بیت المقدس از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی خواهد شد؟
به گفته هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین شود. رهبران فلسطین، مصر، عربستان و ترکیه نیز به شدت از قصد آمریکا برای انتقال سفارت انتقاد کرده‌اند.

هشدار درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس

در خبرها آمده است: دولت ترامپ به زودی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام خواهد کرد. دونالد ترامپ در گفت‌وگویی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودمختار فلسطین، او را  از قصد آمریکا به انتقال سفارت خود در اسرائیل به بیت‌المقدس باخبر کرده است. در بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین اما به زمان عملی‌شدن این تصمیم ترامپ اشاره‌ای نشده است.کاخ سفید نیز به نوبه خود تنها اطلاع داده است که ترامپ در این زمینه علاوه بر محمود عباس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و پادشاه اردن گفت‌وگو کرده است.


و حالا اظهارات موگرینی در این رابطه:

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا به شدت به آمریکا درباره انتقال یک جانبه سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد. او که در بروکسل با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا سخن می‌گفت، تصریح کرد که  وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات دو جانبه (اسرائیل- فلسطینی‌ها) روشن شود.

موگرینی خواهان آن شد که از هر اقدامی که روند مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را دشوارتر کند مطلقاَ باید امتناع شود. او بر این نکته تاکید کرد که بیت‌المقدس باید هم پایتخت اسرائیل و هم پایتخت کشور مستقل فلسطینی باشد.


واکنش دفتر ریاست جمهوری مصر و ملک سلمان، پادشاه عربستان:

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز از گفت‌وگوی عبدالفتاح السیسی و دونالد ترامپ، روسای جمهور مصر و آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس خبر داده است. بنا بر این خبر، السیسی به ترامپ نسبت به هر اقدامی که "روند صلح در خاورمیانه را نابود کند" هشدار داده است.


واکنش ملک سلمان، پادشاه عربستان:

رهبران برخی دیگر از کشورهای عربی نیز نسبت به قصد آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس هشدار داده‌اند. ملک سلمان، پادشاه عربستان گفته است که به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌دار خواهد کرد.


واکنش رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه:

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز بیت‌المقدس را خط قرمز مسلمان‌ها خوانده است و به ترامپ هشدار داده که در صورت به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل ترکیه رابطه خود با اسرائیل را قطع خواهد کرد.


ادعای اسرائیل که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است: 

موقعیت حقوقی بیت‌المقدس یکی از نکات اصلی اختلاف در مناقشه خاورمیانه است. اسرائیل بخش شرقی این شهر را در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد و آن را سال ۱۹۸۰ضمیمه خاک خود ساخت.  با این همه، اسرائیل هر دو بخش شرقی و غربی بیت المقدس را پایتخت "ابدی و تفکیک‌ناپذیر" خود می‌داند، ادعایی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است و سفارت هیچ کشوری به این شهر انتقال نیافته.

فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را پایتخت کشور مستقل آتی خود می‌دانند. انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس عملا به معنای به رسمیت‌شناختن ادعای اسرائیل است. سازمان فلسطینی حماس تهدید کرده است که چنین کاری منشا انتفاضه‌ای جدید در مناطق فلسطینی خواهد بود.

بیش از دو دهه پیش کنگره آمریکا به طرحی رای داد که بر اساس آن آمریکا باید قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. یکی از بندهای این مصوبه به رئیس جمهور اجازه می‌دهد که  هر شش‌ماه درباره عملی‌کردن این  انتقال تصمیم بگیرد یا آن را به عقب بیاندازد.

روز دوشنبه، ۵ دسامبر، آخرین ۶ ماه قانونی برای تصمیم‌گیری به سر رسید. ولی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که "ترامپ مشغول بررسی گزینه‌های مختلف است، اما تصمیم نهایی در چند روز آینده اعلام خواهد شد".

ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا قول داد که مصوبه کنگره را عملی کند. او ولی در شش ماه اول زمامداری خود اقدامی در این راستا انجام نداد. مقام‌های کاخ سفید اما تاکید کرده‌اند که ترامپ درباره انتقال سفارت تردیدی ندارد، تنها به دنبال زمانی مناسب برای انجام این اقدام است.


واکنش مسیحیان فلسطین:

مسیحیان فلسطین در بیت لحم، محل تولد حضرت مسیح (ع)، تصاویر رئیس‌جمهوری آمریکا را در اعتراض به قصد وی برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به آتش کشیدند.

گروهی از فلسطینیان مسیحی در شهر مقدس بیت‌لحم در کرانه باختری پلاکاردهایی با تصاویر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به آتش کشیدند. روی یکی از پلاکاردها که تصویر ترامپ را هم داشت، نوشته شده بود: "سفارتتان را ببرید کشور خودتان، مال خودتان". روی یک تصویر ضد ترامپ دیگر نوشته شده بود: "قدس، قلب فلسطین، قابل مذاکره نیست".

به رغم مخالفت اعراب، مسلمانان و اروپایی‌ها، ترامپ از طرح‌هایی برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خبر داده است؛ اقدامی که چندین دهه سیاست آمریکا را معکوس کرده و خطر اعتراضات خشونت‌بار را بیشتر می‌کند. 

ترامپ همچنین در تماس‌های تلفنی با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خبر داده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این اقدام چه زمانی انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، در اعتراض به تصمیمات آمریکا درباره قدس، در قبه راحیل درگیری‌هایی صورت گرفت. در قبة راحیل واقع در بیت لحم درگیری‌هایی و اعتراضاتی توسط فلسطینی‌ها رخ داد.


واکنش وزارت خارجه سوریه:

وزارت خارجه سوریه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را به شدت محکوم کرد. ما به شدت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کنیم.

این اقدام به منزله غصب نمودن فلسطین و آواره کردن مردم آن است. این اقدام خطرناک آمریکا نشان دهنده بی توجهی این کشور به قوانین بین المللی است.

مسئله فلسطین با اراده آزادگان جهان عرب زنده باقی خواهد ماند و تقویت موضع عربی بهترین پاسخ برای به شکست کشاندن طرح‌های خصمانه و پایان دادن به نمایش عادی سازی روابط از سوی برخی نظام‌های عربی است که در خدمت طرح صهیونیسم هستند.

قرار است دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که اعتراضات شدید جامعه جهانی را به دنبال داشته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir