آیا داعش به طور کامل از بین رفت؟
 خطر واقعی این گروه از ایدئولوژی اش و بسترهایش نشأت گرفته است که برای آن محیط مناسب برای صعود و جذب ده ها هزار عنصر داخل سوریه و عراق یا خارج از آنها را ایجاد می کنند، بسترهایی که همچنان وجود دارند.

ابوبکر البغدادی کجاست؟

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

دولت عراق روز گذشته رسما پایان جنگ علیه دولت اسلامی یا همان گروه تروریستی داعش را پس از آزادی کامل مرزهای سوریه و عراق جشن گرفت و آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت که نبرد آینده عراق که در راه است نبرد علیه فساد است.

این پیروزی بزرگترین پیروزی برای عراق، ارتش و ملت این کشور از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا در سال 2003 است، زیرا امیدهای دولت اسلامی(داعش) و هوادارانش برای حفظ دولت خلافت که رهبر آن ابوبکر البغدادی از روی منبر مسجد بزرگ النوری در موصل در تابستان سال 2014 اعلام کرد، بر باد رفت و از هم پاشید.

این حق آقای حیدر العبادی است که این موفقیت و دستاورد را جشن بگیرد، موفقیتی که ننگی بزرگ از عراق و ارتش اش را پاک کرد، ارتشی که مانند خانه عنکبوت در برابر پیشروی عناصر داعش در موصل و دیگر شهرهای مجاور آن از هم پاشید و لیکن بد نیست از باب احتیاط درنگ کرده و غرق در خوش بینی زیاد نشویم زیرا گروه تروریستی داعش روی زمین شکست خورد و این یعنی گزینه اش برای رفتن زیر زمین همچنان وجود دارد و ممکن است و نیز  بعید نیست کار سری تروریستی انتقامجویانه عنوان مرحله آینده باشد.

این قابل توجه بود که ائتلاف شصت گانه که طی سه سال گذشته با داعش در سوریه و عراق جنگید البغدادی رهبر این گروه را نه کشت و نه اسیر کرد و حتی ارکان رهبری این گروه تروریستی را نیز نه کشت و نه اسیر کرد، این ائتلاف حتی راز چگونگی نجات البغدادی و مکان حضورش را نیز فاش نکرده است، البته اگر نجات یافته باشد. این ائتلاف همچنین هیچ گونه سندی درباره فاش کردن اطلاعات درباره این رهبران و طرح های آنها برای آینده ارائه نکرده است و برخی گزارش های آمریکایی می گوید که سه هزار عنصر مسلح داعش سلاح خود را به زمین نگذاشتند.

نمی خواهیم از اهمیت این پیروزی با طرح پرسش های مشروع بکاهیم، لیکن این بدان معنا نیست که چندین واقعیت مهم که بارزترین آنها این گفته است که خطر واقعی این گروه از ایدئولوژی اش و بسترهایش نشأت گرفته است که برای آن محیط مناسب برای صعود و جذب ده ها هزار عنصر داخل سوریه و عراق یا خارج از آنها را ایجاد می کنند، بسترهایی که همچنان وجود دارند، اگر چه در مقایسه با سه سال قبل این بستر ها بسیار سرد و  ضعیف هستند. این علاوه بر آن است که داعش در برپایی بیش از ده شاخه(ایالت) در چندین کشور در جهان مانند شبه جزیره سینا در مصر، یمن،لیبی، افغانستان، ساحل آفریقا، پاکستان، هند علاوه بر سوریه و عراق موفق شده است.

گروه داعش از یک مشکل نظامی به یک مشکل امنیتی تغییر شکل داده است آن هم پس از آن که کار مخفیانه را در پیش گرفته است و این بدان معنا است که بهانه ای که ائتلاف آمریکایی برای حضور در اراضی سوریه و عراق اتخاذ کرد، بخار شد و همه نیروهای خارجی که در اراضی عراق و سوریه حضور دارند باید به کشورهای خود بازگردند، زیرا ادامه حضور آنها نقض حاکمیت دو کشور است و مسئولیت مبارزه با داعش و خطر آن به عهده دستگاه های امنیتی و سازمان های اطلاعات سوریه و عراق است.

آقای حیدر العبادی نمی تواند در هر گونه نبردی برای بازسازی پیشروی کند، مگر پس از آن که فساد در عراق را بعد از پاک سازی داعش ریشه کن کند و دولت عراق را بر پایه های غیر طایفه ای سازماندهی دوباره کند.

عراق واقعی باید عراقی برای همه مردمش به طور برابر بدون به حاشیه راندن و دور کردن گروه یا طیف خاصی باشد و بر آن عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و توسعه با هم حاکم باشد و اگر این خواسته های مصرانه و اساسی محقق نشود، داعش یا گروه های مشابه بار دیگر به صحنه بر می گردند و این چیزی است که هرگز آن را نمی خواهیم و آرزو نمی کنیم.

مساله اساسی و مهم دیگر، ضرورت بازیابی عراق بزرگ و نقش و جایگاه رهبری منطقه ای اش و پیوستن آن با قدرت به محور مقاومت است که بستر طبیعی آن به شمار می رود و آنچه دل ما را در این روزنامه رأی الیوم خنک می کند بهبودی سریع آن و اعتراض های گسترده ای است که در پایتخت این کشور و بیشتر شهرهای آن در همبستگی با فلسطین و در اعتراض به تصمیم کینه توزانه نژادپرستانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برگزار شد.

به عراق و اسلامی و عربی و بازگشتن به صحنه باید خوش آمد گفت، زیرا اگر این کشور از میدان به در نمی رفت آن هم با اشغالش توسط اشغالگران آمریکایی زورگو، ترامپ جرأت نمی کرد که دست به چنین اقدامی بزند و مساله فلسطین و مقدسات آن به مساله ثانوی تبدیل نمی شد و سوریه و لیبی و یمن در معرض توطئه ها و تجزیه و قتل و ویرانی قرار نمی گرفتند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: jamaran.ir