رؤیای بن‌سلمان: گردشگری بدون حجاب در عربستان
روزنامه فایننشال‌تایمز می‌پرسد مقررات سختگیرانه عربستان در رابطه با نوع پوشش زنان و ممنوع‌بودن باشگاه‌های شبانه و سالن‌های سینما، چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟

رؤیای «بن‌سلمان» برای ساخت جزیره‌ای متفاوت در دریای سرخ

خبر تصمیم عربستان برای ایجاد اماکن گردشگری در حدود ٥٠ جزیره در سواحل دریای سرخ و اماکن کوهستانی و تاریخی منطقه، بگومگوهای زیادی را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی داخل و خارجی این کشور، به راه انداخته است. مساحت پروژه‌ای که عربستان می‌گوید قصد تأسیس آن را دارد، به ٣٤ هزار کیلومتر می‌رسد و در جایی خوش‌آب‌و‌هوا ایجاد خواهد شد تا به گفته مقامات این کشور، «محلی امن و حفاظت‌شده باشد و طبق معیارهای جدیدی اداره شود تا گردشگری در سواحل دریای سرخ را در سطح جهان ارتقا دهد».
 
طبق آنچه خبرگزاری آسوشیتدپرس از بعضی مقامات سعودی نقل کرده، گفته می‌شود این منطقه به صورت خودمختار (مناطق آزاد) اداره خواهد شد و قرار است تابع قوانین متناسب با معیارهای بین‌المللی باشد.
 
به گفته این منابع، قرار نیست در این مناطق گردشگری پوشش حجاب الزامی باشد یا زنان از مردان جدا شوند.
 
در توضیح این پروژه، روزنامه فایننشال‌تایمز می‌پرسد مقررات سختگیرانه عربستان در رابطه با نوع پوشش زنان و ممنوع‌بودن باشگاه‌های شبانه و سالن‌های سینما، چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟ این پروژه بخشی از چشم‌انداز ٢٠٣٠ است که «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان، آن را ارائه داده و تلاش می‌کند به این وسیله «تحولی کیفی» در مفهوم گردشگری و هتل‌داری کشورش به وجود آورد.
 
در عربستان برخی نسبت به این پروژه ابراز نگرانی کرده و آن را نمادی از انحراف از دین می‌دانند و می‌گویند با کشوری که حرمین شریفین در آن قرار دارد، تناسب ندارد؛ زیرا به نظر آنها، عربستان کعبه آمال میلیون‌ها مسلمان بوده و هرساله از جهات مختلف به آنجا سفر می‌کنند.
 
«ابووفی»، در صفحه توییتر خود با اشاره به این پروژه می‌نویسد: «وقتی گفته می‌شود قرار است مقررات حاکم بر این جزایر با مقررات معمول در عربستان فرق داشته باشد، منظور چیست؟». «حواس الشمری»، یکی دیگر از کاربران، به تمسخر نوشت: «گردن تایمز‌لندن، قرار است به زنان اجازه داده شود با بیکینی در سواحل دریای سرخ حرکت کنند.
 
برادران، چه سکولاریسمی»! فرد دیگری به نام کشکول می‌نویسد: «شبیه مزارع گندم و شهرهای صنعتی است. یکی می‌آید تا دیگری را از بین ببرد و چیزی که برای ما باقی می‌ماند، یک ضرر استراتژیک ‌جبران‌ناپذیر خواهد بود»‌.
 
قبله مسلمانان
 
عربستان سعودی پیوسته خود را به عنوان کشوری معرفی می‌کند که قبله مسلمانان است. از نظر دینی نیز این کشور از باورهایی تبعیت می‌کند که با صوفی‌گری، موسیقی و زیارت قبور سر سازگاری ندارد. حال به نظر می‌رسد درست برعکس این رویکرد، در نظر دارد زیبایی‌هایش را روی خارجی‌ها گشوده و جزایر و سواحلش را در اختیار گردشگرانی با فرهنگ‌های مختلف قرار دهد.
 
بسیاری از طرح چنین پروژه‌ای ابراز خرسندی می‌‌کنند و می‌گویند خوشحال‌اند که مقامات کشورشان قصد دارند صنعت گردشگری را توسعه دهند و به این ترتیب، درآمدهای دولت را افزایش دهند تا در آینده بتواند جایگزینی برای نفت باشد.دکتر «احمد العیسی» که جزء موافقان این طرح است، در صفحه توییتر خود نوشت: «برای چنین پروژه‌ای به کشورم تبریک می‌گویم.
 
این طرح معادلات گردشگری در منطقه را تغییر خواهد داد. از خادم حرمین‌ الشریفین به خاطر این رویکرد زیبا تشکر می‌کنیم». فردی به نام «علی محمد» می‌گوید: این پروژه دستاورد جدیدی برای عربستان سعودی خواهد بود و منابع درآمدی این کشور را دوچندان می‌کند.
 
دکتر «حامد بن‌مالح» می‌گوید : «این پروژه اراده و روح رقابت را متناسب با توسعه‌ای فراگیر و بادوام  گرد آورده و از پول‌هایی که هرساله خرج گردشگری خارجی می‌شود، بهره می‌برد»؛ اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ریاض می‌تواند با این پروژه گردشگران خارجی را قانع کند تا به جای پاریس، بالی و بوداپست، به سواحل دریای سرخ بیایند؟
 
به‌تازگی عربستان سعودی برای کسب رضایت آمریکایی‌ها، حاضر شد ٤٠٠ میلیارد دلار اسلحه و تجهیزات خریداری کند. این کشور همچنین تاکنون اموال زیادی را در جنگ یمن هزینه کرده است. بعضی می‌گویند عربستان چنان در پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده است که ناچار به فروش بخشی از سهام شرکت نفتی «آرامکو» در بازار بورس شد.
 
درآمد حج
 
اطلاعات موجود نشان می‌دهد عربستان سال ٢٠١٢ از حج (عمره و واجب) بیش از ٦٢ میلیارد ریال سعودی، معادل ١٧ میلیارد دلار، به دست آورده است؛ اما به نظر می‌رسد عربستان تمایل دارد در کنار این درآمد، درآمد بیشتری از طریق گردشگری غیرمذهبی به دست آورد.
 
بسیاری بر این باورند که عربستان سعودی در آستانه یک دگردیسی اجتماعی و دینی قرار گرفته و به همین دلیل است که به مسائلی مانند گردشگری، ورزش و مسائل تفریحی توجه می‌کند و قصد دارد به این وسیله دل جوانان را به دست آورد.
 
این تغییرات را می‌توان هماهنگ با اظهارات اخیر سفیر امارات در واشنگتن دانست که گفت در ١٠ سال آینده، کشورش در کنار عربستان و سایر دولت‌های منطقه، به سمت جوامعی سکولار پیش می‌روند؛ حال آنکه به گفته او، دولت قطر با چنین رویکردی مخالف است.
 
چندی پیش تصویر دختری سعودی با دامن در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که گویی در یکی از خیابان‌های هلند قدم می‌زد؛ اما او در یکی از بازارهای نجد بود و به همین جرم بازداشت شد. نجد از سه قرن پیش تاکنون، مرکز و کانون وهابیت بوده است. هرچند این ماجرا برای خیلی‌ها بحث‌برانگیز شد؛ اما دادستانی عربستان بلافاصله دستور آزادی این دختر را داد و سعی کرد ماجرا را به طور کامل جمع‌وجور کند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق