سفر بو داره شاهزاده جوان به آمریکا
جانشین ولیعهد عربستان سعودی در سفر خود به آمریکا و دیدارهای گسترده با مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کند «محمد بن نایف» ولیعهد را کنار بگذارد و حکم پادشاهی را از آمریکایی‌ها بگیرد.

توصیه آمریکایی‌ ها به شاهزاده جوان

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در سفر طولانی خود به آمریکا با بسیاری از مقام‌های این کشور دیدار و موضوع‌های گوناگون را بررسی کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که منطقه با چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی روبه‌رو است.در این سفر پس از اینکه وزیر دفاع عربستان چالش‌هایی را که ریاض با آن روبه‌رو است مطرح می‌کند در این زمینه موضع گیری‌هایی خواهد شد و تصمیم‌هایی گرفته می‌شود. عربستان تمایل دارد که آمریکا برای حل این چالش‌ها کمک کند. مقام‌های عربستان به‌خاطر این چالش‌ها از آینده مبهم خود نگران هستند. این چالش‌ها نتیجه سیاست‌های عربستان در پشتیبانی از تروریسم به وجود آمده است.

سفر محمد بن سلمان به واشنگتن نشان می‌دهد که شاهزاده وهابی جوان تصمیم گیرنده اصلی در ریاض است، از این رو او با سفر به آمریکا برای تحقق خواسته‌های شخصی خود تلاش می‌کند تا فرصت یکه‌تازی را فراهم کند.

به همین دلیل یکی از هدفهای سفر او به واشنگتن این است که حمایت آمریکا برای رسیدن به قدرت در ریاض را به دست آورد و با این حمایت از محمد بن نایف ولیعهد و رقیب خود رهایی یابد، به‌ویژه این در شرایطی است که بن نایف هم وابسته به آمریکا است و هنگامی که با سختی روبه‌رو می‌شود به واشنگتن تکیه می‌کند، اما محمد بن سلمان برای رسیدن به قدرت در عربستان تلاش می‌کند و هیچ توجهی به اینکه بن نایف ولیعهد عربستان است، نمی‌کند.

از این رو با توجه به اینکه او جانشین ولیعهد است و حرص یکه‌تازی و رسیدن به تاج و تخت را دارد برای رسیدن به این خواسته در همه زمینه‌ها هزینه می‌پردازد. او تعهد می‌دهد که با رسیدن به تاج و تخت هرچه از او خواسته شود انجام دهد.

همچنین یکی از هدفهای سفر محمد بن سلمان به واشنگتن بررسی طرح چشم‌انداز اقتصادی 2030 عربستان است که بر درآمدهای نفتی متکی نیست. آمریکا تمایل دارد به این مسئله توجه کند تا عرصه اقتصادی، پروژه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اموال خزانه‌های نظام وهابی را در کنترل خود داشته باشد.

برخی محافل سیاسی بر این باورند که سفر بن سلمان به‌سبب مطرح شدن برخی از پرونده‌ها و خواسته‌های شاهزاده عربستان که به‌دنبال رسیدن به قدرت می‌باشد، خطرناک است. این محافل بر این باورند که محمد بن سلمان به‌خاطر حفظ آبروی نظام وهابی تکفیری عربستان و جلوگیری از شکست سیاست‌های تروریستی از دولت آمریکا، فرماندهان نظامی و سیاستمداران این کشور خواست درباره سیاست آمریکا درباره دولت سوریه بازنگری کنند، این به‌مفهوم آن است که او از آمریکایی‌ها خواسته است با استفاده از همه ابزارها برای سرنگونی نظام سوریه و ویرانی این کشور وارد عمل شود و با عربستان در جنگ علیه یمن همکاری کنند.

این محافل بر این باورند که انتخاب زمان کنونی برای سفر به واشنگتن دارای ابعاد بسیاری است، زیرا از یک طرف دوره دولت آمریکا رو به پایان است و نامزدهای حزبهای جمهوری‌خواه و دموکرات خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آماده می‌کنند. او تلاش می‌کند با پشتیبانی از احزاب، حمایت آنان را به دست آورد. برخی از محافل سیاسی گفته‌اند که رهبران آمریکا به محمد بن سلمان توصیه کرده‌اند برای جلوگیری از قرار گرفتن عربستان در لبه پرتگاه در سیاست‌های منطقه نظام وهابی بازنگری کند.

 

منبع: تسنیم