درخواست آمریکا از ایران در مورد «باقر نمازی»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات مداخله‌جویانه خود خواستار آزادی تمام زندانیان امنیتی آمریکایی در ایران شد  

خواسته‌ آمریکا مبنی بر آزادی همه‌ آمریکایی‌هایی که در زندان ایران های به سر می برند

شبکه تصویری رویترز، هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی درباره بازگرداندن باقر نمازی به زندان گفت: من از شنیدن این خبر به شدت ناامید شدم و بار دیگر خواسته‌ خود را مبنی بر آزادی همه‌ آمریکایی‌هایی که «غیرعادلانه» در ایران زندانی شده‌اند، تکرار می‌کنیم.

او  در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: «ما از شنیدن این خبر که دولت ایران او (نمازی) را به زندان بازگردانده به شدت ناامید شدیم. اجازه بدهیم یادآوری کنم، یا شاید افرادی باشند که تاکنون درباره‌ این پرونده نشنیده‌اند، او شهروند آمریکاست و ۸۱ سال دارد. پسرش هم در ایران در زندان اوین زندانی است. چندی است داریم درباره وضع وخیم جسمانی او هشدار می‌دهیم. در حقیقت از اینکه او را به زندان بازگرداندند به شدت ناامید شدیم.

نگران سلامتی او هستیم و از ایران می‌خواهیم بدون هیچ پیش شرطی به بازداشت غیرعادلانه‌ی او پایان داده و آزادش کنند و بار دیگر خواسته‌ی خود را مبنی بر آزادی همه‌ی آمریکایی‌هایی که غیرعادلانه در ایران زندانی شده‌اند، تکرار می‌کنیم. این درخواست شامل حال پسرش، سیامک، شیو وانگ و نیز رابرت لوینسون می‌شود که بیش از یک دهه است در آنجا به سر می‌برد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره ادعای شکنجه باقر نماز نیز گفت: «چنین خبری را نشنیده‌ام، اما شنیدن چنین خبری دل انسان را می‌شکند.»

خبرنگاری از نائورت پرسید: «آیا آمریکا آمادگی دارد به نوعی با ایران در این زمینه گفتگو کند؟»

نائورت در پاسخ گفت: «ببینید اگر فرصت چنین گفتگویی پیش بیاید ما همواره آمادگی داریم برای ایمنی و امنیت شهروندان آمریکایی، بویژه شهروندانی که در بازداشت به سر می‌برند به گفتگو بنشینیم. در هر فرصتی که پیش بیاید این موارد را با ایران مطرح می‌کنیم. تا وقتی که پرونده‌های آنان بسته و حل و فصل شوند این کار را انجام می‌دهیم.»

او در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود افزود: «ایران باید آمریکایی‌ها را آزاد کند. اگر ایران می‌خواهد بخشی از دنیا باشد و اگر بخواهد دنیا به کشورش احترام بگذارد این بهترین راه برای چنین کاری است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «تماس‌های ما بسیار محدود است و شما به خوبی می‌دانید. اگر شنیدید تماسی در کار بوده نخستین کسی باشید که در خانه‌ی مرا می‌زند؛ اما هر وقت فرصت پیش بیاید موضوع آمریکایی‌هایی را که در بازداشت به سر می‌برند، مطرح می‌کنیم.»

نائورت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره ادعای گفتگوی تام شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا با مقامات ایران درباره این موضوع در وین نیز پاسخ داد: «من هم این گزارش‌ها را دیده‌ام، اما نمی‌توانم تایید کنم.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir