سفارت ترکیه در واشنگتن صدور ویزا برای آمریکایی‌ها را متوقف کرد
مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند که صدور تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی که از سوی هیات دیپلمات ترکیه در واشنگتن صادر می‌شد را به تلافی اقدام مشابهی از سوی دولت آمریکا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

ترکیه صدور تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی به آمریکا را به حالت تعلیق درآورد

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سفارت ترکیه در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: رخدادهای اخیر دولت ترکیه را مجبور کرده تا نسبت به تعهداتش در قبال آمریکا ارزیابی مجددی داشته باشد. این اقدام از سوی دولت آنکارا کمتر از 24 ساعت پس از آن صورت گرفته که دولت آمریکا صدور ویزاهای غیرمهاجرتی در سفارت خود در ترکیه را متوقف کرد.

دولت آنکارا گفته است که تصمیم‌اش برای تعلیق صدور ویزا هم برای پاسپورت‌ها و هم برای ویزاهای الکترونیکی و ویزاهای مورد نیاز در مرز است.

این اقدام از سوی دولت واشنگتن در پی دستگیری متین توپوز، شهروند ترکیه‌ای که یکی از کارمندان بخش کنسولی آمریکا در استانبول است، صورت گرفته است.

توپوز به ارتباط با فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه متهم شده است. آمریکا دستگیری این فرد را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

روابط میان آمریکا و ترکیه از زمان عدم پاسخگویی مناسب واشنگتن به درخواست استرداد فتح‌الله گولن که ساکن آمریکا است و حمایت آشکار از یگان‌های حفاظت خلق کرد سوریه که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، تیره شده است.

خبری که واکنش دولت ترکیه را در بر داشت

 آمریکا صدور روادیدهای غیرمهاجرتی در ترکیه را متوقف کرد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت واشنگتن در آنکارا از به تعلیق افتادن ارائه کلیه خدمات مربوط به صدور روادیدهای غیرمهاجرتی در سراسر ترکیه خبر داد. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که پیشتر یکی از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با سازمان گولن بازداشت شد. سفارت آمریکا در ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رویدادهای اخیر دولت آمریکا را مجبور کرده که تعهد دولت ترکیه در قبال امنیت کارکنان دیپلماتیک آمریکایی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

براساس این بیانیه، در زمان انجام این ارزیابی خدمات صدور این نوع روادید در تمامی بخش‌های دیپلماتیک آمریکا در ترکیه فعلا متوقف می‌شود.

مسئولان ترکیه ۱۳ مهرماه از بازداشت یکی از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام جاسوسی خبر دادند.

پس از آن، بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: نمایندگی آمریکا در ترکیه باید از خود این سوال را بپرسد چرا یک مظنون وابسته به سازمان وابسته به فتح الله گولن را بدون اطلاع مقامات ترکیه استخدام کرده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir