پایان ماه عسل عربستان-آمریکا
آمریکا پس از انتقادهای بسیار در محافل حقوقی و سیاسی با هدف تبرئه خود در جنگ علیه یمن، به فروش بمب‌های خوشه ای به عربستان پایان داد و اختلاف دیگری را بر کارنامه اختلاف‌های خود با ریاض افزود.

پایان حمایت از عربستان

به نقل از «البدیل»، گام های های پرشتابی که دولت آمریکا بر می دارد روابط عربستان و آمریکا را تیره تر می کند. پس از اینکه جنگ علیه یمن برای آمریکا سودآور نیست و بسیاری از انتقادها و ملاحظه ها را در محافل و سازمان های بین المللی در پی داشت آمریکا تلاش می‌کند خود را از وارد شدن در این نبرد تبرئه کند.

پایان حمایت آمریکا از عربستان

آمریکا پس از افزایش قربانیان غیرنظامی یمن، فروش بمب های خوشه ای به عربستان را متوقف کرد. نشریه «فارین پالیسی» به نقل از مسئولان آمریکا نوشت افزایش شمار قربانیان در یمن عامل پایان دادن به فروش این سلاح به عربستان بود. به نوشته این نشریه، این نخستین گام عملی بود که آمریکا برای اثبات ناخشنودی خود از بمباران یمن توسط عربستان نشان داد. بمباران هایی که صدها تن در اثر آن کشته یا زخمی شده اند که شمار بسیاری از آنان کودکان هستند.

اعلام توقف فروش بمب های خوشه ای به عربستان به دلیل افزایش شمار قربانیان غیر نظامی برگ فشاری است که واشنگتن به مردم یمن داده است تا در صورتی که بخواهند بتوانند از آن در دادگاه بین المللی برای محکوم کردن ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان از آن استفاده کنند.

به ویژه این در شرایطی است که پیش از این شمار بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، هیات‌های حقوقی و در راس آن دیده بان حقوق بشر در گزارش‌های خود اقدام های عربستان در به خاک و خون کشیدن مردم یمن به وسیله بمب های خوشه ای ساخت آمریکا و انگلیس را محکوم کرده اند.

تصمیم آمریکا تنها چند روز از گزارش سازمان عفو بین الملل صورت می‌گیرد. در این گزارش به ائتلاف حمله به یمن به فرماندهی عربستان هشدار داده شده بود بمب های خوشه ای که بر روی شهروندان یمن ریخته می شود، خطرناک و این اقدام شمال یمن را به مزرعه های بمب تبدیل کرده است. این سازمان در گزارش خود آورده است کودکان و غیر نظامیان به وسیله این بمب ها کشته می شوند و از ائتلاف خواسته بود که استفاده از این جنگ افزارها را پایان دهد. همچنین این سازمان از جامعه بین الملل خواسته بود برای پاکسازی مناطقی که این بمب ها در آن فروافتاده کمک کند.

سازمان عفو بین الملل بر این مساله تاکید کرده بود که خانواده‌هایی که در شمال یمن به خانه های خود برگشته اند به دلیل وجود هزاران ترکش بمب های خوشه ای منفجر نشده در معرض بیماری های خطرناک و مرگ هستند. همچنین این سازمان اشاره کرده بود که در ماموریت تازه خود به بمب های خوشه ساخت آمریکا، برزیل و انگلیس دست یافته که به دست عربستان علیه مردم یمن استفاده شده است.

گام جدید در مسیر تیره شدن روابط

دیگر بر کسی پوشیده نیست که میان دولت آمریکا و عربستان اختلاف وجود دارد. این تنش ها از زمان امضای توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 آغاز شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و در راس آنها عربستان توافق هسته ای را به مثابه تغییر سیاست آمریکا و پشت کردن آمریکا به منافع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تلقی کردند. افزون بر این، اختلاف درباره مساله سوریه، یمن و اظهارات و موضع گیری های ضد سعودی دولت آمریکا روابط واشنگتن و ریاض را به مرحله ناگواری رسانده است.

به تازگی قانونی در کنگره آمریکا تصویب شده است که به موجب آن به خانواده قربیانیان حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 اجازه داده می‌شود که از دولت عربستان شکایت کنند. این قانون اختلاف تازه ای را به وجود آورده است. پس از این مساله عربستان، آمریکا را تهدید کرد که دارایی های خود را که به 750 میلیارد دلار می رسد از آمریکا خارج خواهد کرد. این مساله می تواند بازارهای آمریکا و بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را ویران سازد.

اقدام اخیر آمریکا که به موجب آن واشنگتن صادرات بمب های خوشه ای به ریاض را متوقف می کند نیز اختلافی را بر کارنامه اختلاف های آمریکا و عربستان افزوده است. این مساله همانند باری است که کمر روابط عربستان و آمریکا را شکسته است.

زمان اقدام آمریکا

این اقدام آمریکا پس از آن صورت گرفت که بسیاری از نهادها، هیات های حقوقی، دولت های برخی کشورها و ساکنان شهرهای یمن گواهی دادند که عربستان در یمن دست به جنایت جنگی زده و از سلاح هایی که برپایه قوانین بین الملل استفاده از آن ممنوع است، استفاده کرده است. همچنین این کشور به طور کورکورانه و بی هدف به یمن حمله کرد.

اکنون این سوال مطرح می شود که چرا آمریکا اکنون این اقدام را در پیش گرفته و به فروش بمب های خوشه ای به عربستان پایان داده است؟ آیا آمریکا خواسته است ریاض را زیر فشار قرار دهد تا به جنگ یمن که لکه ننگی بر پیشانی آمریکا و عربستان است، پایان دهد؟

این مساله را می‌توان در موضع عربستان در مذاکرات صلح کویت تحلیل کرد. موضع عربستان در این نشست نرم تر شده است. این در حالی است که پیش از این عربستان موضع تند و شتاب زده ای را در پیش گرفته بود. اکنون این کشور از برخی از خواسته های خود چشم پوشی کرده است.

به نظر می‌رسد آمریکا خواسته است با محکوم کردن‌ها، پایان دادن به حمایت‌ها، برگزاری نشست‌ها و مشورت‌ها با هدف حل بحران یمن خود را در برابر جامعه بین الملل از جنگ یمن تبرئه کند تا آمریکا با عربستان در تحقیقات و دادگاه‌های بین الملل مورد اتهام قرار نگیرد. به ویژه این در شرایطی است که قانونگذاران آمریکا از دولت آمریکا به سبب هواداری بیش از اندازه از عربستان در جنگ یمن انتقاد کرده اند.

اجماع بین المللی برای پایان دادن به حمایت از عربستان

اقدام آمریکا علیه عربستان در شرایطی صورت گرفت که نمایندگان پارلمان اروپا از دولت و پارلمان کشورهای خود خواسته اند که همان راهی را طی کنند که هلند طی کرده است. هلند به دلیل حمایت عربستان از تروریسم، اعدام شهروندان و حمله به شهروندان یمنی پایان صادرات سلاح به عربستان را خواستار شده است.

پارلمان هلند قانون صادرات سلاح به عربستان را تصویب کرد. این نخستین بار بود که در عرصه بین الملل سکوت ها در برابر جنایت بیش از یک ساله عربستان علیه مردم یمن شکسته شد. به طوری که «ماری کریستین فیوگیا» نماینده فرانسوی در پارلمان اروپا گفت امیداورم فرانسه همانگونه اقدام کند که هلند عمل کرد. متاسفانه فرانسه چشم های خود را در برابر جنایت های عربستان بسته است؛ زیرا که این کشور به عربستان سلاح می فروشد. فرانسه، عربستان را نخستین بازار سلاح خود می داند. اگر ما به طور واقعی مدافع حقوق بشر باشیم زمان آن فرارسیده که با عربستان به شیوه دیگری برخورد کنیم.

 

 

منبع : تسنیم