ادامه آبروریزی های اردوغان در اروپا
با اینکه هنوز مناقشات و مشاجرات لفظی و غیر لفظی میان ترکیه با هلند و آلمان بر سر کمپین های تبلیغاتی اردوغان برای رفراندوم قانون اساسی در این کشورها ادامه دارد، گویا قرار نیست آبروریزی های سیاسی اردوغان و ترکیه در اروپا به همین جا ختم شود. 

در حالی که هنوز مناقشات و مشاجرات لفظی و غیر لفظی میان ترکیه با هلند و آلمان بر سر کمپین های تبلیغاتی اردوغان برای رفراندوم قانون اساسی در این کشورها ادامه دارد، گویا قرار نیست آبروریزی های سیاسی اردوغان و ترکیه در اروپا به همین جا ختم شود. در آخرین پرده از این نمایش، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه و کاندیدای ریاست جمهوری این کشور در انتخابات پیش روی، خواستار متوقف شدن تبلیغات اردوغان در فرانسه در اسرع وقت شده است.

 مارین لوپن، سیاستمدار راستگرا و رهبر جبهه ملی این کشور ـ که یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز هست ـ امروز شدیدا خواستار لغو تبلیغات و کمپین های تبلیغی اردوغان در خاک فرانسه برای جمع آوری آرا در راستای تغییر قانون اساسی ترکیه به نفع اردوغان شده است.

روز گذشته، فرانسه به مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه داده بود تا یک نشست تبلیغاتی در این راستا در شهری در جنوب شرقی فرانسه برگزار کند. مارین لوپن در واکنش به این ماجرا، امروز در پستی در توییتر خود بیان کرده است: چرا ما باید موضوعی را در خاک کشور خود قبول کنیم که سایر کشورهای دموکراتیک و دموکراسی های دیگر در اروپا آن را مجاز ندانسته اند؟ هیچ کمپین انتخاباتی ترکی در فرانسه نباید صورت بگیرد.

 ادامه آبروریزی های اردوغان در اروپا / مارین لوپن خواستار توقف سریع کمپین های تبلیغاتی ترکیه در فرانسه شد

 واکنش مارین لوپن که اکنون در نظرسنجی های انتخاباتی در فرانسه، رقابتی تنگاتنگ با کاندیداهای معتدل و دست چپ در فرانسه دارد، در پی اقدامات کشورهای آلمان و هلند در راستای توقف کمپین های اردوغان در اورپاست و اشاره لوپن به سایر دموکراسی ها در اروپا نیز مربوط به همین دو کشور است. طی روزهای گذشته، مخالفت مقامات سیاسی هلند از برگزاری کمپین های چاوش اوغلو در این کشور و همچنین ممانعت از فرود هواپیمای وی در روتردام، منجر به سلسه ای از جنجال ها و تنش های لفظی میان مقامات ترک و هلندی شد.

این موضوع همچنین منجر به آن شده است که اکنون تنش بین ترکیه و اروپا به نقطه اوج خطرناک خود به لحاظ سیاسی برسد، تا جایی که حتی پلیس هلند، مجبور به دستگیری محافظان وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه نیز شد و وی را مجبور به ترک این کشور به سمت آلمان کرد.

این مسأله البته به هلند و آلمان محدود نبوده و هفته قبل نیز اتریش در انطباق با قانونی که قبلا در آلمان تصویب شده بود، هرگونه فعالیت نمایندگان سیاسی خارج از این کشور را برای تبلیغات پیرامون مسائل داخلی کشورهای دیگر در خاک اتریش ممنوع کرد تا دست اردوغان بیش از همیشه برای جذب آرای ترک های ساکن اروپا در راستای منویات سیاسی خود بسته باشد.

همه این مسائل منجر به آن شده که اکنون به گفته تحلیلگران، ترکیه و اروپا در خط تقابلی قرار بگیرند که پیش از این بی سابقه بوده و حتی بسیار خطرناک تر از ماجرای تنش میان این کشور و کشورهای اروپایی در سال 2015-2016 بر سر ماجرای پناهجویان است.

تنش ها به قدری بالا گرفته که در ترکیه این اقدامات اروپا را نوعی از تحقیر ترک ها و ترکیه تلقی کرده اند تا جایی که کمال کلیچداراوغلو، رهبر جناج اوپوزیسیون در ترکیه پیام داده است، هرگونه اقدام از سوی اردوغان و حزب عدالت و توسعه در راستای مقابله و واکنش به اقدام اروپایی ها با حمایت حزب وی همراه خواهد بود. با این حال، وی تأکید کرده است که این امر به هیچ وجه به معنی حمایت از رفراندوم اردوغان نیست.

«موارت یتکین»، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی روزنامه حریت، در مطلبی بیان کرده است که صرف نظر از همه تبعات این مسائل برای رفراندوم اردوغان – که تا این جا نشانی از جذابیت ندارد – موضوع بر سر شهرت و اعتبار ترکیه در سطح جهانی است. وی بیان کرده است که ترکیه پیش از این هرگز در چنین موقعیت اسفناکی نبوده و پیش از این هرگز سابقه نداشته که وزیر امور خارجه این کشور از ورود به کشوری که دوست و همکار ترکیه محسوب می شود، منع شده باشد. هیچ گاه قبل از این یک وزیر ترک با ممانعت از ورود به کنسولگری ترکیه در کشور دیگر که از سوی پلیس محاصره شده، روبه رو نشده و با پلیس برای خروج از کشوری به کشور دیگر اسکورت نشده بود.

یتکین بیان می کند، البته الان زمان آن نیست که سایر مشکلات سیاست خارجی ترکیه، همچون بازندگی در صحنه جنگ در سوریه ـ که در آن روسیه و آمریکا به خوبی با هم برای حمایت و تقویت از یک گروه کرد که ترکیه به شدت با آنها مخالف است همکاری می کنند ـ پیش کشید.

با این حال به گفته یتکین از ده روز قبل، ترکیه از اروپا درخواست کرده است که فرایند توافقات مربوط به ویزا و روادید را سرعت دهد، در حالی که وزرای کابینه اردوغان، اکنون در صف انتظار برای پذیرفته شدن آنها در کشورهای اروپایی هستند تا کمپین های تبلیغاتی را مدیریت کنند! آن هم به رغم اینکه همه آنها پاسپورت دیپلماتیک دارند.

به گفته یتکین اکنون دیدن اینکه میراث سیاست خارجی ترکیه به تلاش برای یافتن چند شهر اروپایی که وزرای ترک بتوانند در آن کمپین تبلیغاتی راه بیندازند، تنزل کرده است، برای ترک ها بسیار ناراحت کننده است. 

 

منبع: تابناک