مردی پس از ۴۲ دقیقه ایست قلبی به زندگی بازگشت
مردی که ۴۲ دقیقه قلبش از کار افتاده بود از دو پلیسی که او را به زندگی برگرداندند قدردانی کرد.

بازگشت به زندگی بعد از 42 دقیقه ایست قلبی

"جان اگبرن" ۳۶ ساله با لپ‌تاپش مشغول کار بود که ناگهان دچار ایست قلبی شد اما دو پلیسی که تصادفا در آن زمان در کنار او بودند به فاصله یک دقیقه ماساژ قلبی را شروع کردند و به اورژانس تلفن زدند و کمک خواستند.

این دو پلیس ۴۲ دقیقه به نوبت، ماساژ قلبی تنفسی (CPR) را ادامه دادند تا اینکه قلب "جان" دوباره شروع به تپیدن کرد.

"لارنس گوییلر" و "نیکولینا باجیچ" دو پلیس شهر "شارلوت" در ایالت کارولینای شمالی با این کار خود واقعا زندگی را به جان اگبرن که پدر سه فرزند است برگرداندند، چرا که معمولا اگر ایست قلبی تنفسی بیش از ۲۰ دقیقه طول کشیده باشد و بیمار علائم حیاتی نداشته باشد امدادگران اقدام به احیا و ماساژ قلبی نخواهند کرد.

پس از رسیدن اورژانس، جان اگبرن به بیمارستان منتقل شد و پزشکان او را در کمای طبی فرو بردند تا به بهبود او کمک کنند.

حال جان اگبرن اکنون خوب است و به این فکر می‌کند که با زندگی دوباره خود چه کند. با این حال از او خواسته شده شش ماه رانندگی نکند و کارش را سبکتر کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، اگبرن گفت: انرژی‌ام مثل سابق نیست اما شاید دلیلش این است که روال عادی زندگی‌ام به هم خورده است... سینه‌ام کمی درد می‌کند اما این تنها شکایت من است و حالم خیلی خوب است.

به گفته پزشکان، درد سینه اگبرن به دلیل ماساژ قلبی و کار گذاشتن الکتروشوک (defibrillator) زیر پوست قفسه سینه است.

او اکنون هم زندگی خود را مدیون دو پلیسی می‌داند که فراتر از انجام وظیفه برای زنده نگهداشتن او تلاش کردند، به خصوص این که به گفته اگبرن آنها قاعدتا نمی‌بایست ماساژ و احیای قلبی را تا این اندازه ادامه دهند و او را به زندگی برگردانند.

او گفت: من برای این کار واقعا از آنها سپاسگزارم.

به گفته دکتر مایکل کورز، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آلاباما، به ازای هر دقیقه‌ای که قلب از کار افتاده باشد و احیای قلبی ریوی با کیفیت انجام نگیرد، شانس زنده ماندن ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: این مورد که در کارولینای شمالی رخ داد اهمیت احیای قلبی ریوی را در افزایش مدت زمانی که امکان زنده ماندن وجود دارد نشان می‌دهد. احیای قلبی ریوی فوری شانس زنده ماندن را در ایست قلبی دو تا سه برابر افزایش می‌دهد. اما بیشتر افراد در آمریکا آماده انجام ماساژ قلبی در شرایط اضطراری نیستند و این باید تغییر کند.

در آمریکا سالانه ۳۵۰ هزار ایست قلبی بیرون از بیمارستان اتفاق می‌افتد که در ۹۰ درصد موارد منجر به فوت می شود. فقط ۴۶ درصد افرادی که در آمریکا دچار ایست قلبی می‌شوند پیش از رسیدن اورژانس و افراد حرفه‌ای از کمک دیگران بهره‌مند می‌شوند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir