تیراندازی و وقوع درگیری‌های توپخانه‌ای میان نیروهای عراق و کردستان عراق
نخست‌وزیر عراق دستور حرکت نیروهای کشورش برای به دست گرفتن کنترل کرکوک را صادر کرد.

نیروهای عراقی کنترل بخش وسیعی از کرکوک را به دست گرفتند

دولت عراق اعلام کرد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از نیروهای کشورش خواسته که با پیشمرگ‌ها همکاری داشته، از درگیری خودداری کرده و از غیرنظامیان در کرکوک محافظت کنند.خبرگزاری رویترز گزارش داد، مقام‌های عراقی و کرد از حرکت شبانه نیروهای عراقی به سمت مناطق نفتی و یک پایگاه هوایی مهم تحت کنترل نیروهای کرد در نزدیکی شهر کرکوک خبر دادند.

صالح الکنعانی، از مقام‌های ارشد ارتش عراق به خبرگزاری رویترز گفت که هدف این پیشروی نظامی به دست آوردن کنترل پایگاه هوایی K1 در غرب کرکوک بوده است.در همین حال، شورای امنیت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: در حال حاضر نیروهای عراقی از سمت منطقه «تازه خرماتو» واقع در جنوب کرکوک در حال پیشروی و انجام عملیاتی بزرگ هستند که هدفشان ورود به شهر در دست گرفتن کنترل پایگاه هوایی K1 و مناطق نفتی است.بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، به رغم آغاز این پیشروی، درگیری مسلحانه‌ای میان دو طرف گزارش نشده اما احتمال وقوع درگیری در دقایق آتی بالا است.

تکمیلی

دولت عراق اعلام کرد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از نیروهای کشورش خواسته که با پیشمرگ‌ها همکاری داشته، از درگیری خودداری کرده و از غیرنظامیان در کرکوک محافظت کنند.

photo_2017-10-16_03-03-16.jpg

تکمیلی

 به نقل از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی عراق از تصرف بخش وسیعی از کرکوک به دست نیروهای عراقی خبر داد و اعلام کرد که این امر بدون مخالفت از سوی پیشمرگ‌های کرد صورت گرفته است.این گزارش در حالی منتشر شده که اندکی پیش منابع خبری از دستور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق برای آغاز حرکت نیروهای این کشور به سمت کرکوک خبر دادند.

اسکای نیوز عربی نیز در این باره گزارش داده است، یک مقام ارتش از پیشروی یگان‌های تیپ هشتم به همراه عناصر حشد شعبی به سمت شهرک تازه خرماتو در جنوب کرکوک خبر داد.نیروهای عراقی به واسطه بلندگوها از نیروهای پیشمرگ‌ خواسته‌اند خود را تسلیم کنند.

یک مقام امنیتی نیز به سومریه نیوز گفت: سازمان مبارزه با تروریسم، تیپ نهم زرهی و پلیس فدرال توانستند کنترل مناطق وسیعی از کرکوک را به دست بگیرند. وی تاکید کرد، هیچ درگیری بین دو طرف رخ نداد.این منبع افزود: نیروهای وابسته به حشد شعبی تحت فرماندهی عملیات مشترک به پشتیبانی از نیروهای مسلح در خارج از کرکوک مشغول هستند.

یک منبع عراقی دیگر نیز به المیادین گفت: نیروهای عراقی بدون هیچ درگیری وارد محله صنعتی و پادگان خالد بن ولید شده‌اند که هر دو تحت تسلط پیشمرگ‌ها بودند.خبرنگار المیادین گزارش داد، نیروهای تیپ طلایی از دو محور الدبس به سمت چاه‌های نفت و از تازه به سمت محله صنعتی پیشروی کردند.

از سوی دیگر شورای امنیت اقلیم کردستان عراق تایید کرد که نیروهای عراقی تحرکاتی را برای سیطره بر پادگان نظامی و میادین نفتی در کرکوک آغاز کرده‌اند و این نیروها به همراه نیروهای حشد شعبی به سمت چاه‌های نفت و پادگان k 1 برای تصرف و کنترل بر آن در حال پیشروی هستند.

منابع رسانه‌ای کرد تاکید کردند، نیروهای عراقی وارد پادگان مذکور شده‌اند. اما مدیر امنیتی کرکوک تسلط نیروهای عراقی بر این پایگاه و چاه‌های نفت را تکذیب کرد.

تکمیلی

تیراندازی و وقوع درگیری‌های توپخانه‌ای در جنوب کرکوک

 منابع خبری کرد از وقوع درگیری‌هایی در "تازه خورماتو" واقع در جنوب کرکوک خبر داده‌اند. یک فرمانده پیشمرگ‌ها در این رابطه گفته است که دو طرف با استفاده از سلاح‌های سنگین در این منطقه تبادل آتش کرده‌اند.خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از پیشمرگ‌ها گزارش داده که توپخانه‌های نیروهای کردی و عراقی در جنوب کرکوک اقدام به تبادل آتش کرده‌اند.

در حالی که تلویزیون دولتی عراق پیش‌تر از کنترل مناطق وسیعی در کرکوک بدون هیچ‌گونه درگیری خبر داده بود، کمال کرکوکی، از فرماندهان پیشمرگ‌ها این موضوع را رد کرده است.منابع خبری عراقی درحالی از کنترل کامل پایگاه K۱ توسط نیروهای این کشور خبر می‌دهند که یک دستیار ارشد مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق مدعی است، این پایگاه تحت تصرف کرده است.

در همین حال، کوسرت رسول، معاون اقلیم کردستان عراق گفته که ۳۰۰۰ پیشمرگ دیگر در کرکوک مستقر شده‌اند. وی پیش‌تر از استقرار ۶۰۰۰ نیرو در این منطقه خبر داده بود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir