زمان اجرای فرمان جنجالی ترامپ علیه ایرانیان
وزارت خارجه آمریکا در دستورالعملی که برای کنسول‌گری‌هایش در سرتاسر جهان فرستاده، گفته است شهروندان ۶ کشور باید یک «خویشاوند نزدیک» یا رابطه کاری در ایالات متحده داشته باشند تا بتوانند روادید بگیرند.

اجرای فرمان «دونالد ترامپ» برای منع صدور روادید به شهروندان ایران و ۵ کشور دیگر

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که قرار است دولت آمریکا از ساعت ۲۰ عصر امروز- پنج‌شنبه- به وقت واشنگتن (نیمه‌شب به وقت گرینویچ)، اجرای فرمان «دونالد ترامپ» برای منع صدور روادید به شهروندان ایران و ۵ کشور عمدتا مسلمان دیگر را آغاز کند.

گزارش شده است وزارت خارجه آمریکا در دستورالعملی که برای کنسول‌گری‌هایش در سرتاسر جهان فرستاده، گفته است شهروندان این ۶ کشور باید یک «خویشاوند نزدیک» یا رابطه کاری در ایالات متحده داشته باشند تا بتوانند روادید بگیرند.

در این دستورالعمل، نوشته‌اند که والدین، همسر، فرزند (از جمله فرزندان بزرگ‌سال)، داماد، عروس، خواهر یا برادر، «خویشاوند نزدیک» حساب می‌شوند اما نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، شوهر خواهر، زن برادر، نامزد یا دیگر خویشاوندان شامل آن نیستند.

این درباره نسخه دوم فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکاست که طبق آن، کسانی که روادید روی گذرنامه‌شان خورده است یا کارت سبز اقامت در آمریکا دارند، هم‌چنان می‌توانند وارد آمریکا شوند. بر عکس نسخه اول فرمان که جلوی ورود این عده را هم می‌گرفت.

طبق فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا که اجرای آن به‌زودی آغاز می‌شود، صدور روادید آمریکا برای شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن دست‌کم برای ۹۰ روز متوقف می‌شود. این فرمان همچنین ورود پناه‌جویان را به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌کند.

این حکم در چند دادگاه مورد اعتراض قرار گرفت و هیچ‌وقت به مرحله اجرا نرسید.

اما دیوان عالی آمریکا، دوشنبه اعلام کرد اجازه می‌دهد فرمان منع صدور روادید اجرا شود اما با این استثنا که فرمان مهاجرتی نمی‌تواند علیه شهروندان خارجی اعمال شود که دارای «ارتباطی اصیل» با شخص یا شرکتی در ایالات متحده هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دیوان عالی آمریکا هم‌چنین اعلام کرد تصمیم گرفته است تقاضای وکلای دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی کند.

پس از آن ترامپ گفت که این ممنوعیت ۷۲ ساعت بعد به اجرا گذاشته خواهد شد.

ترامپ که هدف از فرمان مهاجرتی‌اش را بهبود امنیت در آمریکا عنوان کرده بود، تصمیم تازه دادگاه را «پیروزی آشکار» برای امنیت ملی آمریکا خوانده است.

 

 

 
تهیه و تدوین : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ایسنا