چرا ایران اجازه بازدید از سایت های نظامی اش را نمی دهد
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن می‌خواهد بداند که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد از سایت‌های نظامی ایران تحت توافق هسته‌ای بازرسی کند یا نه.

می‌خواهیم بدانیم آژانس از سایت‌های نظامی ایران بازدید می‌کند یا نه

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که روز چهارشنبه (امروز) برای دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند، به رویترز گفت که هدف از این سفر، این است که واشنگتن بفهمد آیا آژانس از سایت‌های نظامی ایران برای راستی آزمایی پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای بازدید خواهد کرد یا نه.

وی با ادعای اینکه ایران در گذشته در سایتهای نظامی و دانشگاه‌هایش فعالیت‌های مخفیانه داشته است، گفت: در این اماکن از قبل مسائلی وجود داشت. بنابراین آیا آنها (آژانس) این موضوع را در بررسی‌هایشان می‌گنجانند تا اطمینان یابند که این مسائل دیگر وجود ندارد ؟ آنها اکنون مجوز بررسی سایت‌های نظامی را دارند. آنها مجوز بررسی هر سایت مشکوک را دارند. مسئله این است که آیا این کار را انجام می دهند یا نه.

هیلی در ادامه مدعی شد که برای پرسیدن سوال به وین سفر می‌کند نه اینکه آژانس را برای انجام کاری تحت فشار قرار دهد.

رویترز در ادامه گزارش داد که مقامات ایرانی گفته‌اند که چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای سختی به دنبال داشته باشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: اگر آنها (ایرانی‌ها) چیزی برای پنهان کردن ندارند، چرا باید چنین چیزی بگویند. چرا نباید به آژانش اجازه رفتن به این مکان‌ها (سایت‌های نظامی) را بدهند.

وی در ادامه درباره سوالاتی که قرار است از آژانس پرسیده شود، بیان کرد: آیا شما همه چیز را زیرنظر دارید؟ آیا شما از مکان هایی که زمانی در گذشته فعالیت‌های مخفیانه در آنها انجام می‌شد، بازرسی می‌کنید؟ آیا می‌توانید به این مکان‌ها دسترسی داشته باشید یا اینکه به تاخیر افتاده‌اید؟ آیا به شما اجازه ورود به این سایت‌ها داده نشده است؟

هیلی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفته است که هنوز رئیس‌جمهور ترامپ تصمیمی درباره گام بعدی در خصوص توافق هسته‌ای نگرفته است و نمی‌داند که آیا وی پایبندی ایران را تایید می‌کند یا نه.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی بار دیگر از سوی آمریکا مطرح می‌شود که مقامات ایرانی همواره تاکید داشتند جمهوری اسلامی هرگز در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال هدف دیگری غیر از استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته‌ای خود نداشته و آمریکا و غرب براساس اتهاماتی ساختگی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند.

علاوه براین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گذشته در تمامی گزارشات خود از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تایید کرده است که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای در ایران وجود ندارد.

اما آمریکا باز هم تلاش می‌کند تا با دستاویز قرار دادن این ادعاهای بی‌اساس به اهداف خود دست یابد که این بار به نظر می‌آید می‌خواهد با این بهانه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را زیر سوال ببرد و آن را به نابودی بکشاند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir