنلاین