اوباما پس از ترک کاخ سفید چه شغلی برمی‌گزیند
وب‌سایت "ای‌.او‌.ال" در مطلبی به آینده شغلی باراک اوباما پس از اتمام دوران ریاست‌جمهوری وی پرداخت.

اوباما چه کاره میشود؟

 به نقل از وب‌سایت "ای‌ او ال"، بر اساس گفته‌های برخی منابع، باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – قصد دارد پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود، یک شرکت رسانه‌ای تاسیس کند.این منابع اظهار کرده‌اند اوباما قصد دارد پس از اتمام عمر دولتش، بر رسانه‌ها تمرکز کند. این در حالی است که چگونگی انجام این امر – ساختن سریال اینترنتی و غیره – همچنان روشن نیست.

مسئول ارتباطات کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: "با این‌که رئیس جمهور تلاش‌هایش در الهام بخشیدن به جوانان را ادامه خواهد داد و همچنین علاقه‌مند به تغییر روش‌های کسب اطلاع توسط مردم است، او برنامه‌ای برای ورود به بازار رسانه‌ها پس از اتمام دولتش ندارد."

این در حالی است که بر اساس گفته‌های یک منبع دیگر، باراک اوباما با "مارک زاکربرگ" – مدیرعامل شرکت فیس‌بوک – نیز در پرو ملاقات شخصی ترتیب داده است و در این‌باره با وی رایزنی کرده است.

این خبرها، تغییرات غیرقابل پیش‌بینی را در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد. پیش از برگزاری انتخابات آمریکا، که در آن تمامی نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی هیلاری کلینتون – نامزد دموکرات – خبر می‌دادند، گمانه‌زنی‌ها درباره آینده حرفه‌ای دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – بالا گرفته بود. گزارش‌ها حاکی بودند دونالد ترامپ قصد دارد یک شبکه تلویزیونی به نام "ترامپ تی‌وی" تاسیس کند. 

بنا به گزارش "فایننشال تایمز"، "جرد کوشنر" – داماد ترامپ – با یک سرمایه‌گذار فعال در بخش رسانه‌ها مذاکراتی را درباره احتمال تامین‌سرمایه برای چنین شبکه تلویزیونی انجام داده بود. در آن زمان، ستاد تبلیغاتی ترامپ، چنین برنامه‌ای را تکذیب کرد. با این‌حال، ترامپ در آخرین روزهای تبلیغات برای ریاست جمهوری، با قابلیت "ویدیو‌های زنده فیس‌بوک" فعالیت کرده بود.

آیا اوباما نیز می‌خواهد یک شبکه تلویزیونی به نام "اوباما تی‌وی" تاسیس کند؟ پاسخ به این پرسش همچنان مشخص نیست؛ اما انجام این کار با اقدامات وی تاکنون همراستا نخواهد بود. در طول ریاست جمهوری وی، اوباما از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال به طور خلاقانه‌ای استفاده کرده است. برای مثال، وی ویدیوهای کوتاهی را تهیه می‌کرد که مستقیما در حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌‎های اجتماعی منتشر می‌شد.

هنگامی که مجله "رولینگ استون" از اوباما درباره برنامه‌های آینده‌اش پرسید، اوباما گفت مرکزی را با هدف بازبینی روش‌های خبررسانی، پیام‌رسانی و استفاده از فناوری و رسانه‌های دیجیتال سازمان‌دهی خواهد کرد.

در روزهای اخیر – و حتی پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – اوباما به صراحت درباره خطرناک بودن روش کار رسانه‌ها و علاقه‌مندی خود به تغییر آن اشاره کرده است. وی درباره روش‌های اشتباه خبررسانی ابراز نگرانی کرده است. وی گفته است ظهور تئوری‌های توطئه و انتشار آسان اخبار کذب، موجب شده است واقعیت‌های ساده درباره بحث‌های متفاوت در دسترس عموم نباشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران