فرمان جدید ترامپ؛ این بار ضدِ کره‌ی زمین
رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، بخش‌های مهمی از برنامه‌های دولت باراک اوباما برای مقابله با گرمایش جهانی را لغو کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با گرمایش جهانی را لغو کرد

 با این اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه انرژی پاک دوره اوباما متوقف می‌شود. این برنامه ایالت‌های آمریکا را ملزم می‌کرد تا تولید دی‌اکسید‌کربن را کنترل کنند. فرمان اجرایی جدید بودجه آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا را هم کاهش می‌دهد.

در پی امضای این فرمان، مقررات زیست‌محیطی در زمینه تولید نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز بازنگری خواهد شد.

به گزارش بی.بی.سی، ترامپ متعهد شده است که "قواعد سبز" را که به گفته او به اقتصاد آسیب می‌زنند، متوقف کند. او در کارزارهای تبلیغاتی ریاست‌جمهوری قول داده بود که آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس خارج کند.

کاخ سفید اعلام کرده که معیارهای جدید "به حفظ انرژی و برق مقرون به صرفه، قابل اعتماد و پاک کمک خواهد کرد تا رشد اقتصادی را بالا ببرد و شغل ایجاد کند. با این حال، گروه‌های طرفدار محیط زیست هشدار می‌دهند که این سیاست‌ها، پیامدهایی جدی برای آمریکا و جهان خواهد داشت.

دولت باراک اوباما با برنامه انرژی پاک به دنبال محدودسازی تولید گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های زغال‌سنگ بود تا بتواند به تعهدات آمریکا در معاهده پاریس عمل کند. دولت دونالد ترامپ اما اعلام کرده که کنار گذاشتن طرح انرژی پاک برای مردم ایجاد شغل می‌کند و وابستگی آمریکا به سوخت وارداتی را کاهش خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین قصد دارد که بودجه آژانس حفاظت محیط زیست این کشور را به یک‌سوم کاهش دهد. ترامپ اخیرا اسکات پروییت را به ریاست این آژانس منصوب کرده است. پروییت از جمله کسانی است که گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی را انکار می‌کند.

دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری گفته بود که معاهده اقلیمی پاریس برای آمریکا منصفانه نیست. معاهده اقلیمی پاریس دولت‌های امضاکننده را متعهد کرده است که اقتصاد خود را به گونه‌ای تغییر دهند که به سوخت‌های فسیلی وابسته نباشند و برای جلوگیری از افزایش دمای جهانی، تولید دی‌اکسیدکربن را کاهش دهند.

ترامپ پیش از این گفته بود، تغییرات اقلیمی "ساخته دست چینی‌ها و به نفع آنهاست" اما در پایان سال گذشته پذیرفت که میان تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی "ارتباط‌هایی" وجود دارد.

شمار زیادی از طرفداران محیط زیست از فرمان اجرایی ترامپ انتقاد کرده‌اند. تام استییر، میلیاردر فعال محیط زیست به خبرگزاری رویترز گفته است: این اقدام‌ها توهین به ارزش‌های آمریکایی است و سلامت، امنیت و موفقیت آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.

 

منبع: ایسنا