افراط گری عربستان در فعالیتهای تروریستی!
به نوشته یک روزنامه آمریکایی صادر کردن افراط گرایی توسط عربستان یکی از عوامل دخیل در وقوع حوادث تروریستی محسوب می شود.

صادرات افراط گرایی عربستان به فعالیتهای تروریستی در جهان دامن زده است

 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع ترویج وهابیت توسط عربستان سعودی پرداخت و نوشت صادر کردن افراط گرایی توسط عربستان سعودی یکی از عوامل دخیل در وقوع حوادث تروریستی محسوب می شود.در این گزارش آمده است: هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ ممکن است در موارد زیادی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند اما عربستان سعودی ممکن است در این میان یک استثناء باشد. کلینتون حمایت عربستان سعودی را از «مدارس و مساجد افراطی در سراسر جهان سبب شده است شمار بسیار زیادی از افراد جوان در مسیر افراط گرایی گام بردارند»، محکوم کرد. دونالد ترامپ نیز سعودی ها را «بزرگترین تأمین کنندگان مالی تروریسم» معرفی کرد.

آموزه های قرون وسطایی

فرید زکریا در روزنامه واشنگتن پست نوشت که سعودی ها «سبب ایجاد یک هیولا! در جهان اسلام شده‌اند.»
این ایده به یک موضوع عادی تبدیل شده است: صادر کردن نسخه خشک و متحجرانه از اسلام که به وهابیت مشهور است سبب دامن زدن به افراط گرایی جهانی و انجام دادن فعالیتهای تروریستی شده است.

ایدئولوژی مخرب عربستان

اجماع گسترده ای در این باره وجود دارد که نیروی عظیم منهدم کننده ایدئولوژیکی عربستان سعودی سبب ایجاد اختلال در سنت های اسلامی محلی در ده ها کشور شده است- که این موضوع در نتیجه هزینه های گسترده در زمینه ترویج افراط گرایی طی نیم قرن -که ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود- رخ داده است.

در کشورهایی با فرقه های متعدد نظیر پاکستان و نیجریه، ورود پول عربستان سعودی و ایدئولوژی که سعودی ها آن را ترویج می کنند سبب افزایش اختلافات بر سر مذهب شده است که این اختلافات اغلب مهلک بوده است.

عربستان، پشت ماجرای 11 سپتامبر

خود عربستان سعودی می تواند نخستین نمونه از این دست باشد، که نه تنها سبب ظهور اسامه بن لادن بلکه سبب شد پانزده تن از نوزده هواپیماربای حادثه یازدهم سپتامبر سال 2001 از این کشور باشند. عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری پس از تهاجم سال دو هزار و سه به عراق عاملان انتحاری به این کشور اعزام کرد و دو هزار و پانصد جنگجوی خارجی در اختیار داعش قرار داد که از این حیث، پس از تونس در رتبه دوم قرار دارد.

 

 

منبع : تسنیم