دست رد آمریکا بر سینه محمود عباس
مشاور و داماد رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار اخیرش با محمود عباس در رام الله که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، اعلام کرد که توقف شهرک سازی در کرانه باختری ممکن نیست؛ چرا که این مساله می‌تواند منجر به فروپاشی دولت بنیامین نتانیاهو شود.

آمریکا دست رد به سینه محمود عباس زد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با روزنامه "الحیاة"، چاپ لندن اعلام کردند که دیدار جارد کوشنر، مشاور و داماد رئیس جمهور آمریکا و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منجر به تحقق برخی پیشرفت‌ها شده است، اما در حدی نیست که منجر به از سر گیری مذاکرات سازش شود.

این منابع خاطرنشان کردند که کوشنر با وجود اینکه تا حدودی از راهکار تشکیل دو کشور حمایت می‌کند، اما مخالف تعیین مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان مرزهای کشور فلسطین است و مدعی است که مرزها باید از طریق توافق میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی مشخص شوند.

منابع مذکور افزودند که هیئت آمریکایی به عباس اعلام کرده است که این هیئت در مرحله آینده برای تقویت روابط میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی قبل از آغاز مجدد مذاکرات تلاش خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، هیئت فلسطینی در این دیدار خواستار آزادی عمل اقتصادی فلسطینیان در منطقه "ج" شده بود که ۶۰ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد. این هیئت همچنین خواستار آزادی واردات و صادرات و اصلاح پروتوکل اقتصادی شده بود.

هیئت آمریکایی در این دیدار مدعی شده است که توقف شهرک سازی غیرممکن است؛ چرا که می‌تواند منجر به فروپاشی دولت نتانیاهو شود.

محمود عباس از دولت آمریکا می‌خواهد که با صدور بیانیه‌ای صریح اعلام کند که هدف از مذاکرات دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای سال ۱۹۶۷ است.

به گفته کارشناسان، این موضع‌گیری آمریکا منسجم با موضع‌گیری اسرائیل است بدین معنی که هیئت آمریکایی به عباس تاکید کرده است، واشنگتن با اسرائیل در غیرممکن بودن طرح توقف شهرک‌سازی‌ها هم‌عقیده است و راست افراطی که در حال حاضر قدرت و موسسات اسرائیلی را در دست دارد در صورتیکه نتانیاهو این شرط را مقابل اعتمادسازی بین طرفین و آغاز مذاکرات سیاسی بپذیرد، منجر به سقوط دولت نتانیاهو خواهد شد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir