اسناد 50 سال فعالیت سیا منتشر شد
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اسناد فعالیت خود در یک دوره 50 ساله را منتشر کرد. این کار بنا به قانون الزام به انتشار اسناد محرمانه در آمریکا انجام می‌شود.

 قانون الزام به انتشار اسناد محرمانه در آمریکا ، اسناد سیا را منتشر کرد

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) حدود 12 میلیون صفحه سند درباره فعالیت این سازمان از سال 1940 تا 1990 را منتشر کرد. خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرد این فایل‌ها در سایت سازمان سیا قابل دسترسی هستند. اسناد منتشره شامل گزارش‌هایی درباره امور سیاسی و عملیات اطلاعاتی می‌شوند. علاوه بر این بخشی از فایل‌ها تا حدی فعالیت سیا در دوره جنگ ویتنام و کره و همچنین جنگ سرد را آشکار می‌کند.
 
علاوه بر این، اسناد مذکور شامل اسنادی درباره ارتباط سیا با برنامه احتمالی مطالعه اشیای پرنده ناشناس (بشقاب پرنده‌ها) و برنامه موسوم به «دروازه‌های ستاره‌ای» می‌شوند که در چارچوب آن، درباره توانایی‌های روانی انسان و چگونگی استفاده از آن‌ها تحقیق می‌شد.
 
جوزف لامبرت، رئیس اداره اطلاعات سازمان سیا اعلام کرد: «برای دسترسی به این اسناد تاریخی دیگر محدودیت جغرافیایی وجود نخواهد داشت.»
 
پیشتر این اسناد فقط در آرشیو ملی آمریکا، واقع در شهر کالج‌پارک در ایالت مریلند، قابل دسترسی بودند.
 
علاوه بر این، سازمان سیا محرمانگی تعدادی از اسناد درباره روش‌های شکنجه استفاده شده علیه افراد مظنون به تروریسم، حملات تروریستی 11 سپتامبر و همچنین اسناد مربوط به مشاهده اشیای پرنده ناشناس (بشقاب پرنده ها) در سراسر جهان را لغو کرده است.
 
منبع: ایسنا