ترامپ رئیس اخراجی اف‌بی‌آی را تهدید کرد
جمهوری‌خواهان آمریکا از ترامپ خواسته‌اند تا چنانچه نوارهایی از مکالمات خصوصی خود با جیمز کومی دارد به کنگره تحویل دهد یا در غیر اینصورت برای او احضاریه صادر می‌شود. در همین حال تحقیقات سنا درباره همدستی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها و یا "مانع‌تراشی در روند اجرایی عدالت" به کابینه ترامپ کشیده شده است.

فشار جمهوری‌خواهان بر ترامپ برای انتشار نوارهای احتمالی از کومی

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی شهادت جیمز کومی، رئیس اخراجی اف‌بی‌آی در جلسه سنا فشارها بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش یافته و واکنش عصبی ترامپ را به همراه داشت و کار تا جایی پیش رفت که او کومی را "دروغگو" خطاب کرد. در همین حال قرار است جف سشنز، دادستان کل آمریکا سه‌شنبه در کمیته اطلاعاتی سنا حاضر شود و به سوالاتی درباره مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پاسخ دهد. با این حال هنوز مشخص نیست که این جلسه علنی است یا خیر.

سناتور سوزان کالینز،‌ از جمهوری‌خواهان عضو این کمیته با اشاره به وجود نوارهایی از مکالمه ترامپ و کومی گفت: "نمی‌فهمم چرا رئیس‌جمهور یکبار برای همیشه این مساله را روشن نمی‌کند. از نظر من شهادت جیمز کومی، بی‌ریا و جامع بود و اگر لازم شود من از صدور احضاریه برای دونالد ترامپ حمایت می‌کنم. نظرم این است که ترامپ خودش داوطلبانه آنها را تحویل دهد."

سناتور جیمز لنکفورد از جمهوری‌خواهان عضو این کمیته نیز تاکید کرد: "کمیته تحقیقات سنا باید بداند که آیا چنین نوارهایی وجود دارد یا خیر. ما کاخ سفید را تحت فشار قرار می‌دهیم."

این در حالی است که مشاوران ترامپ و حتی خود رئیس‌جمهوری آمریکا از پاسخ دادن به این سوال که آیا مکالمات مرتبط با تحقیقات روسیه ضبط شده یا خیر طفره می‌روند. ترامپ جمعه گذشته در این رابطه گفت: "در آینده نزدیک با شما درباره آن صحبت می‌کنم."

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اخراج کومی به رئیس وقت اف‌بی‌آی هشدار داد که با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته باشد. توئیتی که ترامپ منتشر کرده اتهامات جدیدی علیه او ایجاد کرد مبنی بر اینکه او مکالمات کومی را مخفیانه ضبط کرده و تلاش دارد مردی را که در تحقیقات ارتباط کمپین ترامپ با روسیه شرکت داشت، ساکت کند.

دونالد ترامپ در پیامی توئیتری تلویحا تهدید کرد که چنانچه جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) محتوای تماس‌های میان خود و رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر کند، دولت واشنگتن نیز نوارهایی از مکالمات پخش خواهد کرد. ترامپ در یک پیام توئیتری دیگر نوشته بود: "بهتر است جیمز کومی قبل از آنکه شروع به افشاگری برای مطبوعات کند امیدوار باشد که نوارهایی از گفت‌وگوهای ما وجود نداشته باشد."

سناتور جیمز لنکفورد می‌گوید، شهادت دادستان کل آمریکا حقایق تازه‌ای را درباره اظهارات جیمز کومی روشن می‌کند. ماه فوریه در جلسه‌ای که ترامپ در کاخ سفید برگزار کرده و سشنز هم در آن بوده، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا به صورت خصوصی با کومی گفت‌وگو کند. کومی می‌گوید که رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته تا تحقیقات علیه مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را متوقف کند. مایکل فلن به دلیل رسوایی ارتباط با روس‌ها از کار برکنار شد.

در همین حال چاک شومر، از دموکرات‌های ارشد سنا از پیشنهاد ترامپ برای حضور در کمیته تحقیقات و شهادت دادن درباره مکالماتش با کومی استقبال کرد. ترامپ جمعه گذشته پس از آنکه کومی را به دروغگویی متهم کرد، تاکید کرد "۱۰۰ درصد" آمادگی دارد تا شهادت بدهد. چاک شومر هم با اشاره به وعده ترامپ‌، از او خواست تا در جلسه سنا حاضر شود. 

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر در پیام توئیتری جدیدی کومی را به چالش کشیده و نوشت: "افشاگری بیشتر از آنچه شما فکرش را بکنید، رایج خواهد شد. این کار غیر قانونی است؟ نه، بیشتر بزدلانه است."

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir