منابع نزدیک به حریری انگیزه‌های عربستان برای حذف او را فاش کردند
ریاست جمهوری فرانسه انتقادات ضمنی به ماهیت اقامت نخست وزیر مستعفی لبنان مطرح کرده، میشل عون هم گفته، هر آنچه از سعد حریری انتشار می‌یابد منعکس کننده واقعیت نیست و به نظر او حریری "ربوده شده" است. رویترز نیز از انگیزه‌های عربستان در کنار گذاشتن حریری پرده برداشت.

عون: حریری ربوده شده است

 به نقل از سایت شبکه الجزیره، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد که باید رهبران لبنان آزادانه رفت‌وآمد کنند.در این بیانیه آمده است، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان سه‌شنبه در پاریس با ماکرون دیدار می‌کند.

پیشتر وزارت خارجه فرانسه بر لزوم آزادی حریری در رفت‌وآمدهایش و ایفای نقش حیاتی‌اش در لبنان تاکید کرده بود.

 میشل عون نیز از عربستان خواسته بود درباره عدم بازگشت حریری به لبنان توضیح دهد.
 
رئیس جمهوری لبنان خاطرنشان کرد، ابهاماتی درباره وضعیت حریری از زمان استعفایش مطرح است و هر چه از شنیده می‌شود و خواهیم شنید بیانگر واقعیت نیست بلکه نتیجه وضعیت مبهم است.

مسؤولان ارشد لبنانی به نقل از میشل عون در جریان نشست روز جمعه‌اش گفتند، حریری ربوده شده است و باید مصونیت داشته باشد.

این در حالی است که ولید بخاری، کاردار سفارت عربستان در لبنان گفت: آنچه درباره وضعیت سعد حریری مطرح شده و اینکه حریری در بازداشت اجباری در عربستان است، صحت ندارد.

بخاری در جریان دیدار با هیئت عشایری لبنانی حامی عربستان تاکید کرد،‌ حریری احتمالا تصمیم گرفته باشد به لبنان بازنگردد و در حالی که او به اراده خود در عربستان است.

اما خبرگزاری رویترز گزارش داد، از زمان ورود هواپیمای سعد حریری به عربستان همانطور که برای استقبال از یک نخست وزیر در سفری رسمی برای نشست با ملک سلمان باید صورت می‌گرفت شاهزادگان و مسؤولان دولتی در انتظار او نبودند.

این مساله را منابع نزدیک به سعد حریری و مسؤولان سیاسی و امنیتی لبنان در گفت‌وگو با رویترز تایید کردند.

این منابع تصریح کردند: تلفن همراه او مصادره شده و برای روز دوم ناگزیر به قرائت متن استعفایش در تلویزیون وابسته به عربستان شد.

منابع نزدیک به حریری گفتند، عربستان به این نتیجه رسیده بود که حریری باید از صحنه سیاست کنار برود چون آماده تقابل با حزب‌الله نبود.

این منابع افزودند، اما حریری به این نتیجه رسیده بود که نیاز به حفظ توافق با حزب‌الله لبنان به منظور حفظ ثبات لبنان است و رویارویی با حزب‌الله کشور را ناامن می‌کند.

منابع نزدیک به حریری گفتند، حریری به ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج فارس گفته بود، موضوع حزب‌الله موضوعی داخلی نیست ما را برای کاری که فراتر از لبنان و من است، مسؤول نکنید.

این منابع گفتند، حریری موضع عربستان را در قبال حزب‌الله بی‌ارزش دانسته و این برای عربستانی‌ها یک مساله حیاتی و موجودیتی است.

منابع لبنانی متعدد گفتند، ریاض طرح و نقشه دارد که برادر بزرگ‌تر حریری یعنی بهاء به جای او در کرسی نخست وزیری بنشیند. به نظر می‌رسد بهاء اکنون در عربستان باشد و از افراد خانواده حریری خواسته به آنجا سفر کنند و با او بیعت نمایند اما آنها این سفر را رد کردند.

یک منبع نزدیک به حریری به رویترز گفت: زمانی که هواپیمای حریری در ریاض به زمین نشست همه چیز نشان می‌داد که اوضاع وفق مراد نیست. هیچ کس در انتظار او نبود.

این منبع نزدیک افزود: نخست وزیر صبح شنبه تماسی از یک مسؤول سعودی دریافت مبنی بر اینکه باید برای نشست با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آماده شود.

این منبع گفت: آنها او را چهار ساعت منتظر گذاشتند و بعد متن استعفایش را به دستش دادند تا بخواند.

این مقام عالی رتبه لبنانی به محض ورود حریری عربستانی‌ها هیچ احترامی به وی نگذاشتند.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir