داعش سر كشیش 84 ساله را برید
حمله‌ای دیگر در فرانسه؛ این‌بار دو مرد مسلح با چاقو با حمله به کلیسایی در منطقه نورماندی در شمال فرانسه چند نفر را به گروگان گرفتند و پس از کشتن کشیش این کلیسا، در حمله پلیس کشته شدند.

گلوی «ژاک همل»، کشیش ٨٤ ساله کلیسا را بریدند!!

حمله‌ای دیگر در فرانسه؛ این‌بار دو مرد مسلح با چاقو با حمله به کلیسایی در منطقه نورماندی در شمال فرانسه چند نفر را به گروگان گرفتند و پس از کشتن کشیش این کلیسا، در حمله پلیس کشته شدند.به گفته یکی از منابع پلیس فرانسه، ظاهرا گروگان‌گیرها پس از گروگان‌گرفتن پنج نفر، گلوی «ژاک همل»، کشیش ٨٤ ساله این کلیسا را بریدند و یکی دیگر از گروگان‌ها نیز در وضعیت مرگ و زندگی است، اما سه گروگان دیگر بدون هیچ آسیبی آزاد شدند. در ابتدا رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند انگیزه این گروگان‌گیری مشخص نیست اما تنها ساعاتی پس از حمله، گروه «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفت. 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری «اعماق»، حمله اخیر از سوی دو نیروی داعش و در پاسخ به نقش فرانسه در ائتلاف ضدتروریستی به رهبری آمریکا انجام شده است. براساس برخی گزارش‌ها، مهاجم هنگام بریدن گلوی کشیش فریاد می‌زده «داعش». پلیس فرانسه پس از آن از این حمله مطلع شد که یکی از راهبه‌های کلیسا فرار کرد و این گروگان‌گیری را اطلاع داد. 

هرچند هنوز ملیت گروگان‌گیرها روشن نیست، اما تحقیقات پلیس و دادستان‌های ضدتروریسم فرانسه آغاز شده است. به گزارش روزنامه فرانسوی «فیگارو»، احتمالا یکی از گروگان‌گیرها «سیداحمد غلام»، دانشجوی ٢٤ساله الجزایری، است که سال گذشته به ظن کشتن یک مادر در تلاش نافرجام برای حمله به کلیسایی در ویلژوئیف دستگیر شده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ام٦»، یکی از گروگان‌ها در سرویس‌های امنیتی فرانسه پرونده داشته و تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی فرانسه به شمار می‌رفته است. نورماندی همچنین محل زندگی «ماکسیم هاچارد» همان تروریستی بود که در سال ٢٠١٤ در ویدئویی «پیتر کاسیگ»، گروگان آمریکایی، را سر برید. هاچارد در همین منطقه به اسلام گروید و مرتبا به یکی از مساجد محلی سر می‌زد. 

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، با حضور در محل، حمله را «حمله تروریستی شرم‌آور» خواند و گفت دو مهاجم خود را به عنوان عوامل داعش معرفی کرده‌اند. حمله روز گذشته فقط حدود دو هفته پس از آن صورت گرفت که مردی با کامیون به گروهی از مردم  که در حال برگزاری جشن روز «باستیل» در شهر نیس بودند، حمله کرد و با زیرگرفتن آنها حدود ٨٤ نفر را کشت و بیش از ٣٠٠ نفر را زخمی کرد. 

حمله شهر نیس سومین حمله عمده به فرانسه در حدود ١٨ ماه گذشته بود و داعش نیز آن را برعهده گرفت. در هفته‌های اخیر داعش مسئولیت دو حمله به آلمان را هم برعهده گرفته و ازهمین‌رو تنش‌ها در اروپا بالا گرفته است. در پی حملات نیس، دولت فرانسه وضعیت اضطراری را شش ماه دیگر در این کشور تمدید کرد؛ امری که به پلیس فرانسه این قدرت را می‌دهد که بدون گذراندن مراحل قانونی، برخی افراد را تحت بازداشت خانگی قرار دهد. در پی حملات تروریستی ماه‌های اخیر در فرانسه، بسیاری از خود می‌پرسند «چرا فرانسه؟». برخی مدل خاص سکولاریسم در جمهوری فرانسه را نشانه می‌روند که بر پایه آن، نفوذ مذهب در هرچیزی که مرتبط با این جمهوری است، ممنوع شده است. 

اما عده‌ای دیگر به مداخله نظامی اخیر فرانسه در جهان اسلام اشاره می‌کنند؛ از غرب آفریقا تا عراق. با این همه، بسیاری تبعیض و رنج اقلیت مسلمان این کشور را به عنوان علت بالاگرفتن این حملات برجسته می‌کنند. به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از این عوامل ریشه حملات ١٨ ماه اخیر در فرانسه بوده است.

با این همه، پشت ‌پرده اصلی، تاریخ فرانسه است. آشوب در خاورمیانه در میان کشورهای اروپایی بیش از همه فرانسه را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ امری که سیاست‌مداران و مقامات فرانسوی کمتر به آن اشاره می‌کنند و تمایل دارند بگویند تروریست‌ها همه جوامع اروپایی را هدف قرار می‌دهند. اما چشم‌پوشی‌کردن از شرایط پیچیده فرانسه دشوار است. صحبت‌کردن از «درجنگ‌بودن» فرانسه بعد از حملات تروریستی اخیر که اکثرا عاملان یا همدستان آنها مسلمانان فرانسه بوده‌‌اند، به‌حرکت‌درآوردن ارواح جنگ سال‌های ١٩٥٤ تا ١٩٦٢ الجزایر است.

 

منبع: روزنامه شرق