آنگلا مرکل تاریخ‌ ساز شد
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای چهارمین‌بار صدراعظم آلمان می‌شود و به‌این‌ترتیب، در کنار هلموت کهل، طولانی‌ترین دوران صدراعظمی در آلمان را خواهد داشت.

آنگلا مرکل برای چهارمین‌بار صدراعظم آلمان می‌شود


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که ١٢ سال بر کرسی صدراعظمی تکیه زده، حالا و پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات عمومی آلمان، چهار سال دیگر در قدرت خواهد ماند. شب گذشته نتایج اولیه انتخابات عمومی آلمان از  پیروزی حزب دموکرات‌مسیحی به رهبری آنگلا مرکل حکایت داشت.
 
بر اساس گزارش‌ها، حزب دموکرات‌مسیحی و حزب متحدش، سوسیال‌مسیحی، توانستند در انتخابات روز گذشته ٣٢ درصد آرا را از آن خود کنند؛ نتیجه‌ای که اگرچه همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار این حزب قرار می‌دهد؛ اما هم‌زمان از کاهش بیش از ٩درصدی آرای این حزب نسبت به انتخابات سال ٢٠١٣ خبر دارد.
 
 در صورت تأيید نهایی این نتیجه، حزب دموکرات‌مسیحی ۲۱۷ کرسی از مجموع ۶۳۱ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت. با‌این‌حال، حزب مرکل برای تشکیل دولت، باید با یکی دیگر از احزاب ائتلاف کند. در این میان، حزب سوسیال‌دموکرات به رهبری مارتین شولتز هم تنها ٢٠ درصد آرا را از آن خود کرده است و در جایگاه دوم قرار گرفته است. شولتز هرچند در دقایق نخست شمارش آرا، شکست در انتخابات را پذیرفت؛ اما اعلام کرد تصمیمی برای ائتلاف با حزب مرکل ندارد و به عنوان حزب اپوزیسیون وارد پارلمان می‌شود.
 
بر اساس برخی گزارش‌ها، اکنون مرکل می‌تواند گزینه ائتلاف با حزب دموکرات آزاد و سبزها را جایگزین ائتلاف با حزب سوسیال‌دموکرات کند. این ائتلاف به ائتلاف جامائیکا معروف است. گرچه گزینه ائتلاف جامائیکا تاکنون در سطح ملی تجربه نشده است؛ اما حداقل در یک ایالت آلمان، یعنی در ایالت زارلند (۲۰۰۹-۲۰۱۲) چنین ائتلافی شکل گرفته بود.
 
 نتیجه مهم دیگر انتخابات روز گذشته، قدرت‌گرفتن حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» است. این حزب توانسته با کسب ١٣,٥درصد آرا، به عنوان حزب سوم راهی پارلمان شود. این اولین حضور یک حزب راست افراطی در پارلمان از زمان پایان جنگ دوم جهانی خواهد بود. رهبر این حزب، نتیجه انتخابات روز گذشته  را «تاریخی» و حرکتی به سمت تغییر توصیف کرده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir