چه کسی جانشین ابوبکر بغدادی می‌شود
اگر خبر به هلاکت رسیدن سرکرده داعش حقیقت داشته باشد، دو معاون وی از بالاترین بخت برای جانشینی او برخوردارند.

در صورت مرگ ابوبکر بغدادی، چه کسی جانشین او می‌شود؟

رویترز در گزارشی به بررسی سرنوشت گروه تروریستی داعش پس از به هلاکت رسیدن «ابوبکر بغدادی» پرداخت. در گزارش رویترز آمده است:

اگر به هلاکت رسیدن ابوبکر بغدادی صحت داشته باشد، هرچند او جانشینی برای خود تعیین نکرده است اما احتمالا یکی از دو معاون وی که هر دو از افسران عالی‌رتبه ارتش عراق در زمان حکومت صدام دیکتاتور سابق این کشور هستند، جانشین وی خواهند شد.

کارشناسانی که بر روی فعالیت‌های داعش مطالعه و تحقیق می‌کنند هیچ جانشین قطعی برای ابوبکر بغدادی نمی‌شناسند؛ اما از «ایاد العبیدی» و «ایاد الجمیلی» به عنوان دو گزینه دارای بالاترین بخت برای جایگزینی وی یاد می‌کنند.

ارتش روسیه هفته گذشته اعلام کرد احتمالا ابوبکر بغدادی در یکی از حملات هوایی اخیر این کشور به مقر تروریست‌ها در رقه سوریه کشته شده است. یک عضو ارشد پارلمان روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد احتمال کشته شدن بغدادی تقریبا قطعی است. اما تاکنون گروه تروریستی داعش یا مقامات محلی از تایید این خبر امتناع کرده‌اند.

سرهنگ «رایان دیلون»، فرمانده عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق به فرماندهی آمریکا، نیز در گزارشی به پنتاگون اظهار داشت: ما هیچ شواهد عینی درمورد اینکه بغدادی کشته شده یا خیر در دست نداریم.

العبیدی که بین 50 تا 60 سال سن دارد وزیر جنگ داعش و الجمیلی نیز که تقریبا همسن اوست رئیس آژانس امنیتی داعش به حساب می‌آید. شبکه تلویزیون دولتی عراق در آوریل اعلام کرد الجمیلی به هلاکت رسیده است؛ اما این خبر نیز هیچگاه به تایید رسمی نرسید. هر دو این افراد سال 2003 به شورش سلفی‌ها در عراق پیوستند. این شورش پس از حمله تحت فرماندهی آمریكا به عراق آغاز شد كه به سرنگونی صدام در عراق منتهی شد.

پس از آنکه «ابو علی انباری»، معاون گروه تروریستی داعش، «ابو عمر شیشانی»، وزیر جنگ داعش در چچن، و «ابو محمد عدنانی»، سرکرده داعش در سوریه و رئیس عملیات خارجی این گروه تروریستی، در حمله هوایی سال 2016 به هلاکت رسیدند، العبیدی و الجمیلی به مشاوران نزدیک بغدادی تبدیل شدند.

حشام هاشمی، کارشناس امور خاورمیانه و داعش، در این باره می‌گوید: عبیدی و جمیلی از مقامات رده بالای داعش هستند؛ اما هنوز نمی‌توان جانشین مشخصی را برای بغدادی متصور شد، همه چیز به شرایط بستگی دارد. جانشین می‌تواند یکی از این دو نفر باشد.

بغدادی در سال 2014 خود را خلیفه مسلمانان معرفی کرد، شخصی که به ادعای وی جانشین پیامبر اکرم است. اما به نظر نمی‌رسد العبیدی و یا الجمیلی خلیفه شوند زیرا آنها وجهه مذهبی ندارند و داعش نیز بسیاری از مناطق تحت تسلط خود را از دست داده است.

فدهل تمکیل راقیف، یک کارشناس عراقی در امور داعش، معتقد است: هیچ‌کدام از آنها اصل و نسبی خانوادگی با خاندان پیامبر ندارند. این گروه تروریستی حتی دیگر سرزمینی برای خلافت کردن بر آن ندارد. هیچ یک از آنها در حوزه الهیات و علوم اسلامی دانشی نداشته و چهره‌های سرشناس به حساب نمی‌آیند. خلیفه اسلامی باید سرزمینی برای خلافت داشته باشد، که از آن قوانین شریعت را برای مسلمانان وضع کند. جانشین بغدادی فقط می‌تواند عنوان «امیر» را یدک بکشد.

به نوشته رویترز، امیر، لقب عربی پرنس است و معمولا نیروهای افراطی‌ از آن برای توصیف سرکرده‌های خود استفاده می‌کنند.

ابوبکر بغدادی سال 1971 در سامرا متولد شد و اعضای خانواده وی اغلب واعظ و دارای مطالعات اسلامی بودند. انتخاب سرکرده جدید، و یا به تعبیر داعش، «خلیفه»، نیازمند تایید 8 عضو شورا در بدنه مشورتی خلافت اسلامی است. بنا به دلایل امنیتی، بعید است اعضای این شورا درمورد تایید جانشین بغدادی حاضر به تشکیل جلسه شوند و احتمالا نظر خود را به صورت نیابتی اعلام می‌کنند.

گفته می‌شود شش نفر از این اعضا عراقی، یک نفر اردنی و یک نفر سعودی است. و همگی آنها از سلفی‌های سنی در گروه‌های افراطی هستند.

این شورا عضو نهمی نیز داشت که سرکرده و واعظ داعش در بحرین بود؛ اما در حمله هوایی 31 مه در سوریه کشته شد.

دو مقام اطلاعاتی در واشنگتن اعلام کردند داعش بیشتر سرکرده‌های خود را به المیادین در جنوب شرقی رقه- پایگاه خلافت خودخوانده داعش- منتقل کرده است. المیادین در 80 کیلومتری مرز عراق است و تبلیغات آنلاین داعش، فرماندهی و کنترل عملیات تروریستی در اروپا و دیگر نقاط جهان در همین منطقه برنامه‌ریزی می‌شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir