تلاش اروپایی ها برای نگهداشتن ترامپ در برجام
خبرگزاری رویترز از رایزنی‌های اروپایی‌ها برای تدوین طرحی جهت افزایش فشارها علیه ایران به منظور جلب نظر رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده است.

رایزنی‌ اروپایی‌ها برای جلب رضایت ترامپ با تشدید فشارها ضد ایران

در پی ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای اروپایی برای «اصلاح معایب برجام»، یک رسانه انگلیسی از رایزنی‌هایی میان کشورهای اروپایی برای جلب نظر ترامپ با تشدید فشارها علیه ایران خبر داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های اروپایی و آمریکایی نوشته دیدار وزرای خارجه کشورهای اروپایی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که یک روز قبل از تصمیم‌گیری ترامپ درباره تمدید رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران انجام شد نه تنها تأثیری در نرم کردن مواضع او در قبال این توافق نداشته، بلکه وی را در تصمیمش مستحکم‌تر کرده است.

ترامپ جمعه شب (22 دی‌ماه) طبق تعهدات آمریکا در برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما به متحدان اروپایی کشورش هشدار داد تا 120 روز آینده معایب توافق هسته‌ای را اصلاح کنند. 

رویترز نوشته بریتانیا، فرانسه و آلمان، رایزنی‌ها بر سر توافق بر سر طرحی جهت جلب رضایت ترامپ با تشدید فشار بر ایران در موضوع موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای را آغاز کرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما در این فضا کار خواهیم کرد و آماده‌ایم درباره همه چیز صحبت کنیم، از توافق هسته‌ای گرفته تا موشک‌های بالستیک ایران. اما می‌خواهیم موضوعات را جدا کنیم؛ نمی‌خواهیم مسائل را در هم بیامیزیم.»

مقام‌های اروپایی پیش از این آمادگی خود را برای اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران جهت متقاعد کردن ترامپ به نگاه داشتن آمریکا در برجام اعلام کرده‌اند.

رویترز نوشته تماس‌های اولیه میان سه قدرت اروپایی حاکی از آن است که پاریس، لندن و برلین به منظور رفع نگرانی‌های ترامپ درباره ایران یک بسته پیشنهادی به او ارائه خواهند کرد.

مطابق این گزارش، راهبرد اروپایی‌ها احتمالا تهدید ایران به اعمال تحریم‌های اقتصادی در صورت عدم محدود کردن برنامه موشکی‌اش را شامل خواهد شد.

بخش دیگری از راهبرد اروپایی‌ها احتمالاً اعمال فشار بر ایران بابت فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایت از حزب‌الله لبنان را شامل خواهد شد.

تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) به اتحادیه اروپا افراد دخیل در برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در سوریه را هدف خواهد گرفت.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com