آمانو: آژانس اکنون ابزارهای بازرسی بیشتری در ایران دارد
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس اکنون اطلاعات بیشتری از فعالیت های هسته‌ای ایران دارد، گفت: آژانس از سال 2002 تاکنون در مرکز تلاشها برای حل موضوع هسته‌ای ایران بوده است.

 ابزارهای بازرسی بیشتر برای زیر نظر گرفتن ایران

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گام از سفر 9 روزه‌اش به آمریکا در دانشگاه هاروارد به سخنرانی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و اینکه چرا برنامه جامع اقدام مشترک‌(برجام) یک دستاورد آشکار برای راستی آزمایی است، پرداخت.بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمانو گفت: آژانس اکنون در نتیجه اجرای برجام، فعالیت‌های بازرسی قویتری را در ایران انجام می دهد و اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای این کشور دارد.

وی افزود: آژانس ابزارهای بازرسی بیشتری در برنامه هسته‌ای ایران دارد که از زمان اجرای توافق ایران و قدرت‌های جهانی کوچک‌تر شده است. ایران طبق برجام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را کاهش داد و با دسترسی های بیشتر برای بازرسی موافقت کرد.

مدیرکل آژانس تصریح کرد: ما بدون برجام دانش کمتری از برنامه هسته‌ای ایران داشتیم. ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای خود طبق برجام عمل می کند و آژانس به تمام مکان‌هایی که لازم است در این کشور بازرسی شود، دسترسی دارد.

وی تاکید کرد که خورشید در خصوص پادمان‌های آژانس غروب نخواهد کرد.

آمانو در ادامه سخنان خود گفت که آژانس در جریان تلاش‌ها برای حل مسئله هسته‌ای ایران از سال 2002 در مرکز این تلاش‌ها قرار داشته است.

مدیرکل آژانس ادامه داد: زمانی که من اواخر سال 2009 فعالیت خود را در آژانس شروع کردم تصمیم گرفتم که ارزیابی آژانس از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و حقایقی که در طول سالها تلاشهای راستی آزمایی در ایران به دست آمده بود را به علاوه نگرانی‌های آژانس به طور شفاف هجی کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت کمی در طول این سالها حاصل شده بود، اظهار کرد: پس از روی کار آمدن حسن روحانی در سال 2013 یک تحول در مسیر درست به وقوع پیوست که سرانجام به امضای نقشه راه میان ایران و آژانس در ژوئیه 2016 برای شفاف سازی درباره ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و توافق جداگانه میان ایران و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا انجامید.

آمانو افزود: آژانس از سوی شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام موظف شد تا اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برجام را نظارت و راستی آزمایی کند که از روز اجرای برجام در ژانویه 2016 انجام شده است.

ایران همچنین به طور موقت در حال اجرای پروتکل الحاقی توافق جامع پادمانی‌اش با آژانس است که به بازرسان دسترسی گسترده تر به اطلاعات و مکانها در ایران را می دهد.

تمامی فعالیت‌های ما با فناوری روز انجام می شود. از جمله برای جمع‌آوری داده و سیستم‌های پردازش. ظرفیت راستی آزمایی کنونی ما اکنون قویتر از هر زمان دیگری است.

مدیرکل آژانس در پایان سخنرانی خود با اشاره به اقدامات راستی آزمایی در برجام، پروتکل الحا ق یو توافقی جامع پادمانی تاکید کرد که قوی ترین سیستم راستی آزمایی جهان در حال اجرا است.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir