یک دادگاه تجدیدنظر آمریکا علیه فرمان مهاجرتی ترامپ رأی داد
این دادگاه تجدید نظر که در سان فرانسیسکو واقع است، دادخواست دولت آمریکا را برای نقض تصمیم یک قاضی فدرال ایالت هاوایی علیه دستور مهاجرتی ترامپ رد کرد.

رای علیه دستور مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا

دادگاه تجدیدنظر حکم قاضی فدرال هاوایی را تایید کرده که گفته بود که منع مهاجرتی دولت دونالد ترامپ تبعیض علیه مسلمانان است. در بخشی از حکم دادگاه آمده است: یک ناظر معقول این فرمان را علیه یک دین خاص می‌بیند.

دولت ایالات متحده در دفاع از فرمان مهاجرتی خبرساز ترامپ اصرار داشت که این فرمان علیه یک دین خاص نیست.

یک ماه پیش، دولت آمریکا در واکنش به رأی مشابه یک دادگاه تجدیدنظر ریچموند علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، خواستار بررسی این رأی در دیوان عالی ایالات متحده شده بود. دیوان عالی بالاترین مرجع قضایی آمریکاست.

یکی از نخستین اقدامات دونالد ترامپ پس از شروع دوره ریاست جمهوری، صدور فرمانی اجرایی بود که سفر اتباع هفت کشور از جمله ایران را به آمریکا به مدت ۹۰ روز متوقف می‌کرد.

به گزارش بی.بی.سی، این فرمان که جوانب حقوقی آن به خوبی در نظر گرفته نشده بود، در دادگاه‌های ایالتی به چالش کشیده و نقض شد. با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای حفط ممنوعیت‌های موردنظر خود، دستور تجدیدنظرشده‌ای در ماه مارس صادر کرد.

در دستور جدید، تعداد کشورهای مشمول ممنوعیت صدور ویزا به شش کاهش می‌یافت و افرادی هم که ویزای معتبر آمریکا داشتند از ممنوعیت ورود مستثنی می‌شدند.

با وجود این در اواسط مارس (اواخر اسفند) گذشته، دریک واتسون، قاضی دادگاهی فدرال در ایالت هاوایی دستور تازه مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا را نیز در سراسر این کشور معلق کرد.

این دومین بار بود که دستور مهاجرتی دولت ترامپ که کشورهای عمدتا مسلمان را هدف می‌گیرد، در دادگاه‌ها معلق می شد.

احکام دادگاه های فدرال، در حوزه صلاحیت قضایی آنها در سراسر ایالات متحده نافذ است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir