این خبر به روز رسانی می شود/ کودتای ترکیه نافرجام ماند
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: تمام احزاب اپوزیسیون اعلام همبستگی کردند. به کودتاچیان اجازه نخواهیم داد به هدف خود دست یابند. 

 نخست وزیر ترکیه بامداد شنبه از کودتا در این کشور خبر داد

تصویر سربازان ارتش ترکیه که خود را تسلیم پلیس مدافع دولت کردند

axs-26.jpg

 

تصاویر شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه

شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه
شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه-1

شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیهشکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه-2

شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیهشکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه-3
شکنجه کودتاگران توسط نیروهای امنیتی ترکیه

 

آمار قربانیان کودتا در ترکیه به ۹۰ کشته و ۱۱۵۴ زخمی رسید

11:50- به نقل از شبکه خبری الجزیره، منابع ترک اعلام کردند که تعداد قربانیان حوادث کودتا در ترکیه به 90 کشته و 1154 مجروح رسید.از سوی دیگر مقامات ترکیه اعلام کردند که تعداد نظامیان بازداشت شده در کودتای ترکیه به 1563 نفر رسید.

ادامه تعلیق پرواز های ایران به ترکیه

11:48- چند ساعت پس از کودتای نافرجام ارتش در کشور ترکیه که به برهم ریختن شرایط سیاسی این کشور منجر شد هنوز هیچ یک از ایرلاین ها برنامه جدید برای پرواز به این کشور ارائه نکرده‌اند و در حال حاضر تمام برنامه‌های قبلی به حالت تعلیق درآمده است.

بیانیه ترکیه در مورد پایان کودتا

10:33- خبرگزاری مهر: سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده و شرایط به حال عادی بازگشته است.سخنگوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه صبح شنبه در سخنانی که از شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی پخش شد، گفت مقر این سازمان از سوی یک فروند بالگرد ربوده شده ارتش هدف قرار گرفته است اما این کودتا «خنثی» شده است.منابع خبری به نقل از دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند، هواپیماهای اف-۱۶ ارتش ترکیه تانک های کودتاچیان را در اطراف پارلمان و کاخ ریاست جمهوری هدف قرار دادند.از سوی دیگر یکی از رهبران کودتای ترکیه که در بازداشت نیروهای امنیتی است، به همه کودتاچیان دستور داد تا خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.تصاویر تلویزیونی در ترکیه حاکی است، دهها تن از سربازان شورشی خود را در پل بسفر در شهر استانبول تسلیم نیروهای دولتی کرده‌اند. نخست وزیر ترکیه همه نمایندگان پارلمان را برای نشستی اضطراری فرا خوانده است.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بازداشت کودتاچیان ترکیه+ عکس

 

9:58- بازداشت فرمانده ارتش ترکیه در منطقه مدیترانه

bazdasht.jpg

 

9:34- خبرگزاری ایسنا: مردی در فرودگاه آتاتورک شهر استانبول ترکیه با دراز کشیدن مقابل تانک کودتاچیان آن را از حرکت بازداشته است.

917196_474.jpg
مقاومت یک مرد مقابل تانک ارتش-1

917195_308.jpg

9:26- مردم استانبول تا صبح در خیابان ها حضور داشتند و نماز صبح را در خیابان اقامه کردند 

mardom-torkie-54.jpg

 

8:59- خبرگزاری ایسنا: طراح کودتا در ترکیه مشاور حقوقی رییس ستاد ارتش، سرهنگ "محرم کوسا" بوده که طی ساعات گذشته از پستش برکنار شده است.

شبکه سی ان ان ترک اعلام کرد تلاش کودتا را دادستان نظامی کل با حمایت ۴۶ افسر عالیرتبه ترکیه بر عهده داشتند و اجرای کننده آن دو فرمانده نیروی هوایی و زمینی بودند.این شبکه افزوده در استانبول ۱۰۴ شرکت کننده در عملیات کودتا شناسایی شده‌اند.هم‌چنین دادستانی ترکیه دستور بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضات را صادر کرد.هم‌زمان ده‌ها سرباز شرکت کننده در کودتا سلاح خود را در استانبول تحویل دادند.و با کشف هویت عامل کودتا شاهدان عینی گفته‌اند که ساختمان پارلمان در آنکارا مورد حمله قرار گرفته است

8:38- عکس‌های جدید از داخل پارلمان ترکیه که به علت بمباران جنگنده‌های کودتاچیان تخریب شده است

parleman-35.jpg

8:33- تسلیم شدن نظامیان کودتا در پل تنگه بوسفر در استانبول

photo_2016-07-16_08-33-26.jpg

 

8:20-  ‏رویترز: رهبر کودتا خود را تسلیم نیروهای ویژه ارتش کرده است و این پایان کودتا است. 

مردم ترکیه موفق شدند به محوطه فرودگاه رفته و فرودگاه آتاتورک را از تسخیر ارتش درآورند. پل اصلی استانبول بازگشایی شد. به نظر می رسد روند کودتا در ترکیه متوقف و در حال بازگشت به عقب هستند.

8:11- انتخاب: تصویری از دو رهبر کودتای شب گذشته در ترکیه را منتشر کرد.

917216_160.jpg

7:41- نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، در پی کودتای نیمه شب گذشته ۱۲۰ نیروی ارتش بازداشت شده‌اند.

4:54- برخی خبرنگاران مخالف دولت اردوغان، آنچه تحت عنوان کودتا رقم خورده را یک نمایش خواندند که با هدف افزایش محبوبیت و همچنین ایجاد توجیه کافی برای برخورد سخت با مخالفان سیاسی و نظامی دولت کنونی ترکیه انجام شده است. شکست سریع و ساده این کودتای نظامی و مقاومت اندک کودتاچیان بر شدت این تحلیل‌‎ها افزوده است.

4:50- سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: تمام احزاب اپوزیسیون اعلام همبستگی کردند. به کودتاچیان اجازه نخواهیم داد به هدف خود دست یابند. همه این افراد در برابر قانون قرار خواهند گرفت و مجازات خواهند شد. رجب طیب اردوغان چند ساعت دیگر بیانیه خواهد داد. در ارتش فرماندهان اصلی بر سر کار خود هستند و این کودتا از سوی چند گروه کوچک وابسته به "ساختار موازی" انجام گرفته است. اکنون بار دیگر نشان داده شد که مردم در کنار دولت مشروع ترکیه هستند. از سوی کشورهای جهان، پیام حمایت و همبستگی با دولت ترکیه ارسال می شود.

4:43- نخست وزیر ترکیه گفت: فرماندهانی که توسط کودتاچیان بازداشت شده بودند آزاد شده اند. «گولن» عامل کودتا بود.

4:42- صفحه اینستاگرام رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان با انتشار تصویری از اردوغان نوشت: آذربایجان، ترکیه؛ یک ملت با دو دولت هستند.

4:41- چهار بمب طی 20 دقیقه گذشته در مقابل پارلمان ترکیه منفجر شده است. تنها شیشه های پارلمان شکسته و چند در ورودی آسیب دیده است. یکی از این درها محل ملاقات عمومی مردم با نمایندگان است. این حادثه زخمی داشته اما آمار آن مشخص نیست.

4:34- وزیر کار ترکیه گفت: تلویزیون دولتی از کودتاگران آزاد شد.

4:32- دستگیری نظامیان فعال در کودتا توسط پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه ادامه دارد.

4:30- بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت: اوضاع کاملا تحت کنترل است و رئیس ستاد ارتش و فرماندهان کنترل اوضاع را در اختیار دارند.

4:27- شرایط در آنکارا در حال طبیعی شدن است و نیروهای نظامی در حال عقب نشینی هستند.

4:25- ‏العربیه گزارش داده است که پروازها از فرودگاه آتاتورک استانبول از سر گرفته شده است.

4:24- مشاور مطبوعاتی وزارت اطلاعات ترکیه گفت: کودتاچیان شناسایی شده‌اند. اقدام بالگردهایی که قصد تصرف آنکارا را داشته‌اند خنثی شده است. برخی عناصر همچنان درحال فعالیتند اما تا صبح به صورت کامل دستگیر خواهند شد برخی بالگردها وزارت اطلاعات را هدف قرار داده بودند که موفق نشدند. 

4:23- این تصویر اکنون از اتاق بیضی کاخ سفید منتشر شده است. باراک اوباما در حال گفت و گو با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا از طریق خط سری کاخ سفید است.

4:21- نخست وزیر ترکیه منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور اعلام کرده است.

4:20- یک بمب در اطراف پارلمان ترکیه منفجر شده است. 

4-18- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ‏رئیس ستاد ارتش ⁧ ترکیه ⁩از دست کودتاگران آزاد شده است.

4:17- مردم تلوزیون TRT را که در اختیار کودتاچیان بود از آن‌ها پس گرفتند. 

4:15- ارتش تمامی مراکزی که در اختیار گرفته بود، یک به یک دست از می‌دهد و شواهد از احتمال بالای شکست کودتا حکایت دارد.

4:03- شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد، فرماندهان نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه، کودتا در این کشور را فرماندهی می کنند.

4:00- بلغارستان تدابیر امنیتی را در مرز ترکیه افزایش داد.

3:59- نخست وزیر ترکیه این کودتا را عمل تروریستی خواند و گفت فرماندهان عالی رتبه ارتش از این کودتا حمایت نخواهند کرد.

3:54- چندین انفجار شدید در آنکارا گزارش شده که برآوردهای اولیه از کشته شدن ده‌ها نفر حکایت دارد.

3:48- سخنگوی آنگلا مرکل - صدراعظم آلمان - گفت: چهارچوب های دموکراسی در ترکیه باید محترم شمرده شده و همه اقدامات برای حفظ جان انسان ها انجام شود.

3:46- بن‌علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه که به دلیل دراختیار گرفتن شبکه دولتی ترکیه (TRT) توسط کودتاگران، مجبور شده از شبکه‌های غیردولتی با مردم سخن بگوید در مصاحبه با شبکه خصوصی «اولکه تی وی» از ملت ترکیه خواسته که امشب نخوابند و برای دفاع از دموکراسی در ترکیه در خیابان‌ها حضور داشته باشند.

3:44- یکی از فرماندهان کودتا که توسط نیروهای امنیتی در استانبول دستگیر شده است، در برنامه زنده تلویزیونی از مقر نیروهای امنیتی از نیروهای تحت امر خود خواست تا عملیات کودتا را متوقف کرده و به پادگان‌های خود بازگردند.

3:42- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پارلمان تركیه تصویب كرد كودتا چیان  هر چه زودتر سلاحها را تحویل دهند در غیر اینصورت به اعدام محكوم  می شوند.

3:40- حسیمی مشاور ارشد اردوغان  در مصاحبه با CNN گفته است کودتا گران از نظامیان رده میانی ارتش هستند و بر خلاف نظر فرماندهان ارتش عمل کرده اند

3:39- سی ان ان ترک از هدف قرار دادن یک هلی کوپتر ترکیه توسط یک جنگنده ترکیه خبر داده است.

3:38- كودتای تركیه، به کودتای ناکام کمونیست ها علیه گورباچف تشبیه شده است.

3:37- باراک اوباما رئیس جمهور ترکیه از دولت منتخب ترکیه (اردوغان) اعلام حمایت کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار توقف خشونت‌ها و جلوگیری از به راه افتادن حمام خون شد.

3:36- دادگستری تركیه اعلام كرد: كودتا شكست خورده و كودتا كنندگان قصد دارند فضای كشور را متشنج كنند.

3:35- برخی گزارش‌ها حکایت دارد که 17 تن از نیروهای پلیس تاکنون کشته شده‌اند.

3:33- رویترز گزارش کرده است، رهبر کودتاچیان خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد. 

3:30- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت کشورمان در ترکیه از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامتشان را ترک نکنند: «هموطنان گرامی مقیم ترکیه و مسافران محترمی که به جمهوری ترکیه سفر نموده اند، لطفا تا اطلاع ثانونی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری و هشدارهای مقامات ذیربط امنیتی جمهوری ترکیه را مد نظر قرار دهند.»

3:29- ارتش ترکیه مدعی شد که رئیس جمهوری ترکیه درصدد گریز از این کشور است.

3:26- مصطفی آکیول تحلیلگر مطرح ترک توییت کرد: کودتا را فقط گروهی داخل ارتش سامان داده و دارد شکست می خورد. کودتا اردوغان را قویتر خواهد کرد

3:25- حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بامداد شنبه دستور برگزاری یک نشست فوری با حضور اعضای شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی اوضاع و روند تحولات ترکیه را صادر و اعلام کرد که بغداد اوضاع ترکیه را به دقت زیر نظر دارد.

3:21- فرمانده نیروهای ویژه ترکیه مقابل کودتای ارتش ایستاد و گفت: نیروهای مسلح در مقابل چنین اقداماتی اغماض نمی کنند

3:20- احمد داووداغلو، نخست وزیر پیشین تركیه عنوان کرد که فرماندهان بلندپایه ارتش از كودتا حمایت نمى كنند.

3:14- اس ام اس اردوغان به مردم تركیه از طریق اپراتور تلفن همراه: «اراده ملت صاحب است، در میدان ملاقات خواهیم كرد.»


1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

03:04- تصویری از تجمع مردم مقابل ساختمان بی‌بی‌سی در ترکیه

2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

03:02- کودتاگران در نزدیکی پل «بوسپوروس» هم به سمت معترضان آتش گشوده‌اند. 

2:59- علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان گفت: به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم... کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.

02:56- سانا: ارتش ترکیه اعلام کرد که در اسرع وقت قانون اساسی اماده خواهد شد. 

02:50- تانک‌ها اقدام به تیراندازی در حوالی ساختمان پارلمان ترکیه کرده‌اند. 

2:50- نیروهای ارتش در اطراف فرودگاه آتاتورک از مقابل تظاهرکنندگان عقب نشینی کردند.

02:46- دیلی‌صباح مدعی شده سربازان حامی کودتا از فرودگاه آتاتورک عقب‌نشینی کرده‌اند و دو ژنرال دستگیر شده‌اند. 

02:40- مردم به سمت تانک‌های ارتش حرکت کرده و تانک‌ها را محاصره کرده‌اند. 

2:40- در شرایطی که قرار بود گروهی از نمایندگان مجلس ترکیه در ساختمان این کشور جلسه‌ای برگزار کنند، تانک ها ساختمان پارلمان ترکیه را محاصره کردند. خبرنگار شبکه خبر کشورمان نیز گزارش داد، مردم در حال حرکت به سمت پارلمان ترکیه هستند.

2:39- بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آرامش در ترکیه شد.

2:37- خبرگزاری رسمی سوریه از پیوستن سرویس اطلاعات ترکیه به ارتش خبر داد. در صورت عدم مقاومت سرویس اطلاعات ترکیه در مقابل ارتش، کار کودتاچیان به شدت راحت خواهد شد.

2:35- عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه و از اعضای کلیدی حزب حاکم، با انتشار پیامی مردم را به مقاومت در برابر کودتاگران دعوت کرد و از سربازان ارتش خواست از کودتاگران جدا شوند 

2:33- برخی منابع مطلع، اسکورت هواپیمای اردوغان به تهران و حضور رئیس جمهور ترکیه در ایران را تکذیب کردند.

02:31: یک عامل انتحاری خود را در میان نیروهای ارتش در آنکارا منفجر کرد. 

2:31- فدریکا موگرینی با هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آنکارا در ارتباط است و از آنها درخواست شده تا در آرامش باشند.

2:29- تیراندازی‌های ارتش در آنکارا، استانبول و سایر شهرها ادامه دارد. ارتش با تیراندازی قصد متفرق کردن تظاهرت کنندگان دارد که در حمایت از دولت به خیابان‌ها آمده‌اند.

2:27- لحظاتی قبل جنگنده های واکنش سریع ارتش از تهران،اصفهان و همدان به همراه تیپ ویژه تکاوران کرمانشاه به تبریز اعزام شدند.

2:24- تمامی پروازهای به سمت ترکیه لغو شده است.

2:22- دونالد ترامپ در توییتی عجیب نوشت: «ترک ها دارند کشورشان را پس می‌گیرند، با رییس‌جمهور شدنِ من، ما هم کشورمان را پس میگیریم!»

2:21- هزاران نفر از طرفداران اردوغان در شهرهای مختلف ترکیه در حمایت از او به خیابان‌ها آمده‌اند. احتمال می‌رود ارتش رفتار خشونت آمیزی در دستور کار قرار دهد که در این صورت احتمال کشتار وسیع وجود دارد.

2:19- یک هلیکوپتر نظامی به سوی ساختمان شبکه دولتی TRT ترکیه آتش گشوده است. این تلویزیون قطع شده است. همزمان پرواز وسیع هلی‌کوپترهای ارتش بر فراز آنکار استمرار دارد و به اهداف متعددی شلیک می‌کنند.

2:16- محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در حساب کاربری‌اش در توییتر درباره وقوع بحران در ترکیه عمیقاً ابراز نگرانی کرده است. 

02:15: پس از درخواست رجب طیب اردوغان برای تجمع مردم، جمعیت در حال حرکت به سمت خیابان وطن، در استانبول است. مردم، علیه کودتاگران شعار می‌دهند. 

2:09- پایگاه عرب پست به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شده است که اردوغان با یک هواپیمای مسافربری راهی ایران شده و جنگنده‌های ایرانی هواپیمای وی را تا تهران اسکورت کرده‌اند. در عین حال خبرهای تایید نشده‌ای از درخواست پناهندگی اردوغان به آلمان منتشر شده است. ساعتی پیش گزارشی درباره اسکورت یک هواپیمای مسافربری ترکیه به تهران منتشر شده بود.

2:06- رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای که از محل مخفی اقامتش از طریق گوشی تلفن همراه انجام داد، از مردم خواسته به خیابان ها بیاید. او همچنین گفته است که به زودی بیانیه ای رسمی در مورد حوادث اخیر اعلام خواهد کرد.

02:10: رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.

02:05: عکس زیر تصویری از پرواز جت‌های ارتش با ارتفاع پایین بر فراز آنکارا را نشان می‌دهد.

917182_824.jpg

1:59- پس از روسیه، وزارت امور خارجه فرانسه و وزارت امورخارجه آمریکا نیز از تمام شهروندانشان در ترکیه خواستند از محل اقامتشان خارج نشوند.

01:57: گروه تصرف‌کننده تلویزیون ترکیه در نخستین بیانیه گفته که فعلاً شورای صلح کشور را اداره خواهد کرد.

1:54- نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مرزبانان هم مرز ایران ترکیه در حالت آماده باش قرارگرفتند. جنگنده های ارتش ایران بر فراز ارومیه و مرز هم اکنون در حال گشت زنی هستند. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک وابسته به روسیه گزارش داده است جنگنده های ایرانی یک هواپیمای مسافربری ترکیه ای را در شمال غرب کشور تا تهران اسکورت کرده اند.

1:51- تاریکی مطلق در آنکار به وقوع پیوسته است. برق تمامی مناطق پایتخت ترکیه قطع شده است.

1:50- ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرده است که اردوغان آنکارا را به مقصد یکی از کشورهای همسایه (احتمالا قطر) ترک کرده است.

1:47- چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: ما حاکمان اصلی ترکیه هستیم و کسی نمی‌نواند ما را کنار بگذارد.

01:46: ارتش ترکیه قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد از این به بعد با قانون اساسی جدید ترکیه اداره می‌شود.

01:45: سخنگوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه گفت که تلاش برای کودتا در حال سرکوب شدن است و فرایند سرکوب تا صبح به اتمام خواهد رسید. 

1:40- قدرت‌های بزرگ و متحدین ترکیه، درباره وضعیت ترکیه سکوت کرده‌اند یا موضع خنثی اتخاذ کرده‌اند، و وقایع این کشور را دنبال می‌کنند. تنها برخی گزارش‌های تایید نشده حکایت از آن دارد که پادشاه قطر عنوان کرده است: «در صورت نیاز به کمک دولت قانونی ترکیه به این کشور نیروهای نظامی اعزام خواهیم کرد.«

01:36: گوینده تلویزیون ترکیه بیانیه ارتش را قرائت کرده و گفت این کار را به دستور نظامیان انجام داده است.

01:34: رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون و دولت آمریکا در حال ارزیابی اوضاع در ترکیه هستند و فعلا قصد اعلام موضع ندارند. 

1:33- درگیری میان مردم و ارتش رخ نداده اما گروه هایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشین های خودپرداز بانک ها صف بسته‌اند که نشان می‌دهد ترک‌ها پیش بینی یک بحران عمومی بزرگ را می‌کنند که حتی نظام بانکداری این کشور را نیز متوقف می‌سازد! در پمپ بنزین‌های ترکیه نیز وضعیت مشابهی رقم خورده است.

01:30- جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که برای ترکیه آرزوی صلح می‌کند. 

01:22- شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که رجب طیب اردوغان در محلی امن به سر می‌برد.

برخی منابع هم گزارش داده‌اند که وی برای تعطیلات به خارج از کشور رفته بوده و به هنگام کودتا در کشور نبوده است.

همزمان برخی دیگر از رسانه‌ها، از فرار وی از کاخ ریاست‌جمهوری خبر داده‌اند. 

1:20- تمامی گذرگاه‌های مرزی ترکیه تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

01:18- حزب عدالت و توسعه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

01:16-  کودتاگران فرمانده ارتش ترکیه را به گروگان گرفته‌اند. خبرگزاری آناتولی گزارش داد ژنرال «هولوسی آکار» فرمانده کل ارتش ‏ترکیه‏ گروگان گرفته شده است. 

917186_294.jpg

1:09- در بیانیه‌ ارتش گفته شد که کودتا برای حمایت از نظام جمهوری سکولار، حفظ وحدت ملت ترکیه، دولت ترکیه و نظام دموکراتیک آن بوده که از طرف نظام سابق (اردوغان) تهدید می‌شد.

1:07- فرمانده ارتش ترکیه: تمامى روابط با كشورهاى خارجى ادامه مى یابد و حكومت قانون در اولویت خواهد بود. ما برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر کودتا کردیم.

01:05: منابع خبری می‌گویند رجب طیب اردوغان از کاخ ریاست‌جمهوری گریخته است. 

1:05- تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد. ‏پخش برنامه های شبكه TRT WORLD  قطع شده است TRT شبكه ملی تركیه است و  رادیو در حال پخش بیانیه ى فرمانده ارتش است که می گوید: «از امروز میخواییم جلوى اقدامات دولت رو بگیریم و با دموكراسى در كنار دنیا باشیم.»

01:04: ارتش ترکیه در بیانیه‌ای به روزنامه‌نگاران اعلام کرده که کنترل و قدرت دولت در اختیار ارتش است. 

01:00- ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشور را به دست گرفته است.

00:58- تصویری از حضور نظامیان با تانک در خیابان‌های آنکارا. 

00:51- تلویزیون دولتی ترکیه، قطع شد. فرودگاه استانبول هم به تصرف ارتش درآمده است. 

00:40 - شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

00:25- «بینالی ایلیدریم»، نخست‌وزیر ترکیه کودتا در ترکیه را تأیید کرد و گفت که عاملان این کودتا مجازات خواهند شد. 

00:20- برخی گزارش‌ها حاکی است در سرتاسر کشور ترکیه حکومت نظامی اعلام شده است. 

شبکه خبری «آی‌24» از استقرار گسترده نیروهای نظامی در آنکارا و استانبول خبر داده است. 

بر اساس گزارش‌ها، اداره پلیس آنکارا، خواستار حضور تمامی نیروهای خود شده است. 

00:08-  یک شاهد عینی نیز در گفت‌وگو با رویترز از شنیده شدن صدای تیراندازی در آنکارا، پایتخت ترکیه خبر داده است. 

برخی رسانه‌ها نیز از پرواز جت‌های جنگنده بر فراز این شهر خبر داده‌اند.

00:05 - رسانه‌های خبری از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها خبر دادند. علت این اقدام ارتش هنوز مشخص نیست.

اعلام کودتای نظامی در ترکیه +عکس

پل بوسپوروس بزرگ‌ترین پل ماشین‌روی استانبول است.

 

 

منبع: تابناک